Najnowsze sterowniki od AMD nazywają się OMEGA i będą najnowocześniejszymi sterownikami jaki wydała firma AMD od lat. AMD poszło o krok dalej w optymalizacji i implementacji nowych funkcji jakie zawitają w najnowszych sterownikach. Nowa funkcja VSR - Virtual Super Resolution, jest odpowiedzią AMD na nV DSR (Dynamic Super Resolution) i pozwoli nam na tzw. downsampling obrazu z rozdzielczości np. 4k do FHD (można stosować downsampling także w innych rozdzielczościach). Dzięki takiemu rozwiązaniu obraz w grze staje się jeszcze wyraźniejszy (ostrzejszy) i pozbawiony tzw. ząbków, co w połączeniu z AA może dać całkiem ciekawe rezultaty (ale sprzęt potrzebny do takiego rozwiązania to min. 2x R290X CF ;-). Moim zdaniem takie rozwiązanie sprawdzi się w starszych, mniej wymagających grach, gdzie Radeon HD7950 powinien już wystarczyć. Opis funkcji, które zostały zaimplementowane w ''Omegach'' w dalszej części informacji.
- sprzętowa konwersja wideo 1080p do rozdzielczości UltraHD. W dobie coraz powszechniejszych ekranów 4K oraz treści, która w przytłaczającej większości wciąż dostępna jest w rozdzielczościach niższych, jakościowe przeskalowywanie obrazu ma szczególne znaczenie;
- Ulepszona funkcja Perfect Picture UltraHD, która usuwa artefakty dzięki technologii Compression Artifact Removal 2 oraz zwiększa płynność odtwarzanego wideo poprzez zastosowanie technologii AMD Fluid Motion Video. Jest to szczególnie cenne przy odtwarzaniu filmów, które cechują się płynnością na poziomie 24 kl./s (np. Blu-Ray), podczas gdy ekrany LCD odświeżają obraz w 60 cyklach na sekundę (60 Hz);
- wyższa wydajność w grach dla procesorów AMD APU i kart graficznych AMD Radeon;
- poprawa regularności wyświetlania klatek w trakcie gry w trybie Dual Graphics;
- pełna obsługa technologii dynamicznego odświeżania FreeSync;
- funkcja Virtual Super Resolution, która poprawia jakość graficzną poprzez renderowanie obrazu w jakości 4K i skalowanie jej do rozdzielczości Full HD, jaka obecnie dominuje wśród graczy;
- wsparcie dla technologii Mantle w aplikacji AMD Gaming Evolved Client, dzięki czemu entuzjaści mogą śledzić liczbę klatek na sekundę w trakcie gry oraz wykorzystać technologię Mantle w trakcie zapisywania przebiegu swojej rozgrywki, strumieniowania gry do serwisu Twitch i edycji wideo;
- obsługa rozdzielczości 5Kx3K;
- ważne poprawki w zakresie stabilności - zespół odpowiedzialny za sterowniki zwiększył liczbę testów i konfiguracji, na których sterowniki są sprawdzane pod kątem zgodności i błędów, a także wprowadził szereg poprawek zgłoszonych przez społeczność graczy;
- obsługa szeregu technologii deweloperskich, jak TressFX 3.0, OpenCL 2.0, CodeXL 1.6 i HSA 1.0;
Oraz sprostowanie (autor: loccothan | data: 9/12/14 | godz.: 21:56) VSR - Virtual Super Resolution -> tylko w R290 i R285 Tonga
Ale miejmy nadzieję że w 7xxx także zawita bo to GCN ;-)
Pic na wode fotomontaz. (autor: MacLeod | data: 9/12/14 | godz.: 22:29) Oto jak w skrocie mozna skomentowac te sterowniki ;-)))
Odgrzewanie sznycelkow po jednej i drugiej stronie, brak innowacji. Czekam na przelom na miare voodoo w jakosci, i energooszczednosc a nie setki fpsow bo 50-60 zupelnie wystarcza...
zainstalowałem (autor: Deathraw | data: 10/12/14 | godz.: 00:28) Pierwsze co mi się rzuca w oczy to to, że sterowniki w końcu wyrywają mi dell'a s2440l i mogę ręcznie regulować over/underscan, do tego zakres kolorów i skalowanie gpu. Wcześniej nie wieidzieć czemu na tym monitorze nie miałem takiej możliwości, dopiero wpis w rejestrze spowodował że obraz był na całym ekranie, a nie wypośrodkowany. Wydajność zaraz jeszcze przed snem sprawdzę, ale na 7950(r9 280) cudów się nie spodziewam, ale bardzo się ucieszę jeśli będzie jakakolwiek różnica.
