Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2020
Czwartek 27 sierpnia 2015 
    

AMD pracował nad GPU z wbudowaną pamięcią osiem i pół roku


Autor: Giray | źródło: overclockers.ru | 07:02
(18)
Niektórzy czytelnicy być może pamiętają, że w segmencie rozwiązań graficznych dla urządzeń wbudowanych AMD produkował układy będące połączeniem w obrębie jednej struktury GPU i pamięci graficznej. Procesor graficzny "Fiji" jest logiczną kontynuacją tego trendu rozwojowego, gdzie dodatkowo zastosowano szybki interfejs wymiany danych pomiędzy GPU a pamięcią. Na konferencji Hot Chips główny inżynier produktów AMD Joe Macri powiedział całkiem sporo o długiej drodze od powstania pierwszych prototypów do produkcji procesora graficznego z wbudowaną pamięcią. Według niego stworzenie układu, który obecnie nosi symbol "Fiji", zajeło w sumie osiem i pół roku. Prace rozpoczęły się w chwili przejęcia ATi przez AMD w 2007 roku.

Eksperymenty zaczynano łącząc na tym samym podłożu GPU z pamięcią DDR3. Następnym krokiem było zwiększenie w 2009. liczby układów pamięci do dwóch. Układem graficznym używanym do tych celów był RV365, wykonany w technologii 55nm.

W 2011 roku AMD zaczął testować tego typu rozwiązania wykorzystując GPU Cypress. Stopniowo rosła złożoność procesorów graficznych oraz ich powierzchnia. Wzmożona praca nad stworzeniem "Fiji" rozpoczęła się w lipcu ubiegłego roku. Układ posiada powierzchnię 592 milimetrów kwadratowych i jest posadowiony na płytce krzemowej o powierzchni 1011 milimetrów kwadratowych, zaś w jego pobliżu umieszczono cztery układy pamięci HBM. Prace nad tym rodzajem pamięci też nie przebiegały bezproblemowo.

Wbrew swoim deklaracjom Hynix miał spore problemy z opanowaniem produkcji tego typu układów, co zmusiło AMD do aktywnej pomocy dla swojego koreańskiego partnera. Wspomniane wcześniej mostki krzemowe są wykonywane przez UMC w technologii 45nm.


 

    
K O M E N T A R Z E
    

  1. 10 lat temu (autor: Deathraw | data: 27/08/15 | godz.: 08:18)
    W X360 było 10mb eDRAM na gpu.

  2. @01 (autor: KamieniKupa | data: 27/08/15 | godz.: 08:39)
    1. Który był połączony przez PCB
    2. Nie był pamięcią DRAM
    3. Nieracjonalne zwiększał koszty chipu
    4. Był nieskalowalny


  3. ... (autor: trepcia | data: 27/08/15 | godz.: 09:58)
    Szacunek.

    Jakby nie patrzeć, to było 8 i pół roku inwestycji w pomysł, który nie wiadomo, czy by się sprawdził i wypalił.


  4. @01 (autor: mbe | data: 27/08/15 | godz.: 10:07)
    Nie porownuj edram do ddr. Edram da kopa anie nie takiego jak ddr5 dzieki pojemności.

    Zastanawiam się czemu AMD nie dało na jednym pcb 512 mb ddr5 dla apu wspomaganej przez pamięć systemową. LLANO dzieki takiemu rozwiazaniu mogło by się bić z BRW...


  5. @4. (autor: loccothan | data: 27/08/15 | godz.: 10:13)
    AMD już przestaje inwestować w stare technologie np. FX, Moduły, DDR5 itp. Teraz już Praca wre nad ZEN (CPU, i APU)
    W ZEN APU będzie Artic Islands z HBM -> szybsze niż z DDR5 ;-)
    Tzw. cache Lev.4 HBM


  6. loccothan (autor: Rajq | data: 27/08/15 | godz.: 12:10)
    pokaz slajdy. Info o AMD bez slajdow jest z gruntu nieprawdziwe :D

  7. @Rajq (autor: VP11 | data: 27/08/15 | godz.: 14:20)
    Kazda prezentacja musi miec choc jeden slajd. Widzialem goscia na konferencji opowiadajacego o jakims temacie i majacego jeden slajd, ktory przestal byc istotny po jedej minucie. Wyglada to tragicznie. Wiec sie nie ciepiaj slajdom. One lepiej pomogaja zrozumiec o tym co gosc opowiada.

