Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
RECENZJE | Logitech MOMO Racing Force - krótki test
    

 

Logitech MOMO Racing Force - krótki test


 Autor: DYD | Data: 11/12/02

Logitech MOMO Racing Force - krótki testFirma Logitech Polska przysłała nam do testów najnowszy swój produkt z rodziny kierownic dla komputerów PC. Logitech MOMO Racing Force bo o nim mowa, to aktualnie trzecia kierownica z oferty firmy Logitech (model WingMan Formula Force już odszedł), wyposażona w force feedback, czyli wibracyjne sprzężenie zwrotne potęgujące wrażenia z gier wyścigowych, rajdowych czy symulacyjnych. Kierownice to typ urządzenia stricte skierowany dla graczy lubujących się w grach, gdzie pierwsze skrzypce grają cztery kółka. Od graczy kierownice wymagają poświęcenia przestrzennego (odpowiednia ilość miejsca na biurku) oraz czasem kłopotliwą konfigurację urządzenia w danej grze. Jeśli interesujecie się tematem rajdowym, chcecie poznać najnowszy produkt Logitecha w tej dziedzinie, to zapraszam do niniejszego testu, w którym postaram się pokrótce opisać jak się trzyma w rękach i pod stopami MOMO Racing Force.



Logitech MOMO Racing Force to już druga kierownica firmowana przez Logitecha, w której wykorzystano doświadczenie włoskiej firmy MOMO, której początki sięgają lat 60. W roku 1969 otwarto fabrykę w Tregnago koło Verony. Produkowane tam kierownice nazwano MOMO - od pierwszych liter słów Moretti i Monza (słynny tor wyścigowy we Włoszech). Pierwsze zamówienie nadeszło z firmy Ferrari, której szefowie zadecydowali o wyposażeniu w kierownice MOMO wszystkich samochodów wyścigowych Ferrari. Początkowo kierownice MOMO były sprzedawane tylko firmom związanym z wyścigami samochodowymi. W roku 2001 firma MOMO po raz pierwszy opracowała kierownicę, której przeznaczeniem nie są prawdziwe lecz komputerowe wyścigi. Na podstawie doświadczeń dwóch firm: MOMO i Logitech powstała kierownica Logitech MOMO Force. Główna wadą tego urządzenia była wysoka cena (aktualnie 757 PLN - sklep Logitecha), która odpychała nawet zagorzałych fanów gier samochodowych.

Teraz firma postanowiła wydać produkt już bez takich ekstrawaganckich dodatków jak kierownica pokrytą skóra, o niższej cenie i nadal współtworzony przez włoską firmę - Logitech MOMO Racing Force, w której po raz pierwszy w historii firmy Logitech zastosowano dodatkowo dźwignię zmiany biegów.


Aby powiększyć fotkę, kliknij!

W kolorowym pudełku znajdziemy zestaw Logitech MOMO Racing Force składający się z kierownicy, pedałów oraz zasilacza i płytki instalacyjnej. Instrukcja, mimo iż także po polsku to zbitek kilku zdań czyli maksymalna skromność treści. Od razu wspomnę, ze producent mógłby postarać się o choćby jedną bonusową, nie koniecznie najnowszą grę lub nawet wersję demo gier wyścigowych, w których kierownica od razu mogła by pokazać swoje pazury i była przystosowana specjalnie pod MOMO Racing Force...

  
Aby powiększyć fotkę, kliknij!

Koło kierownicy Logitech MOMO Racing Force o stylistyce zaczerpniętej z bolidów Formuly 1 (podobnie jak w przypadku MOMO Force) zostało pokryte w pełni gumą o specjalnej fakturze, dzięki czemu trzyma się bardzo dobrze dłoni - moim zdaniem wcale nie ustępuję "skórze" z MOMO Force. Racing Force możemy obracać się w zakresie 240 stopni, a dodatkowo na godzinie "12-tej" umieszczono metaliczną obrączkę, która wskazuje środek położenia kierownicy. Zobaczmy jak się nasza bohaterka prezentuje:


Aby powiększyć fotkę, kliknij!

  
Aby powiększyć fotkę, kliknij!

Na szczególną uwagę zasługuje gałka zmiany biegów, która jak już wspominałem po raz pierwszy została użyta w produkcie firmy Logitech. W MOMO Racing Force biegi zmienia się sekwencyjnie (ruchy do przodu i do tyłu - dwa przyciski), zaś rączkę zmiany biegów można używać zarówno po prawej lub po lewej stronie (wystarczy wykręcić drążek). Biegi można również zmieniać "tradycyjnie" przy użyciu "płatków" umieszczonych za kołem kierownicy.


Aby powiększyć fotkę, kliknij!

Dołączone w zestawie pedały przypominają te zastosowane w modelu Formula Force GP. Sama powierzchnia pedałów pokryta została specjalnym tworzywem o fakturze, która ma zapobiec ześlizgiwaniu stóp podczas zabawy. Dodatkowo w spodniej części pedałów umieszczono specjalne ząbki uaktywniające swoje właściwości przyczepne po naciśnięciu specjalnego przycisku. Ząbki powodują lepsze trzymanie się pedałów na podłodze czy dywanie. Spójrzmy na zdjęcia:

  
Aby powiększyć fotkę, kliknij!

  
Aby powiększyć fotkę, kliknij!