@up (autor: Deathraw | data: 10/12/14 | godz.: 00:51) W wydajności różnic nie zaobserwowałem, testowałem na Sleeping Dogs Definitive Edition, Tomb Raider, Bioshock Infinite.
w BF4 (autor: Mario2k | data: 10/12/14 | godz.: 06:56) Wydajnosc taka sama albo i ciut nizsza bo maxymalny framerate jakby spadl o 10%
Czesc tych funkcji (autor: 0r8 | data: 10/12/14 | godz.: 08:01) jak np VSR dziala tylko na nowej architekturze, takze 99% uzytkownikow nie dostalo nic.
@3. (autor: Shamoth | data: 10/12/14 | godz.: 08:50) Nie Ty jeden czekasz na taką rewolucję ale chyba długo takiego skoku nie będzie.
Może kiedyś nieco mniejsza jak wprowadzenie pierwszych gpu z T&L.
Na chwilę obecną z ekonomino/wydajnościowego punktu widzenia kupowanie grafiki ma sens może co 3-4 jeśli nie co 5 generację i dopiero wtedy widać różnicę wydajności i za co się płaci.
W najbliższej przyszłości najprędzej zobaczymy karty które natywnie, bez spadków wydajności, będą obsługiwać gogle VR w rozdzielczości QHD lub wyższych...
T800 (autor: t800mm | data: 10/12/14 | godz.: 09:50) Pomimo że mam GTX widzę parę ciekawych nowych funkcji jak VSR. Na GTX970 często korzystam z DSR bo daje rewelacyjny efekt przy rozsądnym narzucie na GPU.
Jeżeli kupuje się kartę z wyższego segmentu to zgadzam się że nie było sensu zmieniać karty (grając w FHD na monitorze 60Hz) częściej niż co 3-5 generacji, zwłaszcza jak po jakimś czasie można kupić drugą do SLI/CF za grosze.
Czyli jak było już dobrze .... (autor: zgrzejan | data: 10/12/14 | godz.: 11:07) to będzie jeszcze lepiej.Zawsze AMD miało lepszą jakość obrazu i to od dawna.Nividia jak to Nividia szybkość kosztem jakości.Byle by w benchmarkach wyglądało lepiej...
@upy (autor: PrEzi | data: 10/12/14 | godz.: 12:13) Te sterowniki daja zdecydowanego kopa w paru tytulach ktore bardzo malo redakcji testowalo -- dlaczego - nie wiem.
Tak jak Pet napisal - AC:U to jeden z nich, kolejny to Ryse, gdzie daja srednio 10-15% wiecej fps. Oprocz tego nowe "ficzery" - zarowno VSR, jaki i wsparcie FS czy dodatkowe funkcje w UVD - wiec naprawde nie wiem, skad to narzekanie... i tak zle i tak niedobrze no ale...do ciaglego narzekania ten kraj zdazyl mnie przyzwyczaic...
Nie wspomne o tym, ze naprawde duzo najczesciej spotykanych bugow udalo im sie tym razem wyeliminowac...
Jak do tej pory (autor: loccothan | data: 10/12/14 | godz.: 12:27) Przetestowałem tylko FC4 i średno 6-12 FPS więcej
Nie ma spadków do 34kl/s tylko min mam teraz ok 42 a max aż do 89 kl/s
-> Ustawienia: Custom -> Ultra wsio, shadows na Low, noAA, 1792:1344
Dziś albo jutro sprawdzę BF4 (Mantle) oraz FC3 i Crysis3
ad 11 (autor: MacLeod | data: 10/12/14 | godz.: 15:31) Chyba zatrzymales sie na radedonie 8500. Bo wtedy skonczyla sie roznica w "jakosci obrazu".
@14 (autor: PrEzi | data: 10/12/14 | godz.: 16:15) Sorry ale jesli chodzi o jakosc video (i ficzerki) to NV jest teraz jeszcze bardziej w tyle za AMD.
@14 (autor: zgrzejan | data: 10/12/14 | godz.: 21:03) Filtry kolorów to chyba wszyscy wiedzą że AMD ma lepsze.Do sprawdzenia w PS.
O przewadze w rozdzielczości tudzież obsłudze wielu monitorów chyba nie musze przypominać.
Jeśli wezme pod uwage jeszcze cene np. FirePro 4100 za 600 zł z groszem obsługujące 4 wyświetlacze to już wogóle nie mamy o czym rozmawiać.
Ja nie widze nawet konkurencji...ze strony NV
zgrzejan (autor: daver | data: 10/12/14 | godz.: 21:25) Mowisz o filtrach dolnoprzepustowych na wyjsciu RGB?
PrEzi, rzucisz sznukiem do jakiegos testu na dowod. Serio, poczytalbym sobie.
