Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Piątek 27 września 2002 
    

Ping szybki jak światło


Autor: DYD | źródło: 4D | 16:02
(4)
Nauczyciele fizyki w Youngstown State University zaproponowali wykorzystanie sygnału ping jako... nowej metody pomiaru szybkości światła. Ping to niewielki pakiet danych (ok. 100B) przesyłany jako potwierdzenie łączności pomiędzy komputerami. Pomiar czasu od wysłania sygnału z komputera, do otrzymania pakietu zwrotnego, to wskaźnik szybkości światła - wyjaśnia autor metody, profesor fizyki Michael Crescimanno.

Zarówno światło, jak sygnał ping mają tę samą naturę - to fale elektromagnetyczne. Crescimanno i współautor projektu Joel Lepak wykorzystali elementarne równania elektromagnetyczne do porównania sygnału elektrycznego w kablu ze światłem widzialnym. Dokładniej: posłużyli się równaniami dotyczącymi pojemności kabla komputerowego, czyli jego możliwości magazynowania ładunku elektrycznego. Przeprowadzony eksperyment dostarczył pomiarów o dokładności kilku procent wobec obowiązującej wartości - pomiędzy 290 a 309 tysięcy kilometrów na sekundę.

Lepak i Cresciminno wyjaśnili, że zaprojektowali metodę dla szkół nie dysponujących dużym budżetem. Każda szkoła, w której funkcjonuje sieć komputerowa, może przeprowadzać eksperyment za darmo, pożyczając kabel od informatyków. W przypadku zakupu kabla, doświadczenie kosztuje 30 USD. Cresciminno dodał: "Obecnie wszystkie szkoły średnie mają komputery, tak więc mój pomysł można realnie wykorzystać na istniejącej szkolnej infrastrukturze komputerowej". Darmowy system Linux posiada komendę ping, więc oprogramowanie również nic nie kosztuje.

Wykorzystanie pinga jako zaawansowanego technologicznie miernika szybkości światła to pomysł "interesujący i przekonujący" - powiedział Gary White, asystent dyrektora ds. edukacji w American Institute of Physics. "Podejrzewam, że pomysł można wykorzystać jako ciekawe doświadczenie dla studentów wyższych lat." Entuzjastycznie wypowiada się także Harry Tyrer - przewodniczący departamentu inżynierii komputerowej na Uniwersytecie Missouri: "Myślę, że to jest ciekawa idea. Wszak sygnał ping i światło to dwie formy tego samego - fal elektromagnetycznych".

Pomiar szybkości światła ma długą historię. Pierwszych prób dokonał w 1675r. Olaus Roemer, który zmierzył 75 % obecnej wartości, a najdokładniejszego pomiaru dokonał w 1880r. amerykański fizyk - Albert Michelson, pracując na ulepszonej wersji systemu luster Foucaulta.

 
    
K O M E N T A R Z E
    

  1. Blad (autor: Dan-brak rejestracji | data: 27/09/02 | godz.: 18:21)
    chyba jest blad, "pomiędzy 290 a 309 tysięcy metrów na sekundę."
    a chyba powinno byc kilometrow na sekunde


  2. Światło (autor: Mariusz-brak rejestracji | data: 27/09/02 | godz.: 19:36)
    Prędkość światła w próżni: 299 792,458 km/s
    - "Tablice matematyczne fizyczne chemiczne i astronomiczne" wydawnictwo WSiP Warszawa 1974 ale przez te 28 lat mogło się wiele zmienić - mamy recesję...


  3. dziwne (autor: yeger | data: 28/09/02 | godz.: 10:39)
    Tez mi sie to troche dziwne wydalo ze pinga do gdanska bede mial minimum 1000 :)))

  4. Mala uwaga (autor: Ziola-brak rejestracji | data: 28/09/02 | godz.: 19:21)
    Moze i prawda, ale:
    1. 300 tys km/s to predkosc swiatla w prozni
    2. Ping (pakiet reprezentowany przez sygnal elektryczny) porusza sie w innym medium, co gorsza niejednolitym.
    3. Nie problem uwzglednic osrodek jako parametr, ale w tym wypadku, tak naprawde nie wiemy kiedy zaczyna sie nasz "ping" a kiedy konczy... gdyz odczyt NIE MOZE byc dokladny.
    4. Jest to tylko szacowanie, a nie zaden rzetelny pomiar.
    5. Nie mniej.. na potrzeby szkoly - moze byc to interesujace (obrazowe) - jednak dla naukowcow... no coz.. :))

    Pozdrowienia


    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.