Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Piątek 11 października 2013 
    

Na KickStarterze ruszyła zbiórka na open source'owy GPU


Autor: Wedelek | źródło: KickStarter | 15:36
(20)
Na portalu Kickstarter wystartowała zbiórka pieniędzy na projekt nazwany mianem „otwartego” GPU (Open Source Graphics Processor). W największym skrócie chodzi o to, by stworzyć układ graficzny o otwartej architekturze na podstawie którego mogłyby powstawać akceleratory dedykowane dla komputerów PC i urządzeń wbudowanych. Docelowo każdy mógłby przerabiać i ulepszać wspomniany układ. Twórcy założyli, że jeśli uda się im zgromadzić 200 tysięcy dolarów, to zaimplementują obsługę 2D, po przekroczeniu 400 tysięcy stworzą układ radzący sobie z 3D, a jeśli zdołają zgromadzić milion dolarów, to wykorzystają zunifikowane jednostki.

Oczywiście trzeba pamiętać, że taki „otwarty” GPU będzie ustępować pod względem wydajności Radeonom i GeForce’om, ale będzie stanowił dobry punkt startowy dla firm, które zdecydują się na walkę w segmencie układów graficznych. Kto wie, może dzięki temu za kilka lat powstaną nowe firmy produkujące GPU?

Jeśli akcja się powiedzie, to gotowy układ najprawdopodobniej ujrzy światło dzienne w 2015 roku. Więcej informacji na temat projektu znajdziecie TUTAJ.


 
    
K O M E N T A R Z E
    

  1. Bardzo ciekawy projekt (autor: Krotock | data: 11/10/13 | godz.: 20:00)
    Początkowo przeczytałem "CPU" więc chwilowo miałem nadzieję na jakiegoś konkurenta w X86 dla Intela, ale i tak to niemożliwe ze względów licencyjnych. Nie mniej jednak otwarte GPU to ciekawy pomysł i sądzę, że uda im się zgromadzić tyle pieniędzy, choć nie wiem czy ludzie zdają sobie sprawę ile to by mogło zmienić, więc całkiem pewien tego nie jestem.

  2. raczej nie uzbieraja (autor: RusH | data: 11/10/13 | godz.: 21:34)
    nawet 50Klockow
    os gpu to BARDZO niszowa sprawa


  3. @rush (autor: Promilus | data: 11/10/13 | godz.: 22:04)
    Niekoniecznie.
    Zależy co będzie oferować i jak będą to sprzedawać. Skoro są firmy kupujące sofcore CPU do FPGA równie dobrze mogą kupować softcore GPU. FPGA akurat wybitnie do obliczeń równoległych się nadaje. Gorzej, że typowa prędkość pozostawia wiele do życzenia, a przy tej skali skomplikowania soft GPU jest z 50x droższy niż GPU :> Ale od czego są ASIC :D Z FPGA do ASIC tylko krok.


  4. $1M (autor: Conan Barbarian | data: 11/10/13 | godz.: 22:28)
    Intel utopił $3,000,000,000 w Larrabee a tutaj jakiś marny milion ma być podstawą GPU.

  5. ale takie gpu jakie oni tam pokazuja (autor: RusH | data: 11/10/13 | godz.: 23:29)
    to mozna sobie z opencores sciagnac :/
    i do tego to jest w formie karty PCI

    firmy kupuja licencje na GPU do ARMow, i te GPU maja wydajnosc ~pierwszego Geforce i wzwyz

    to cos nie ma nawet szaderow, o unified nie wspominajac
    a obliczenia rownolegle lepiej robic bezposrednio na fpga zamiast na gpu dzialajacym na fpga :)


    najtanszy ASIC kosztuje 1 mil dolarow za samo NRE (maski ustawienie maszyn itd)


  6. Wedelek (autor: kombajn4 | data: 12/10/13 | godz.: 06:47)
    zgubiłeś "lat" w "dzięki temu za kilka powstaną nowe firmy produkujące GPU"