Przejdźmy teraz do bardzo ważnej kwestii, czyli mocowania urządzenia. W zestawie zastosowano bardzo ciekawe rozwiązanie, pozwalające na montaż kierownicy nawet w biurkach praktycznie nie przystosowanych do montażu tego typu urządzeń. Logitech MOMO Racing Force można przymocować do stołu przy użyciu dwóch zaczepów, przykręcając je nie tradycyjnie od spodu, lecz od góry! Wystarczy zdjąć górną pokrywę, aby dostać się do specjalnych śrub mocujących. Nawet delikatne kobiece ręce poradzą sobie z montażem. Zwróćcie uwagę na ilość miejsca pod blatem biurka - wystarczy 7 cm wysokości, aby wpasować tam kierownice! Jeśli mamy więcej miejsca pod biurkiem, możemy zastosować jeszcze dodatkową trzecią śrubę mocującą, już od spodu.

  
Aby powiększyć fotkę, kliknij!

  
Aby powiększyć fotkę, kliknij!

  
Aby powiększyć fotkę, kliknij!

Kabelki z kierownicy wychodzą trzy: jednym podłączamy zasilacz, drugi łączymy z pedałami, zaś trzeci to kabel USB, który podłączamy do komputera. Przychodzi odpowiedni moment ma instalację MOMO Racing Force i uruchomienie urządzenia.

  
Aby powiększyć fotkę, kliknij!

Ostatnie fotki przedstawiają stanowisko kierownicze oraz naszego kreatywnego od grafiki, który w wolnych chwilach pozował. Mam jeszcze video, ale cały czas czekam na pomoc.


Aby powiększyć fotkę, kliknij!

  
Aby powiększyć fotkę, kliknij!

Wraz z kierownicą Logitech MOMO Racing Force dołączone jest oprogramowanie WingMan Profiler, które umożliwia pełną kalibracje, konfiguracje oraz przypisywanie odrębnych ustawień dla wybranych gier. Najnowsza wersja 4.20 to software znany wszystkim użytkownikom produktów Wingman i MOMO. Oprogramowanie oraz kierownica działają pod kontrolą systemów Windows 98 / 2000/ ME/ XP. Po podłączeniu kierownicy do portu USB, urządzenie zostaje wykryte i możemy instalować sterowniki z dostarczonej płytki.


WingMan Profiler

We właściwościach urządzenia Logitech MOMO Racing USB możemy sprawdzić tradycyjnie różne efekty przypisane każdemu klawiszowi (6 przycisków, plus 2 płatki i gałka do zmiany biegów): np. piła łańcuchowa, uruchomienie silnika czy niespodziewana złapana guma...


Tester kierownicy

Przejdźmy teraz do uruchomienia jakiejś gry. Od razu napiszę o dość twardym hamulcu, bo przy opisywaniu pedałów o tym nie wspomniałem. Opór stawiany przez pedał hamulca przypomina ten znany nam z tradycyjnych wózków. Wymaga pewnej siły w lewej stopie i stabilnego siedzenia. Kierownicę sprawdzałem na następującym oprogramowaniu - przy każdym z nich kilka słów z wrażeń:
  • Colin McRae Rally 2.0: bardzo dobre wrażenia z jazdy, możliwość różnych ustawień siły force feedback i klawiszy chyba zadowoli każdego. Colin 2 najbardziej pozostał mi w pamięci korzystając z uroków MOMO Racing.

  • NASCAR Thunder 2003 Demo: konfiguracja przeszła bez kłopotów, przy mocniejszych skrętach kierownica zaczyna uciekać, choć pwowołując się ma "wyjadaczy" rajdowych lepszym symulator dla prawdziwych, rasowych wyścigowców jest NASCAR Racing 2002 od Papyrusa.

  • Live for Speed DEMO TEST 0.1M: mimo, że nie okraszona wodotryskami, to LFS jest bardzo ciekawą pozycją z uwagi na realizm, ładną grafikę i duże możliwości konfiguracyjne. Kierownica jest wprost stworzona dla tej gry i każdy posiadacz "kółka" powinien się tym tytułem koniecznie zainteresować! Dodatkowo, w tej grze ustawiłem gałkę zmiany biegów jako ręczny i klakson - czasem takie ustawienie zwłaszcza ręcznego może dać świetne efekty. Gorąco polecam.

  • Rally Championship Xtreme: po odpowiedniej konfiguracji pedałów i klawiszy gra się przyjemnie. W grze nie mamy możliwości zmiany parametrów force feedback, kierownica reaguje płynnie dając przy skrętach solidny opór.

  • NFS: Hot Pursuit 2: pierwsze uruchomienie tej części NFS z MOMO Racing wita nas napisem o błędnym rozpoznaniu urządzenia. Być może beta patch jaki się ukazał eliminuje te błędy... Mimo tego, gra jakoś współgra z MOMO Racing, ale np. nie ma możliwości ustawień klawiszy skrzyni biegów. Jeździć się da, ale można lepiej.

  • RalliSport Challenge Trial Version: nowa gra rajdowa sygnowana przy Microsoft. Jedzie się fajnie, czuć szuter i poslizgi. Prawie na równi z Colin McRae Rally 2.0 w mojej skromnej ocenie.
Cóż mi zostało - chyba jeszcze słowo na zakończenie. Logitech MOMO Racing Force z uwagi na dobre wykonanie kierownicy, dołożenie drążka zmiany biegów, łatwość montażu nawet w przypadku nieprzystosowanego biurka, dobry mechanizm force feedback oraz cenę niższą o ponad 250PLN od modelu MOMO Force sprawiają, że jak najbardziej nowy produkt Logitecha jest godny polecenia wszystkim amatorom wyścigów rajdowych. Logitech daje 2 lata gwarancji na urządzenie.

Ciekawe strony poświęcone tematyce wyścigów:







Polub TwojePC.pl na Facebooku

Rozdziały: Logitech MOMO Racing Force - krótki test
 
Wyświetl komentarze do artykułu »
 
  Sprzęt do testów dostarczyły firmy:

Logitech Polska      Logitech Polska