Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Czwartek 30 stycznia 2003 
    

NV30 vs. R300 - co myśli Carmack


Autor: R4v | źródło: Rage3D | 13:20
(17)
John Carmack z id Software opublikował kilka uwag odnośnie nowego układu nVidii. Oto część jego wypowiedzi:
W tej chwili NV30 jest nieco szybsza w większości scen w Doom III od R300, jednak są momenty, gdy układ ATi wysuwa się lekko na prowadzenie. Problem jest skomplikowany, ze względu na różne sposoby obsługi gry przez oba układy.

R300 może uruchomić Dooma w trzech różnych trybach: ARB (minimum rozszerzeń, brak programów vertex), R200 (wszystkie funkcje włączone, w większości przypadków rendering w jednym przejściu(1-pass)), ARB2 (zmiennoprzecinkowe shadery, poprawiona jakość, rendering w jednym przejściu).

NV30 może uruchomić Dooma w pięciu trybach: ARB, NV10 (wszystkie funkcje włączone, rendering w pięciu przejściach, brak programów vertex), NV20 (wszystkie funkcje włączone, rendering w dwóch lub trzech przejściach), NV30 (wszystko włączone, jedno przejście) i ARB2.

R200 ma lekką przewagę wydajności nad ARB2 w układzie R300, jednak jest to bardzo mała różnica, więc standardowo używany jest tryb ARB2. NV30 działa z ARB2 znacznie wolniej, niż w trybie NV30. W tej chwili jest to połowa prędkości. Z tego względu, przy bezpośrednim porównaniu, R300 wygląda na dwukrotnie szybszego. Przy wykorzystaniu "natywnych" trybów, wygrywa NV30.

Przyczyną tego jest to, że układy ATi operują cały czas z maksymalną precyzją, podczas gdy układ nVidii ma trzy poziomy precyzji operacji o różnej wydajności. Żeby sprawę jeszcze bardziej skomplikować, dokładność ATi plasuje się pomiędzy trybami zmiennoprzecinkowymi nVidii. W przypadku gdy nVidia wykonuje programy, ich wyniki są dokładniejsze niż na ATi, co częściowo usprawiedliwia gorszą wydajność. nVidia zapewnia jednak, że jest jeszcze sporo miejsca na wprowadzanie poprawek.

Aktualnie karta z NV30 ma pewne wady: zajmuje dwa sloty, a kiedy włącza się układ chłodzący, jest potwornie głośna. Z reguły nie dbam o hałas, ale NV30 działa mi na nerwy.

W tej chwili używam NV30 w moim głównym komputerze, głównie po to, żeby sprawdzić różne tryby renderowania na jednej maszynie oraz dlatego, że wierzę, że nVidia poprawi swoje sterowniki (chociaż ATi także wprowadza ulepszenia). Dla normalnego klient decyzja nie jest zbyt prosta w tej chwili.

Dla programistów sytuacja wygląda inaczej. NV30 wykonuje "fragment programs" znacznie wolniej, jednak można użyć znacznie dłuższych programów. Do limitu ilości instrukcji w R300 zdążyłem już dotrzeć.

W każdym razie, lepsze karty pojawią się niedługo.
Więcej o stronie techniczej Doom III możecie przeczytać na ShackNews.

 


    
K O M E N T A R Z E
    

  1. LOL panie Carmack (autor: Poke | data: 30/01/03 | godz.: 13:28)
    Ja panu proponuje wreszcie zakonczyc ten legendarny engine bo jak na razie to engine Unerala 2 calkowicie kasuje pana cudowne dziecko, panie Carmack. Pan, panie Carmack powinienes pisac powiesci sf.

  2. najlepsza jest koncowka (autor: Dhoine | data: 30/01/03 | godz.: 13:40)
    "W każdym razie, lepsze karty pojawią się niedługo."
    To zdanie kompletnie mnie zalamalo.


  3. Poke... (autor: XTC | data: 30/01/03 | godz.: 13:44)
    ochłoń... engine U2 może fajny...
    ale to inna bajka... to jak porównanie UT do Q3... to i to ładne ale każdy w zupełnie inny sposób...
    zauważ, że tylko w D3 są renderowane zęby :) wszędzie indziej poziom szczegółów jest mniejszy...