  7. Bijecie piane (autor: pandy | data: 12/10/13 | godz.: 19:26)
    Po pierwsze przeczytajcie tekstzrodlowy - tu nie chodzi o wydajnosc ale o otwartosc implementacji i mozliwosc stosowania w otwartych SoC. O ile sa CPU otwartozrodlowe o tyle np GPU nie ma - ten projekt jest o tyle ciekawy ze podzelony na etapy - pierwszy etap to 200 tys $ i akcelerowane 2D - w wielu wypadkach to wystarczy - np do wizualizacji stanow i wartosci w sposob graficzny.
    Tu nie chodzi o predkosc ale o swobode implementowaniai brak NDA by uzywac.
    Obecne 3D dostepne na wielu SoC sa zamkniete bez cienia szansy na dokumentacje do tego maja mase bledow.


  8. AMD, NVidia i nawet Intel, gdyby wsparli taki (autor: raczek70 | data: 12/10/13 | godz.: 20:25)
    projekt ( dla nich to grosze w sumie ), wykazaliby się dużą mądrością i potem na pewno by skorzystali z wiedzy i umiejętności ludzi pracujących nad tym w przyszłości.
    Znając życie, oczywiście nic takiego nie nastąpi...


  9. raczek70 lol nie (autor: RusH | data: 12/10/13 | godz.: 21:52)
    nawet Intel z jego dowcipami GPU jest 15 lat w przod od tego "czegos" (i740)

    akcelerowane 2D mozna miec wbudowane w kontroler LCD dzisiaj, polowa smartfonow z przed 5 lat miala wbudowane kontrolery LCD z pelna akceleracja 2D (skrolowanie, linie, geometria, copy, fill)
    mozesz sobie isc na alegro i kupic lcd 480x240 od jakiegos LG KF700 za 12zl i bedzie mial pelny engine 2D


  10. ... (autor: arhibald | data: 13/10/13 | godz.: 00:56)
    to że intel utopił $3,000,000,000 a w sklepach nie ma jego GPU nie znaczy że wydał to na marne lub nie udało mu się osiągnąć tego co zamierzał tylko mu się to po prostu nie opłacało

  11. ... (autor: arhibald | data: 13/10/13 | godz.: 00:58)
    to efekt prac nad Larrabee http://assets.vr-zone.net/...nPhiKnightsCorner.jpg

  12. No własnie Rush lol. I takie mamy "rewolucje" graficzne od 20 lat... (autor: raczek70 | data: 13/10/13 | godz.: 04:12)
    Nie chce mi się więcej pisać na ten temat...

  13. nie musisz pisac (autor: RusH | data: 13/10/13 | godz.: 04:25)
    bo sie nie badzo orientujesz

    ostatnia rewolucja gpu (i to tez ~15 lat temu) bylo powervr (Kyro) z tile rendering. Teraz praktycznie dominuja rynek gpu w telefonach, bo na desktopie nie mieli czego szukac (poza atrapami gpu w procesorach intela)


  14. @9 co nie jest prawda (autor: pandy | data: 13/10/13 | godz.: 17:59)
    bo wspomniany wysiwetalcz uzywa Himax HX8352 a ten poza tym ze ma obsluge maks 18 bitow na piksel, do tego nie oferuje programowalnej rozdzielczosci no i aboslutnie nie wspiera akceleracji funkcji 2D (np nie posiada blittera).

    problem z takimi GPU jak i740 to fakt ze posiadaja one odplatna i skompikowana magistrale (AGP/PCI) - wiekszosc systemow embedded nie potrzebuje tego typu magistral.
    Panowie jesescie zwyczajnie PC centryczni i uwazacie ze poza PC nie istnieje zadna elektronika a co wiecej samo PC tak naprawde to tylko i wylacznie bardzo zaawansowane maszyny do ciezkiej pracy wzlgednie ostrego grania.

