Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2019
Czwartek 15 maja 2014 
    

Adaptive-Sync trafia do standardu DisplayPort 1.2a


Autor: Wedelek | 21:43
(12)
Stowarzyszenie Video Electronics Standards Association (VESA) ogłosiło, że Display Port 1.2a będzie korzystać z technologii opracowanej przez AMD i nazwanej mianem Adaptive-Sync, która jest tożsama z prezentowanym jakiś czas temu FreeSync. Odpowiada ona za idealną synchronizację monitora z kartą graficzną, redukując nieprzyjemne efekty, jak stuttering i tearing. W wyniku działania tej technologii czas wyświetlania poszczególnych klatek jest dostosowywany do możliwości akceleratora graficznego. Klatka będzie wyświetlana dopiero wtedy gdy zostanie wyrenderowana. To spora zmiana, bowiem dotychczas monitor nie zważał na to czy karta nadąża z renderingiem czy nie.

Na razie rozwiązanie to obsługiwane jest jedynie przez Radeony, ale można śmiało założyć, że w przyszłości wszystkie dostępne na rynku układy Nvidii i Intela będą z niego korzystać. Standard proponowany przez AMD i wybrany przez VESA jest darmowy i otwarty, a ponadto nie wymaga stosowania odrębnego, zewnętrznego układu. Jedynym wymogiem jest to by monitor obsługiwał VBLANK.


 

    
K O M E N T A R Z E
    

  1. Brawo! W ten sposób własnie powinna rozwijać się technologia (autor: Qjanusz | data: 15/05/14 | godz.: 23:00)
    Natomiast co poniektórzy dalej będą wciskać zamknięte i drogie PhysXy i inne G-synki
    http://www.nvidia.pl/...monitor-technology-pl.html


  2. ... (autor: Krotock | data: 15/05/14 | godz.: 23:19)
    G Sync musiałeś umrzeć :). Mam kartę Nvidii, ale niezmiernie mnie to cieszy.

  3. Clap Clap AMD (autor: Kosiarz | data: 16/05/14 | godz.: 10:00)
    I takie podejscie do sprawy to ja rozumiem! Golenie kasy na tym ze sie jest najbardziej przyjaznym klientowi a nie na tym ze chce sie go wyruchac na kazdym kroku.

  4. @4. (autor: Mariosti | data: 16/05/14 | godz.: 10:33)
    Byle to wprowadzili i byle działało poprawnie, w sensie aby przy dropach framerate panel możliwie długo czekał na nową klatkę podobnie jak w g-sync'u bo to powoduje że spadki nawet do ~20fps wciąż są grywalne.

  5. Panowie... (autor: tuptun | data: 16/05/14 | godz.: 11:16)
    ...a co z portami DVI-D oraz HDMI? Ta technologia działa tylko z display portem?

  6. @5. (autor: Mariosti | data: 16/05/14 | godz.: 13:55)
    Jak to faktycznie będzie działać z każdym monitorem z DP 1.2a to hdmi i dvi-d w komputerach szybko umrą śmiercią naturalną.

  7. DVI-D oraz HDMI (autor: RusH | data: 16/05/14 | godz.: 18:59)
    dvi kompletnie nie
    hdmi 1.4 ma w standardzie dodatkowe kanal na dane, np ethernet
    w teorii moznaby zhakowac ten standard dodajac dane o sync, jednak nikt tego nie zrobi

    dp all the way


  8. @7 ale o czym ty piszesz? (autor: pandy | data: 17/05/14 | godz.: 12:34)
    Az sprawdzilem specyfikacje HDMI 1.4 i jak wol jest tam napisane: "All HDMI devices are required to comply with the requirements specified in CEA-861-D except where specifically noted in this document."

    Nie rozumiem wiec dlaczego piszesz ze DVI nie ma w HDMI 1.4 skoro standard na 1.4 wymusza jego obecnosc.


  9. pandy czytanie ze zrozumieniem (autor: RusH | data: 17/05/14 | godz.: 16:23)
    jak masz gniazdko DVI to jest dvi
    jak masz gniazdko hdmi to jest hdmi

    odbiornik hdmi jest kompatybilny ze zrodlami dvi
    odbiornik dvi NIE jest kompatybilne ze zrodlami hdmi

    przez hdmi mozna przeslac o wiele wiecej informacji niz przez dvi
    dvi to tylko video, hdmi to dzwiek i dodatkowe kanaly jak np ethernet, CEC, dzwiek


  10. @9 wybacz (autor: pandy | data: 18/05/14 | godz.: 19:35)
    jesli piszesz bzdury to rozumienie tych bzdur nie ma nic do rzeczy - fizycznie gniazdko DVI moze niesc sygnal HDMI, fizyczne gniazdko HDMI moze niesc DVI.
    Kazdy odbiornik HDMI jest kompatybilny z DVI (roznica jest wylacznie w postaci gniazdka), odbiornik DVI jest kompatybilny z HDMi w ograniczonym zakresie (zrodla HDMI przelacza sie w tryb DVI)
    DVI i HDMI uzywaja tego samego interfejsu, HDMI w przeciwienstwie do DVI nie przesyla obszarow tzw synchronizacji poziomej i pionowej a czas ktory zajmuja wspomniane sygnaly wykorzystywany jest do transmisji np danych audio.
    Standard HDMI jako baze wykorzystuje CEA861 czyli wlasnie DVI - kazde zrodlo HDMI musi byc wstecznie zgodne z DVI - to warunek certyfikacji HDMI.
    ethernet i return audio oraz CEC sa faktycznie dodane do HDMI ale tez ich implementacja nie jest wymagana (sa opcjonalne).
    Standardy DVI i HDMI sa identyczne na poziomie warstwy fizycznej.


