Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Poniedziałek 19 stycznia 2004 
    

ATi RADEON 9500 64MB: krótki test


Autor: Jasiek | źródło: TPC Lab | 21:20
(16)
ATi trzyma się aktualnie linii kart 9200/9600/9800 i sukcesywnie wyprzedaje magazynowe resztki ich poprzedników. Ostatnio dotarły do nas spore ilości Radeonów 9500 w wersji ATi OEM. Dzięki uprzejmości firmy INFOGLOB z Łodzi miałem okazję rzucić okiem na jedną z takich kart pochodzącą od Herculesa. Wyposażono ją w 64MB pamięci Infineon 3.0ns ze 128-bitową szyną. W teście skoncentrowałem się na wyciśnięciu ostatnich potów z tej stosunkowo taniej karty, a co za tym idzie uzyskaniu zupełnie przyzwoitej wydajności w DirectX9. Kliknijcie po „więcej”.


Po zdjęciu firmowego chłodzenia ukazuje nam się GPU R300, któremu „przez pomyłkę” ktoś zablokował cztery strumienie renderujące. Niestety w przeważającej większości do kart R9500 trafiają odrzuty produkcyjne pracujące poprawnie jedynie w konfiguracji 4-potokowej.

W przypadku trafienia odpowiedniego egzemplarza warto jednak wykorzystać rzeczywiste możliwości procesora oszukując sterownik. Możemy to łatwo zrobić za pomocą skryptu tweakera RivaTuner, który podmienia zawartość pliku ati2mtag.sys. Znajdziemy go w postaci skompresowanej w tymczasowym katalogu, w którym setup Catalystów przechowuje swoje pliki. RivaTuner wymusi obsługę karty jako R9800 bądź R9700, odblokowując tym samym 8 potoków.

Po zainstalowaniu sterowników Catalyst i zresetowaniu możemy zobaczyć efekt naszej modyfikacji w RivaTunerze.

Spójrzmy na porównanie wydajności w syntetycznych testach programu D3D RightMark. Z jednej strony nominalny tryb pracy zablokowanego R9500 – 4 potoki po 1 TMU na potok, z drugiej pełne 8 potoków po „odblokowaniu”.

Zgodnie z przewidywaniami podskoczył wyraźnie fillrate. Wydajność geometryczna praktycznie nie zmieniła się, różnice w granicach błędu. Wydajność pixel shadera po odblokowaniu 8 potoków w stosunku do stanu „fabrycznego” to dzień do nocy. Testowany egzemplarz po przeróbce był dodatkowo dosyć podatny na podkręcanie. Infineony 3.0ns bez problemu pracują przy 320MHz. R300 już przy nominalnych zegarach jest niezłą „grzałką”, stąd najpierw zadbaliśmy o schłodzenie tego potwora (107 milionów tranzystorów w 0,15um). Podczas testów 3D temperatura odczytywana miernikiem na ciepłej stronie Heatpipe nie przekraczała 40C.

ZM80A-HP schładzany 2 SUNON’ami 2.6W @12V

W przypadku tej karty zabawa w overclocking jest o tyle sensowna, że możemy uzyskać przyrost wydajności widoczny gołym okiem w grach. Warto dodać, że żyłowanie zegarów rdzenia pompuje dodatkowo wyniki testów, jednak największy przyrost wydajność daje „kręcenie” pamięci. Przy 128-bitowej magistrali jedyne czego brakuje tej karcie po odblokowaniu to właśnie przepustowości pamięci. Przygotowaliśmy małe porównanie wyników w 3DMarku 03 przy zegarach nominalnych i 400/320.

Na koniec tabelka z konfiguracją testową:


 
    
K O M E N T A R Z E
    

  1. ciekawa "mini recka" (autor: tytan | data: 19/01/04 | godz.: 22:02)
    szczegolnie teraz, kiedy panuje prawdziwy "boom" na tego radka. Dobra robota :)

  2. w sumie to nie powiedzieliście (autor: blimek | data: 19/01/04 | godz.: 22:07)
    nic nowego, ale co tam lubie czytać o swoim sprzecie :)

  3. Mozna (autor: Draghmar | data: 19/01/04 | godz.: 23:08)
    by tak jeszcze porownanie do innych kart w tablesce zamiscic...

  4. kręcenie (autor: TheDJ | data: 20/01/04 | godz.: 01:03)
    hmmm wynik rdzenia dość imponujący, u mnie kończy się na 380, ale pamięć coś cienkawo, napewno mozna z niej więcej wycisnąc, ja tyle to wyciągam z 3,3 ns pamiątek infineona, a tutaj są 3.0 więc te powinny iść od kopa na 330
    niemniej karta super za te pieniądze, rok temu dałem za nią 800 zeta i nadal jest neiwiele tańsza.