    A pieniadze no coz - wiedzac jak pracuja wspolczesne korporacje - np u mnie konsultanci potrafia dostawac za godzine 1000 i wiecej Euro (co prawda sie to skonczylo bo jest ciecie kosztow ae...mieszkanie w radisonach, latanie business, jadanie w restauracjach swoje kosztuje - gdzie te pieniadze przeciekaja ano walsnie w tych miejscach, konsultanci, badziewny outsourcing i debilny managment)


  15. ... (autor: Shamoth | data: 14/10/13 | godz.: 08:55)
    Dość odważny projekt, który może sporo namieszać.
    Za kilka lat, po doszlifowaniu kodu, będzie można sobie odpalić takie soft gpu na ASIC który w tej chwili kosztuje ~60zł a niepodkręcony ma wydajność podkręconego r5850... niby przeciętna wydajność ale te pchełki zadowalają się tym co im USB dostarczy a nie setkami watów...
    W sumie to by się aż prosiło o dotację zielonych bo przy takiej wydajności i prądożerności można projekt uznać za bardzo eco i może na tyle namota że w końcu przyszłe GPU będą optymalizowane lepiej pod względem wydajności w przeliczeniu na to ile żrą...
    Okres "zimnej wojny" dawno się skończył gdzie nie patrzono na to ile cpu/gpu żre i pompowano tylko częstotliwości i upychano coraz więcej tranzystorów lejąc na optymalizację... zbliżają się czasy kryzysu energetycznego i raczej pod tym kątem trzeba patrzeć bo za jakiś czas trzeba będzie mieć zgodę na GPU/CPU żrące odpowiednio więcej niż 50/10W... jak na kolejne dziecko w chinach...


  16. sad_reaper NIE (autor: RusH | data: 14/10/13 | godz.: 14:15)
    projekt nie jest powazny tylko STARY
    ten gosc sprzedaje TA WLASNIE karte od >2 lat. Napisal ja dla klienta na zamowienie. Teraz chce dostac 200K za 'uwolnienie kodu'

    zeby asic kosztowal 60zl to trzeba zamowic 10000 sztuk + $1 mil za setup maszyn i zarezerwowanie linii
    Karta na ktorej dziala obecnie kosztowala ~$30K (tak, tyle kosztuja duze fpga)

    byc moze nie ogladales tego samego filmiku co reszta, ale wydajnosc tego czegos przypomina S3Trio3D

    Jak juz pisalem wyzej BARDZO sie zdziwie jesli dobija do $50k, generalnie ten projekt nie zostanie ufundowany... a wlasciwie nie zostanie ufundowany retrospektywicznie, tz koles nie dostanie kasy za cos co zrobil 2 lata temu.


  17. to coś jest jeszcze zabawniejsze od nastej konsoli opartej o Androida (autor: Qjanusz | data: 14/10/13 | godz.: 14:39)
    ...

  18. @ RusH (autor: kombajn4 | data: 14/10/13 | godz.: 20:53)
    Z tym S3Trio to przesadziłeś ;) Ale generalnie się z tobą zgadzam. Najprostszym dowodem na poparcie twoich słów jest to że na filmiku testują to w Winbench 2000 i skacze. Zadałem sobie trud żeby odnaleźć ten zbytek ale nawet nie ruszył z powodu 64 bitowego systemu.
    @Qjanusz
    Konsola na androidzie to niestety coś jak kiedyś Pegasus z ruskiego targu na tle SNES np.


  19. riva tnt2 (autor: RusH | data: 15/10/13 | godz.: 00:33)
    w tym tescie w 1024x wyciaga 30fps, do tego grafa wyglada zupelnie inaczej (wiecej tekstur i efektow)

  20. gdzie (autor: kombajn4 | data: 15/10/13 | godz.: 08:42)
    riva 2 a gdzie s3trio ;) chyba ci się trio pomyliło z Savage4 ale nie kłóćmy się o archeologie komputerową bo co młodsi jeszcze pomyślą że jesteśmy z innej planety. Pytanie do młodzieży jak myślicie ile musi grafika mieć pamięci do pracy? 512 mega? 1 giga? Moja pierwsza grafika miała 256 kilobajtów a druga już w mocarnym kompie z 486 całe 1 mega hehe stare dobre czasy... jak sobie przypomnę jak pierwszy raz zobaczyłem Voodoo w akcji aż się łezka w oku kręci. Jedyny raz później gdy przeżyłem podobny szok ze względu na skok jakości grafiki to gdy pierwszy raz obejrzałem demo nature z 3dsmarka 2001. Potem już nigdy :(

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.