Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2020
Poniedziałek 2 czerwca 2014 
    

Mac OS X Yosemite, iOS8, język programowania Swift i API Metal


Autor: Wedelek | źródło: Apple | 17:56
(11)
Pierwszą rzeczą, jaką zobaczyliśmy podczas tegorocznego WWDC 14, to nowy Mac OS X o kodowej nazwie Yosemite. To co od razu rzuca się w oczy to nowy GUI, który pasuje do tego z iOS7. Główne elementy interfejsu, jak paski czy elementy okna stały się półprzeźroczyste i szklane, natomiast ikony są podobne do tych znanych z urządzeń mobilnych. Inaczej wygląda centrum powiadomień, które otrzymało widok dnia, wygląda jak to z iOS i obsługuje widgety ściągane ze sklepu z aplikacjami. Wyszukiwarka Spotlight w nowym Mac OS X potrafi przeszukiwać nie tylko lokalne zasoby, ale i sieć.

Poprawiono działanie chmury iCloud, między innymi wprowadzając usługę iCloud Drive, dzięki której możemy łatwo współdzielić pliki pomiędzy komputerami z Mac OS, Windows, oraz urządzeniami Apple. iCloud Drive pozwala też współdzielić dane pomiędzy różnymi aplikacjami, np. pomiędzy Pages a czytnikiem firmy trzeciej. Aplikacja do maili może się pochwalić dwoma ciekawymi funkcjami: Mail Drop i Markup. Pierwsza automatycznie sprawdza czy dołączone pliki nie są za duże i jeśli tak jest automatycznie wrzuca je do chmury i wysyła link do pobrania, a druga służy do robienia odręcznych notatek.

Safari również doczekał się zmian, dziedzicząc po wersji z iOS nie tylko wygląd (minimalistyczny wygląd), ale i funkcje. Przeglądarka ma być szybsza w działaniu, zgodna z popularnymi standardami, oraz przyjemniejsza w użytku.

Ciekawie prezentowała się funkcja Handoff, która w połączeniu z AirDrop pozwala na szybkie współdzielenie plików pomiędzy urządzeniami z iOS i Mac OS X. Jedno machnięcie palcem i to co przeglądamy na iPadzie pojawia się na komputerze z Mac OS X. Do tego dochodzi funkcja Instant Hotspot pozwalająco zdalnie połączyć sie z naszym iPhonem i włączyć hotspot, a także możliwość współdzielenia konwersacji SMS i rozmów telefonicznych. Historia konwersacji pojawia się na wszystkich urządzeniach, a ponadto możemy np. odpisywać na SMSy z poziomu PC, czy wybierać zdalnie numery, np. kopiując je wprost ze strony, którą przeglądamy. Cały ten zestaw funkcji zwie się Continuity.

Nowy iOS 8 to druga nowość. System wygląda tak jak jego poprzednik, ale wprowadza wiele mniejszych lub większych poprawek. Jest ich tak dużo, że najłatwiej będzie je wypunktować:

1) funkcja dzięki której można szybko odpowiadać na otrzymane powiadomienia wyskakujące z góry ekranu oraz zarządzać zdarzeniami (np. z kalendarza) z ekranu blokady;

2) lista osób, z którymi ostatnio się komunikowaliśmy pojawia się managerze aplikacji;

3) usprawniono Safari oraz Mail dodając nowe gesty;

4) Spotlight ma nowe możliwości - wyszukiwanie w sieci, newsach itp.;

5) szybsze uruchamianie Siri - wystarczy powiedzieć "Hey, Siri";

6) ulepszenia dla użytkowników z Chin, w tym lepsza nawigacja;

7) funkcje Continuity - te same co w Mac OS X;

8) Nowa klawiatura Quick Type, przewidująca co napiszemy;

9) poprawiono aplikację wiadomości, możemy je grupować, ustawiać statusy dla rozmów, dzielić się załącznikami, lokalizacją i przesyłać nagrane wiadomości głosowe;

10) funkcja iCloud Drive;

11) nowe funkcje dla biznesu: lepsze zabezpieczenia, automatyczne odpowiedzi, lepsze oznaczanie wiadomości;

12) aplikacje Health: HealthKit (zbieranie danych z wielu aplikacji w jednym miejscu), Health (monitorowanie najważniejszych parametrów);

13) Family Sharing - w skrócie określamy kto jest członkiem rodziny i dzielimy z nim dane, w tym możliwość pobierania zakupionych aplikacji. Można też udostępniać kartę kredytową np. naszym dzieciom, a te mogą kupować przy jej pomocy aplikacje. Abyśmy mieli kontrolę nad wydatkami zakupy musimy autoryzować (pojawia się powiadomienie na naszym telefonie). Możemy też śledzić lokalizację telefonów naszych podopiecznych;

14) automatyczne współdzielenie zrobionych zdjęć pomiędzy urządzeniami, nowa wyszukiwarka, szukająca np. po nazwie albumu, dacie, lokalizacji, itp. Do tego łatwa edycja zdjęć pozwalająca zmienić podstawowe ustawienia, nałożyć filtry itd. Filtry można pobierać ze sklepu - stworzone przez inne osoby i obejmujące całe zestawy akcji, nagrane jak w Photoshopie;

15) obsługa widgetów firm trzecich na ekranie blokady (znajdujemy w sklepie i instalujemy jak aplikacje);

16) rozszerzenia dla systemu pobierane ze sklepu - możemy np. zastąpić domyślną klawiaturę inną, ot chociażby Swype;

17) dziś dostępna jest beta, po wakacjach finalną edycję dostaną posiadacze iPhone'ów od 4S wzwyż, iPadów od wersji 2 wzwyż, oraz iPodów Touch.