Jedno trzeba oddać... (autor: zgrzejan | data: 10/12/14 | godz.: 21:28) Zadania typowo obliczeniowe jak redering gdzie właściwie doglądasz sprzęt a nie na nim pracujesz i to pod warunkiem że korzystasz z softu korzystającego z CUDA to tak... Nividia. Serwery ,obliczanie zjawisk pogodowych itd. mnie nie interesuje.Ja pracuje na PC a nie go doglądam jak sobie liczy...Spływa mi to i powiewa czy zrobi to 15 min szybciej jak renderuje .6 godz. czy 6.30 nie ma dla mnie znaczenie.Śpie sobie w tym czasie.Za to mam problem jak tnie na zwykłym obracaniu modelu.A że CPU sobie z tym wogóle nie radzi wiadomo od dawna
hehe, ze co? (autor: daver | data: 10/12/14 | godz.: 21:44) Piles? Nie pisz!
@ Daver (autor: zgrzejan | data: 10/12/14 | godz.: 21:47) Co ty chcesz chłopie udowodnić?Jakiś link?
@ Zresztą z buractwem Onetowym (autor: zgrzejan | data: 10/12/14 | godz.: 21:50) od obrzucania łajnem nie gadam.
Na zdrowie Daver.Ja pracuje nie mamczasu :(
link tez moze byc (autor: daver | data: 10/12/14 | godz.: 21:52) Powtorze pytanie. Mowisz o filtrach dolnoprzepustowych na wyjsciu RGB? Proste zdanie pytajace w jezyku polskim.
@hehehehe (autor: zgrzejan | data: 10/12/14 | godz.: 23:53) Ale co, Filtr dolnoprzepustowy ma mnie przekonać żebym wybrał Nividie czy jak?Mnie tam przekonuje co jam mam na monitorze i co dostaje z tego w wdruku.Obym nie zobaczył Qupy .Reszta mnie wali
No właśnie a linka miałeś podać TY.. (autor: zgrzejan | data: 10/12/14 | godz.: 23:57) Bo jeszcze nic ci sie nie udało na potwierdzenie twoich TEZ
lol (autor: daver | data: 11/12/14 | godz.: 00:06) Ale ja zadalem pytania pytania dotyczace mglistych wypowiedzi twojej i preziego. Mam podac link do pytania czy co? Tu mowic ktos po polskiemu?
@ Daver (autor: zgrzejan | data: 11/12/14 | godz.: 00:14) Post nr.23 Link dawaj albo spadaj jak nie masz argumentów
czeski film (autor: daver | data: 11/12/14 | godz.: 00:30) Post nr 23 to twoj belkot. Mam dac link do postu nr 23, czy do pytania o tajemicze "filtry kolorow"? A moze to ja mam udowodnic, ze to co wypisujesz ma jakis sens podajac link do zrodla? W ogole rozumiesz to co czytasz i/lub piszesz? Dzizas.
@Link... (autor: zgrzejan | data: 11/12/14 | godz.: 01:05) na twoje filtry dolnoprzepustowe albo sp...aj.Dałem dwa linki na co najmniej sześć argumetów.Daj schociż jeden ...
Buhahahahah (autor: daver | data: 11/12/14 | godz.: 01:37) Z przykroscia musze stwierdzic, ze nie rozrozniasz zdan twierdzacych od pytajacych. Z botem dyskusja ma wiekszy sens. Widzialem tu rozne przejawy glupoty, ale udalo ci sie przebic wszystko. Branoc.
@ Co za bekot..... (autor: zgrzejan | data: 11/12/14 | godz.: 11:16) Lol.Zdania twierdzące i fitry dolnoprzepustowe....
Jedyna odpowiedz na argumenty w post nr.16 (autor: zgrzejan | data: 11/12/14 | godz.: 11:42) To bzdury z broszurki reklamowej NV o filtrach dolnoprzepustowych .I jak ja mam coś kupić od tej firmy?
Chłam reklamowy?
A zdanie twierdzące czy pytające,to odsyłam do postu nr.23
Jak go wkońcu zrozumiesz to porozmawiamy i o języku polskim
Napisze jeszcze raz wyraznie.. (autor: zgrzejan | data: 11/12/14 | godz.: 12:03) NV jedynie dla zadań typowo obliczeniowych pod warunkiem że soft korzysta z CUDA.Czyli jedyne co robimy to gapimy się
na np.renderującą WS.
W całej reszcie NV mniej lub bardziej leży i kwiczy
Gwoli wyjasnienia. Filtry dolnoprzepustowe byly podpucha. W czasach gdy mialo to znaczenie, ATI bylo tu znanie lepsze od NVIDII. Niestety, podpucha wymagala zdolnosci komunikatywnych na poziomie pierwszej(?) klasy szkoly podstawowej.