  8. @Rajq (autor: rookie | data: 27/08/15 | godz.: 15:04)
    Dobre :D
    Ale w CPU to AMD od czasow PhenomaII nie mialo przelomowego produktu (byl to ostatni rodzaj generacji procka w ktorym AMD konkurowalo z niebieskimi w high, mid I low-endzie). Potem przyszlo i7 a AMD myslalo, ze wygra wielowatkowoscia...ale wyszlo jak wyszlo.... Ach gdzie te czasy tanich, wydajnych Athlonow II :D


  9. Hej -> (autor: loccothan | data: 27/08/15 | godz.: 15:31)
    -> http://wccftech.com/...graphics-16-nm-finfet-tsmc/

    Reszta ze slajdami (oryginalnymi ;-) także na WCCFtech


  10. Tutaj -> (autor: loccothan | data: 27/08/15 | godz.: 16:12)
    Przykładmowa konstrukcja mini-PC z Fiji Nan@


    -> https://youtu.be/eSq0eJ7JQeE


  11. @10 (autor: rzymo | data: 27/08/15 | godz.: 17:26)
    Szkoda że ani słowa o głośności zestawu i temperaturach. Bo dać to się da wiele rzeczy, ale bardziej chodzi o to, czy będzie to praktyczne. Jak ma być sauna i/lub wycie to ja podziękuję za taki zestaw.
    Zresztą dla mnie to nawet mniej prądożernego GTX960 w wersji ITX nie można nazwać cichym...


  12. @KamieniKupa,mbe (autor: Deathraw | data: 27/08/15 | godz.: 17:40)
    Nie chodziło mi tutaj o porównywanie fiji z xenosem. Jedynie odniosłem się do tytułu, co w sumie sam zrobiłem nieprecyzyjnie;) .

    A co do zasadności eDRAM w x360 to nie jestem programistą więc nie będę się wypowiadał nt tego ile faktycznie od tej kości zależało, ale wszystkie tytuły multiplatformowe w które grałem na x360 i ps3 wyglądały lepiej na x360. Aliasing na ps3 jest niestety bardzo powszechny, również z filtrowaniem tekstur są często problemy. Nie wiem jednak na ile te 10MB tej szybkiej pamięci miało na to wpływ, a na ile mocniejsze gpu, elastyczna pamięć i prostsza w programowaniu architektura. Jeżeli jest tu ktoś kto może na to pytanie odpowiedzieć to chętnie poznam odpowiedź.

    P.S. Mówiło się, że wiele gier multiplatformowych na ps3 bardzo słabo wykorzystywało SPE. Czy jest teoretyczna możliwość, żeby napisać coś jak FXAA pod SPE i ew wymusić to w grach które były dalekie od wyciskania siódmych potów z konsoli?Zaznaczam-pytanie jest czysto abstrakcyjne, bo wiadomo że ograniczeniem jest to na ile sony pozwala.


  13. @05 (autor: mbe | data: 27/08/15 | godz.: 20:09)
    Mi tego pisać nie musisz...

  14. @12 (autor: mbe | data: 27/08/15 | godz.: 20:11)
    SPE jest wykorzystywane głównie w EX-ach i tam PS3 pokazywało pazur.

  15. @mbe (autor: Deathraw | data: 27/08/15 | godz.: 22:51)
    Nigdy tego nie negowałem. Sam mam obydwie konsole i do tej pory nie widziałem lepszych twarzy niż w beyond two souls. Z resztą ogólnie grafika w beyond pokazała, że naprawdę dużo da się wycisnąć z ps3. Za to The Last of Us uważam za najlepszą grę ekskluzywną poprzedniej generacji pod względem treści. Technicznie ogólnie też było bardzo dobrze.

  16. @15 (autor: mbe | data: 27/08/15 | godz.: 23:59)
    Ja PS3 chce kupić dla GRAN TURISMO bo Forza to ścierwo.

  17. @15 (autor: KamieniKupa | data: 28/08/15 | godz.: 11:32)
    Beyond two souls, FF'y, Heavy rain itd. bazowane są głównie na pre-renderach, więc trudno, że by nie miały ładnej grafiki.

  18. @mbe (autor: Deathraw | data: 29/08/15 | godz.: 16:55)
    Skońćzyłem wszystkie części Forzy na x360 poza FH2 tak samo GT5 i 6. Moim zdaniem GT ma fajny niepowtarzalny klimat, ale technicznie ta gra bardzo kuleje. Model jazdy w gt6 jest znacznie lepszy jeżeli chodzi o nierówności drogi, resorowanie, znaczenie masy i środka ciężkości pojazdu chociaż ani FM ani GT nie jest symulatorem. GT zarówno 5 i 6 ma strasznie kiepską grafikę, tragiczny dźwięk i uszkodzenia praktycznie nie istnieją w porównaniu z forzą.
    Forza wyszła jako gotowy produkt. GT5 i GT6 wyszły jako bety i naprawdę do każdej z tych części są gigabajty patch'y, które wprowadzały po bardzo długim czasie od premiery zmiany typu : możliwość zapisu gry w wyścigu 24 godzinnym O.O.

    @KamieniKupa
    Co do FF się zgodzę-jest sporo cutscenek prerenderowanych, a co do dwóch pozostałych tytułów-kompletnie nie wiem o czym piszesz. Właściwie jedyne co mi przychodzi do głowy to fakt statycznej kamery, a co za tym idzie możliwości wycieniowania elementów tła w formie pre-renderingu-część cieni to poprostu elementy tekstur, ale nie mam pojęcia czy faktycznie tak jest w B:TS czy HR.


    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.