  11. tak, nie tak, tak (autor: RusH | data: 19/05/14 | godz.: 18:12)
    > Kazdy odbiornik HDMI jest kompatybilny z DVI (roznica jest wylacznie w postaci gniazdka)

    przepisales to co napisalem

    >odbiornik DVI jest kompatybilny z HDMi w ograniczonym zakresie

    w ZADNYM zakresie, odbiornik DVI lyknie tylko sygnal DVI i nic wiecej. Inaczej bylby odbiornikiem hdmi a nie dvi ;)

    > (zrodla HDMI przelacza sie w tryb DVI)

    czyli chinczyk mowi po polsku gdy polak zacznie do niego mowic po chinsku? ok :)

    >DVI i HDMI uzywaja tego samego interfejsu

    nie liczac pinow i danych ktorych nie ma dvi

    > HDMI w przeciwienstwie do DVI nie przesyla obszarow tzw synchronizacji poziomej i pionowej

    przesyla ... i tutaj sie moja teoria sypie. Myslalem ze w hdmi 1.4 obraz jest juz przesylany jako zwykle pakiety danych ala displayport, ale wyglada na to ze nadal jest to ten sam synchroniczny format danych, wiec nie ma raczej szansy na dynamiczna zmiane czestotliwosci odswiezania :/


  12. @11 - "nie kop pana bo sie spocisz" (autor: pandy | data: 19/05/14 | godz.: 23:26)
    Staram sie grzecznie dac ci do zrozumienia ze nie wiesz o czym piszesz, wiem ze sie narazam ale nic nie poradze kiedy nie masz racji uwazam ze na portalach technicznych powinno pietnowac sie rozne legendy miejskie.

    HDMI jest konsumencka wersja DVI, obnizono koszt zastepujac porzadne wtyczki kiepskimi, zmieniono protokol czesci video dodajac mozliwosc transferu zamiast niektywnej czesci video (obszar wygaszania) innych danych (glownie dzwiek ale tez dodatkowe ramki informacyjne).

    Jako ze DVI jest starsze niz HDMI to kazde urzadzenie HDMI musi byc zdolne do pracy w co najmniej jednym trybie DVI (to tryb 640x480p60 ktory moze byc w urzadzeniach HDMI zastapiony trybem 720x480p60 lub 720x576p50).

    Stad kazde urzadzenie potrafi na podstawie EDID moze dowiedziec sie z czym do czynienia ma po drugiej stronie i jesli po drugiej stronie jest DVI to urzadzenie HDMIprzelacza sie w tryb DVI.

    Napisalem o niekompatybilnosci DVI z HDMI - nie jest to prawda do konca bo urzadzenie HDMI bedzie w trybie DVI ale problem jest z HDCP (ktory moze byc uzyty tak w trybie DVI jak i HDMI) - po prostu starsze urzadzenia DVI nie wiedza ze cos takiego jak HDCP istnieje. Ale raz jeszcze zgodnosc wsteczna z DVI jest w HDMI obowiazkowa (mandatory).

    Co do ilosci pinow - w HDMI 1.1 i 1.2 masz te same piny, dolozono CEC ktory tak naprawde nie jest standardem (bo kazdy producent inaczej implementuje standard np Sony czy LG kompletnie ignoruja message pochodzace od urzadzen ktorych nie sa producentem) i CEC nie jest mandatory tak naprawde, kompletnie ignorujesz rowniez to ze opcjonalne sa return channel i ethernet i tak naprawde malo ktore urzadzenie je posiada - to zostalo wprowadzone dopiero w 1.4 gdzie tak narawde wiekszosc urzadzen jest albo zgodna z 1.3 albo 1.4 (bo 1.4 wprowadzil 3D, wprowadzil nowe tryby video pod 3D, sygnalziacje 3D itd) z wylaczeniem wlasnie tego co podkreslasz jako inne linie sygnalowe. Rdzen jest ten sam, i2c czyli DDC, TMDS x4, reszta jest wtorna i opcjonalna.

    Co do sygnalow synchronizacji, przesylane sa znaczniki podobne troche do EAV i SAV.
    Z dynamiczna zmiana moze byc klopot bo ogranicznieem jest tu predkosc zmiany pixelclock natomiast wydaje sie byc mozliwe:
    a wprowadzenie rozszerzenia i sygnalizacje pelnych klatek video przez odpowiednia strukture (ramki) natomiast nie jest mi na razie nic wiadome na ten temat (tzn by standard 2.0 wprowadzal cos takiego ) wiekszosc wysilkow skupia sie raczej na UHD.


    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.