Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2019
Wtorek 12 sierpnia 2014 
    

OpenGL 4.5 i OpenGL NG od Khronos Group


Autor: LoccOtHaN | źródło: Extreme Tech | 06:39
(1)
Na konferencji Siggraph 2014, Khronos Group ujawniła specyfikację nowej wersji swojego API OpenGL w wersji 4.5, a także co najciekawsze ujawniono rąbek tajemnicy odnośnie OpenGL następnej generacji - OpenGL NG. Nowa wersja OpenGL 4.5 implementuje zestaw nowych rozszerzeń przeznaczonych głównie do emulacji niektórych funkcji z DX11 dla uproszczenia portowania kodu z jednego API do drugiego. Next Generation OpenGL dla odmiany to zupełnie nowy twór, jest to całkowicie przebudowane OpenGL. Pomysł, podobnie jak w AMD Mantle oraz DirectX 12 ma na celu zbudowanie od podstaw, całkowicie nowej wersji OpenGL, która ma na celu uproszczenie pisania kodu oraz zredukowanie obciążenia CPU jak i dać dostęp programistom do programowania niskopoziomowego w GPU. OpenGL NG będzie dostępny na wszystkich wiodących systemach operacyjnych tak jak miało to miejsce w poprzednich wersjach tego API.

OpenGL jest już z nami od ponad 22 lat, pierwotnie opracowany i wydany w 1992 roku przez SGI (Silicon Graphics, Inc.). Przez te wszystkie lata karty graficzne bardzo ewoluowały, stając się zarazem bardziej "dojrzałe" i udokumentowane, przez co potrzebne są nowe języki programowania , które będą się odnosić bezpośrednio do zasobów sprzętowych odciążając tym samym inne zasoby w komputerze.

Całkowicie nowe API, którym będzie OpenGL NG nie jest wstecznie kompatybilne. Khronos Group jest w trakcie opracowywania nowej specyfikacji OpenGL NG, by za jakiś czas przedstawić pierwszą wersję tego API deweloperom.

Przed grupą Khronos stoi więc dość trudne zadanie, muszą stworzyć tzw. low-level hardware API, które będzie proste w programowaniu oraz kompatybilne ze wszystkimi GPU, które są obecnie na rynku tj. AMD i nVidia. Wielu deweloperów (Valve, Epic, Blizzard i Unity) jest mocno zaangażowanych w współtworzenie nowego OpenGL. Głównym aspektem tego jest tzw. cross-platform - nowe API ma współdziałać ze wszystkimi popularnymi systemami operacyjnymi. Biorąc pod uwagę różne podejścia do osiągnięcia tego samego celu, ciekawa będzie możliwość przetestowania i porównania wydajności Mantle, DirectX 12 i OpenGL NG.

Możliwe jest, że OpenGL NG ujrzymy już w 2015 roku.

Poniżej zestaw nowych instrukcji dostępnych w OpenGL 4.5:

GL_ARB_clip_control
GL_ARB_cull_distance
GL_ARB_ES3_1_compatibility
GL_ARB_conditional_render_inverted
GL_KHR_context_flush_control
GL_ARB_derivative_control
GL_ARB_direct_state_access
GL_ARB_get_texture_sub_image
GL_KHR_robustness
GL_ARB_shader_texture_image_samples
GL_ARB_texture_barrier

A tutaj zapraszamy na oficjalną stronę Khronos Group.

Zapraszamy do galerii:





 

    
K O M E N T A R Z E
    

  1. OpenGL 4.5 i OpneGL NG od Khronos Group (autor: Marucins | data: 12/08/14 | godz.: 12:11)
    "Możliwe jest, że OpenGL NG ujrzymy już w 2015 roku."

    Oczywiście ale co z implementacją tego w nowych kartach graficznych?
    A co najważniejsze z programowaniem w tym języku?


    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.