  4. Hmmm no faktycznie (autor: NimnuL-Redakcja | data: 30/01/03 | godz.: 14:11)
    finish Carmacka w postaci zdania "W każdym razie, lepsze karty pojawią się niedługo" jest smieszny zwazając na sytuacje na runku a dokładniej na ceny nowych produktów .... ja oczekuje, że D3 U2 i inne nowe produkcje jeszcze przez jakis czas bedzie mozna bylo grac bardzo komfortowo 1 przynajmniej 800x600 max delate i filtrowanie anizotropowe ... w sumie w UT2003 gralem sobie w 1024x768 z filtrowaniem, smothvision wszystko na max i gralo sie superplynnie ... obawiam sie, ze D3 bedzie jednak dla elity ;(
    Na pewno jednak nie zmodernizuje sprzetu dla tej gry ... nie ma mowy.


  5. Od sluchania bzdetow Carmaca juz mnie uszy bola (autor: mando | data: 30/01/03 | godz.: 15:34)
    W zeszlym roku (pamietam, bo na forum UT byl link do wywiadu) przekonywal wszystkich ze engine DIII jest robiony pod karty nVidii. Przeciez nawet afera byla ze ta "wykradziona" beta nie chodzi na niektorych radeonach
    Wiec niech teraz nie p***doli takich farmazonow. Mam juz gdzies te jego Q3 i DIII


  6. ... (autor: Super_Ghost | data: 30/01/03 | godz.: 15:42)
    ja wiem jedno... P IV 1.5GHz, GeForcec256DDR 32MB i 192MB RAM... to za mało żeby pograć płynnie w rozdzielczości 420x200 w DIII.. :|

  7. smiechu warte (autor: lakers | data: 30/01/03 | godz.: 16:14)
    ja tez moge powiedziec ze nastepne karty beda lepsze a po tych nastepnych nastepne znowu beda lepsze lol Natomiast co do komentarzy kart to co chwila zmienia Carmac zdanie wiec sie nie zdziwie jak za miesiac przeczytam zupelnie cos innego ;)

  8. Nie wiem jak wy ale ja dostaje drgawek (autor: Druzil | data: 30/01/03 | godz.: 17:39)
    Jak ten koles wypowiada sie na temat kart wzgledem tej nigdy nie ukonczonej gierki.
    Jemu sie chyba wydaje ze ten doom3 jest pępkiem swiata.


  9. po co sie tak ekscytowac ? (autor: bolo | data: 30/01/03 | godz.: 18:29)
    jak komus nie pasi, to nie musi ani tego czytac, ani tym bardziej kupowac gier robionych przez id.
    a to ze ten "koles" jest jednym z lepszych programistow na swiecie i kazdy kto ma troche rozumu, liczy sie z tym co on powie - to juz inna historia... :)


  10. e tam panikujecie (autor: Duckman | data: 30/01/03 | godz.: 18:52)
    Paplanie jak dla mnie. Pozyczalem od kumpla 9700 pro i w alphie dzialalo caly czas w przedziale 35-60fps(1024+HigDetal). Spadalo tylko w momentach jak sie stworki poiawiaja ponizej 30stu (przynaimniej tak sie zachowywala karta na moim sprzecie ponizej) Jezeli dopracuja gierke to nie widze powodu aby na cokolwiek narzekac. Grac sie bedzie dobrze i na tym i na tym.

    --
    Pozdrawiam! DuckmAn
    P4 2700mhz(18x150), DDR400mhz, Ati9100, sis648.