Poprawiono sklep z aplikacjami dodając wiele mniejszych zmian, jak szybsze wyszukiwanie aplikacji, zakładkę Explore, możliwość kupowania nie jednej, a całych pakietów aplikacji za jednym zamachem, czy tryb demo dla programów - Test Fligh (testowanie jest darmowe). iCloud będzie pojemniejszy - możemy kupić do 1TB miejsca na dane.

W dalszej części prezentacji skupiono się na SDK dla deweloperów, opisując możliwości jakie zostaną dodane w iOS 8. Większość z nich opisałem wyżej, więc nie będę ich powtarzać. Zapowiedziano też nowe API o nazwie Metal, który ma zastąpić OpenGL, będąc od niego znacznie mniej zasobożernym. Mają z niego korzystać między innymi silniki Unity, Crytek oraz mobilny silnik Epic. Podczas WWDC pokazano demo Metala, które było odpalone na iPadzie. Wszelkie przekształcenia były renderowane w czasie rzeczywistym, a całość wyglądała rewelacyjnie. Do tego dochodzą narzędzia Xcode, Scene Kit, a także nowy język programowania Swift, który zastąpi Objective-C. Jest wydajniejszy, łatwiejszy w użyciu i współpracuje z narzędziem, zapewniającym podgląd "niemal na żywo" poczynionych zmian o nazwie PlayGround.

Nie zabrakło też kilku uszczypliwości w stosunku do Androida i Windows, a także przechwałek. Te przemilczałem:)



 

    
K O M E N T A R Z E
    

  1. Tym razem (autor: Blazakov | data: 2/06/14 | godz.: 21:06)
    na poważnie pocisneli z softem. Szkoda tylko, że nie pokazali odświeźonych produktów...

  2. Metal... (autor: PrEzi | data: 2/06/14 | godz.: 21:59)
    ...czy ten Metal to tak naprawde nie Mantle ? ;-)
    Prawda, ze podobne nawet i z nazwy ? ;-)


  3. @03 (autor: mbe | data: 2/06/14 | godz.: 22:19)
    Też tak pomyślałem jak zacząłem o tym API czytać.

  4. Zwykli użytkownicy mogą być obecnie nieco rozczarowani tą konferencją... (autor: Rhobaak | data: 2/06/14 | godz.: 22:34)
    ...ale jeśli trochę poczekają aż deweloperzy dorwą się do tego, co dzisiaj oddało w ich ręce Apple, to zobaczą, że to była pewnie największa zmiana w iOS od kilku lat. Swift zastępujący mocno archaiczny Objective-C, Metal, wymiana danych między aplikacjami i znacznie zwiększone możliwości ich integracji z systemem itd.

  5. I jak zwykle (autor: ZeXeL | data: 2/06/14 | godz.: 22:47)
    zlizali wiele pomysłów od innych producentów.

  6. @PrEzi (autor: loccothan | data: 2/06/14 | godz.: 22:56)
    Mantle zaczęło, inni kontynują tylko a DX12 wszyscy będą uzywać do gier ;-) Miejmy nadzieję że współpraca AMD z MS przy DX12 będzie dla nas Graczy Bardzo Owocna.
    A Mantle się cały czas rozwija, w nowych sterach poprawiają wsparcie dla HD7xxx i 8xxx (pomimo że nie trzeba bo R280X to to samo co HD7970GHz lol) i wielu "Devów" podpina Mantle do swoich Enginów np. Crytek i niebawem UE4 ;-)


  7. Już kiedyś (autor: GL1zdA | data: 2/06/14 | godz.: 23:02)
    było API Metal, a właściwie MeTaL. Jego kariera zaczęła się i skończyła na S3 Savage 2000, ciekawe jak będzie tym razem.

  8. Jednym slowem zenada jak zawsze (autor: PeterMac | data: 3/06/14 | godz.: 05:34)
    jesli chodzi o iOS8, zapewne ten sam dziadowski multitasking, założę sie ze pozostaną te same ograniczenia jak do tej pory jak choćby ograniczenie pobierania pliku do 10min przy appce w tle albo przy wygaszonym ekranie.
    Nigdy wiecej ta firma nie zagosci juz w moich urządzeniach, wole o niebo Windows 8.1 jesli chodzi o tablety.


  9. ten metal moze byc grozny (autor: RusH | data: 3/06/14 | godz.: 05:53)
    dla rynku mobile, bo to jest fragmentacja i kolejny haczyk apple aby wymuszac exclusivy na ajpada/ajfona

    z drugiej strony w A7 siedzi tak na prawde PowerVR, wiec mozliwe ze PowerVR tez za chwile wyskoczy z wersja metal na androida.
    OpenGLES SSIE na maksa i poza kompatybilnoscia miedzy producentami gpu nie ma zadnych zalet.


  10. @7 odp (autor: robgrab | data: 3/06/14 | godz.: 07:31)
    Po pierwsze s3metal nie było tylko dla savage2000, ale dla całej rodziny savage począwszy od savage3d. Po drugie nie ma co porównywać, kariery s3, która została zjedzona przez ati, nvidie i DX. Tu jest tylko apple i jego rozwiązania, zawsze tak było że aplikacje korzystające z najnowszych zalecanych api są w appstore wyżej lokowane.

  11. A ten Swift... (autor: arum | data: 10/06/14 | godz.: 19:21)
    to ciekawy twór. Polacy chyba go przyjęli od razu, bo już polskie forum jest http://swift-code.pl/ ;)

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.