  5. jest i to sporo (autor: KaT | data: 20/01/04 | godz.: 01:22)
    wersja z pamieciami 3,3 kosztuje 499 pln a z pamieciami 3.0 tylko 518 pln :)

    http://sklep.tweak.pl/...s=1&kod=GRATI9564TD33


  6. nie podkrecisz wiecej ani pamieci ani gpu (autor: pj1 | data: 20/01/04 | godz.: 08:07)
    hercules robi nieladny trick - pamieci maja za male napiecie i podczas podkrecania po prostu krzacza sie powyzej 620 mhz - tak jest w h 9500 i 9500pro. Co do rdzenia jednym idzie na 380 drugim na 400 mhz - zalezy to od zapotrebowania na moc gpu - jedno jest pewne na pewno sie nie przegrzewa na tych 380 czy 400mhz po prostu znow za male napiecie i dla tego sa krzaki - tak jest na wszystkich modelach od 9500 do nawet 9700pro - to chyba logiczne ze zeby zbudowac 9800xt trzeba bylo podniesc napiecie z 1.5v na 1.7v(ale to chyba kazdy wie jak sa radki zasilane) - tak samo tu mozna lub trzeba to zrobic w tych radkach - opornik 2.4kom i jazda z rdzeniem na 450mhz - powyzej pcb nie wytrzymuje i ie karta krzaczy a zwiekszenie napiecia nic nie daje

  7. też mam taką kartę tyle że od Sapphire (autor: plopki | data: 20/01/04 | godz.: 15:09)
    i pamięci idą na 330 (bez radiatorków). Co do GPU to nie chciało mi się testować na ile da radę ale do 360 doszedł bez niczego - daje to przyrost mocy ok. 15% (w 3Dsmarkach).
    Póki co nie musze podkręcać wszystko chodzi jak trzeba. Wyniki mam trochę gorsze bo coś koło 3300 ale mam płytę na KT400 i pamięci niefirmowe więc co się dziwić.
    Pozatym przestrzegam przed kręceniem zwłaszcza pamięci. W moim byłym radku 9100 nie chciały się podkręcić ponad 260 to dałem radiatorki i "doszły" do 275. Przyrost mocy był spory (kilkanaście %) ale po trzech miesiącach zaczęły pojawiać się artefakty i to w Z-buforze co przejawiało się pojawianiem się poligonów nie wiadomo skąd i po prostu nie dało się grać, bo co to za jazda jak na drodze masz nagle "belkę" w poprzek (tak to często wyglądało", dajesz po hamulcach a tu się okazuje, że to tylko błąd i że spoko można dalej jechać.
    Musiałem zejść z taktowaniem poniżej fabrycznego (230) aż do 200 MHz. Dlatego teraz nie zamierzam kręcić na stałe, a już na pewno nie z poziomu biosu bo wtedy karta cały czas jest żyłowana.


  8. 8 potoków (autor: picker | data: 20/01/04 | godz.: 16:35)
    ma może ktoś linka do strony z dokładnym opisem odblokowywania potoków za pomocą RivaTunera ?

  9. pj1 (autor: Lancer-Redakcja | data: 20/01/04 | godz.: 18:19)
    Napiecia rdzenia wynosza-R300 1,5V, R350 1,7V zas R360 1,8V.
    Ostatnie serie R300 kreca sie naprawde bardzo fajnie. Pierwsze ledwo czlapaly na 350MHz, potem 380, 400 a ostatnie smigaj az milo ponad 400MHz.
    Poza tym to nie sa Herculesy tylko tak jak w tytule-R9500 oem. ID nic nie mowi o tym ze producentem jest Herc. ATI i tyle. Ktos tam je sprowadza i jako Herc sprzedaje, ale to zwykla karta ATI.


  10. 8 potokow (autor: Lancer-Redakcja | data: 20/01/04 | godz.: 18:20)
    Ah nie trzeba nawet Rivy tutera by odblokowac. Pobieracie sterowniki Omega (www.omegacorner.com) i instalujecie. Zaznaczacie przy instacji odpowiednia opcje i juz jest 8potokow :)

  11. 2 Sunony 2,6W @12V ?!?! (autor: zartie | data: 20/01/04 | godz.: 19:04)
    Przecież to są niezłe odkurzacze! Mam takiego w kompie @7V, przy 12V szum łopat jest naprawdę potężny! Dziękuję za lepszą wydajność przy takim hałasie!

  12. Hmmm... (autor: Pleban | data: 20/01/04 | godz.: 21:47)
    Mnie najbardziej interesuje prawdopodobieństwo, że ta karta, którą bym ewentualnie kupił, będzie podatna (bez artów) na odblokowanie potoków...

    Chętnie kupiłbym taką "pewną", jak ta testowana...


  13. no i masz... (autor: rapra | data: 20/01/04 | godz.: 22:34)
    ok 10-15% Panie Plebanie
    A jesli chcesz kupic taka pewna...


  14. Tak (autor: Lancer-Redakcja | data: 21/01/04 | godz.: 02:15)
    Niestety szansa na trafienie takiej w 100% sprawnej jest bardzo niskie.

  15. Lancer (autor: TheDJ | data: 22/01/04 | godz.: 03:06)
    CZemu ?? na 10 kart około 6-7 sie moduje, mam na koncie sprawdzenie 30 kart i kolejne 40 czeka na swoją kolej

  16. pytanko (autor: luka123 | data: 23/02/04 | godz.: 22:01)
    czy lepiej kupic 9500 z 64mb ramu czy 9600 ze 128mb ramu? potoki moga byc uszkodzone. czy 4 potokowy 9500 z 64mb bedzie wciaz lepszy od 4 128mb 9600? cena jest podobna.

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.