  11. Nimnul Sam wpadles w niuanse jezykowe (autor: speed | data: 30/01/03 | godz.: 19:37)
    to jego powiedzenie wcale nie jest glupie i ma sens . Mimo ze uzywam angielskiego bardzo dlugo to nie moge powiedziec ze go znam na 100% . Sam widzisz jakie kwiatki wychodza po negocjacjach z unia , to ze ktos ma 10 akademi ukonczonych nie znaczy ze zna jezyk (moze pisac i mowic bazblednie ale niuansuw jezykowych nie na uczy sie na uczelniach .
    A Carmack gada co chce bo moze sobie na to pozwolic ale z drugiej strony ma sporo racji .
    ATI poszla w ta strone ze przystosowala prace GPU do tego co juz jest lub co bylo robione i efekt mamy wysmienitu natomiast Nvidia stworzyla potwora ale co z tego jak wykozrzystac jego mozliwosci to cholernie duzo pracy programistycznej a wiadomo ze czlowiek leniwy (nawet programisci) i idzie sie na skroty. Po prostu przeliczyli sie w Nvidia bo watpie aby wszyscy zaraz rzucili sie do nauki nowych sposobow pisania gier.
    bolo dobrze napisal nie pasuje komus to po co sie wytrzasac szkoda zdrowia. Ten kto chce grac w 1600x1200 z bajerami to pojdzie i kupi odpowiedni sprzet a i tak wiekszosci wystarczy 800x600 a w tej rozdzielczosci kazdy pogra na przecietnym sprzecie .


  12. Zupełnie nie rozumiem tej zbiorowej ..... (autor: Jan | data: 30/01/03 | godz.: 20:12)
    napaści na Carmacka. Ten facet zapewne wie co i o czym mówi w przeciwieństwie do sporej częsci komentujacych jego wypowiedź. Porównywanie silników gier jeszcze nie wydanych to nawet nie sztuka dla sztuki. A w Unreala II I Doma III zapewne da sie także zagrać z kartami klasy Geforce 2/3. A jeśli kogoś stać na lepszy sprzęt...
    PS. Jeśli tak bardzo komuś doskwierają długie okresy oczekiwania na wydanie nowych tytułów i brak optymalizacji szczególnie w stosunku do posiadanego sprzetu to proszę bardzo: sami sobie stwórzcie super engine. Oprócz dumy z własnego dzieła wpadnie mnustwo kasy. Więc do roboty i nie kłapać dziobami bez potrzeby!


  13. buehehehehehehe... :))) (autor: bolo | data: 30/01/03 | godz.: 21:39)
    Jan - piwo masz u mnie za to ostatnie zdanie :)))))))

  14. Jan, (autor: Druzil | data: 30/01/03 | godz.: 23:22)
    Chyba niezrozumiales o czym mowie, chodzi o to ze jak Carmack powie ze doom3 bedzie slabo chodzic (przykladowo) na gf4 to wszyscy sie rzuca aby kupic R9700 Pro albo FX-a
    Poprostu mam to w glebokim powazaniu, najwyzej nie pogram w to i tyle.
    Pozatym dzisiaj kupisz fxa a za rok ci powie ze fx jest bee i kupic trzeba bedzie fxa2
    :)
    Niech przestanie tyle gadac a wezmie sie za wydanie gry.
    I tyle w tym temacie.


  15. U II JUZ JEST (autor: mario-k | data: 31/01/03 | godz.: 11:48)
    tak dla przzpomnienia,U2 jest od kilkunastu godzin.Jezeli chcecie zagrac na gf2 lub gf3 to niestety tylko 800'600 z srednia iloscia detali.Gra jest super ,i powiem ze nie wzglada wcale gorzej od DIII

  16. re: Druzil (autor: OrbitaL_2001 | data: 1/02/03 | godz.: 11:38)
    nalepszym programistą na świecie jest "choas", nie wiem jak się nazwy naprawdę ale Carmack to jest najwyżej pyłem na jego bucie
    Dowodem jest demko 64kB które było news'em nie dawno, poszperałem i właśnie znalazłem o nim małe co nieco

    Moim zdaniem to jest lekarstwo na coraz to wieksze wymagania, zatrudniać zdolnych koderów ze sceny ew. robić jakieś konkursy na rozwiązanie jakiś problemów... A tak każda kolejna gra nie dośc że będzie potrzebować hiper sprzętu to na dodatek będzie zajmować coraz więcje płyt CD (bo moim zdaniem gry DVD to już dawno powinny wychodzić)

    No to tyle ode mnei - pozdrawiam


  17. Orbital (autor: GULIwer | data: 1/02/03 | godz.: 14:14)
    to demko było TYLKO małe za to wymagania miało bardzo duże jak na takie małe demko. Wiec czekamy dalej moze na gwiazdke wyjdzie nowy DOOMik

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.