TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
Poniedziałek 11 lipca 2022 |
|
|
|
Nvidia wykorzystała sztuczną inteligencję do projektowania GPU Autor: Zbyszek | źródło: Nvidia | 16:42 |
(10) | Nvidia poinformowała o tym, że 4nm i 5nm układy graficzne z serii Hopper i Ada Lovelace, to pierwsze GPU firmy w których projektowaniu współuczestniczyła sztuczna inteligencja. Algorytmy bazujące na uczeniu maszynowym zaprojektowały część obwodów - w przypadku układu Hopper H100, prawie 13 tysięcy różnych obwodów zostało zaprojektowanych za pomocą tych metod, zamiast w standardowym oprogramowaniu typu EDA (Electronic Design Automation). Aby zaprząc uczenie maszynowe do projektowania obwodów elektronicznych, Nvidia stworzyła własne oprogramowanie PrefixRL i wykorzystała moc obliczeniową obecnych GPU z serii Ampere.
Co więcej, okazało się, że obwody projektowane przez PrefixRL są o około 25 procent mniejsze, niż te same obwody projektowane poprzez inżynierów za pomocą oprogramowaniem typu EDA - dzięki temu układ scalony H100 może być o około 10 procent mniejszy, niż jego wersja w całości zaprojektowana w oprogramowaniu typu Electronic Design Automation.
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K O M E N T A R Z E |
|
|
|
- super (autor: Markizy | data: 11/07/22 | godz.: 16:59)
a teraz pytanie czy obwody prefixRL wykazują takie same parametry pracy jak obwody EDA Tool. Zmniejszanie układu to jedno, ale późniejsze osiągniecie założonych taktowań to drugie. Nie wspominając o tym ze algorytm musi uwzględniać wiele reguł projektowania i trzeba bardzo dużą ilość danych mu po ustalać.
- @ 1 (autor: power | data: 12/07/22 | godz.: 05:08)
Sadze ze AI moze lepiej poradzic sobie z tym zadaniem niz czlowiek. Zmniejszenie ukladu to i skrocenie sciezek, a to przelozy sie na szybsze dzialanie ukladu.
Istnieja tez pewne minusy wynikajace z postepujacej miniaturyzacji, takie jak rosnacy problem odprowadzania ciepla wraz ze zmniejszaniem powierzchni ukladu.
Pewnym problemem dla AI moze byc takie zaplanowanie rozmieszczenia sciezek, zeby uniknac efektu "cross-talk" pomiedzy nimi.
Z drugiej strony to tam pracuja "tegie" glowy i jakos sobie z tymi problemami poradza. :)
- @up (autor: piwo1 | data: 12/07/22 | godz.: 06:43)
a ja mysle wrecz przeciwnie. pewnie wyjda niezle kruczki i bledy z tego.
- @up (autor: Conan Barbarian | data: 12/07/22 | godz.: 08:09)
... a ja myślę, że niebawem podwyżki cen prundu w Polsce zamkną temat zakupu kompa, który pobiera 500+W.
- Nieźle, choć ja obawiam się, że kolejne pokolenia wezmą to bezkrytycznie (autor: XTC | data: 12/07/22 | godz.: 08:47)
I będzie jak z silnikami i elektroniką analogową. Staje się to umiejętność niszowa.
Tracimy przez to zdolność do weryfikacji bo "przecież to maszyna projektowała to musi być dobrze".
- @05 (autor: bmiluch | data: 12/07/22 | godz.: 11:50)
póki co ktoś nadal testuje same AI
poza tym znacznie łatwiej sprawdzić czy układ spełnia szereg założeń niż go zaprojektować - więc sprawdzenie nie powinno być problemem
- @ 1 , 2 i 3 (autor: Zbyszek.J | data: 12/07/22 | godz.: 13:09)
jeśli twór AI został dobrze zweryfikowany i jego słabe punkty poprawione przez inżynierów już za pomocą standardowego EDA, to to może wyjść dobrze
- Zbyszek.J (autor: Markizy | data: 12/07/22 | godz.: 19:51)
może wyjść ale niekoniecznie. Wiele rzeczy zależy od reguł które przyjmiesz przy projektowaniu. A czasem szybciej jest coś zrobić na nowo niż poprawiać.
Wiec ciekawi mnie czy prefixRL wydał porównywalny układ czy jednak gorszy.
- No pięknie (autor: El Vis | data: 14/07/22 | godz.: 07:36)
Maszyny produkują maszyny. Zagłada jest już blisko ;-)
- spokojnie El Vis (autor: Qjanusz | data: 15/07/22 | godz.: 12:50)
dzisiejsze algorytmy AI i "świadomość" to zupełnie różne rzeczy. AI nie zbuduje maszyny, tylko zaora skomplikowanym algorytmem ściśle określony obszar przygotowany pod te obliczenia. Zautomatyzowanie procesu optymalizacji budowania ścieżek w CPU? Genialny ruch ze strony nVidii.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D O D A J K O M E N T A R Z |
|
|
|
Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|