Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2020
RECENZJE | Testy Gigabyte AMD Radeon HD 6870 vs GTX460 'OC' / GTX470
    

 

Testy Gigabyte AMD Radeon HD 6870 vs GTX460 'OC' / GTX470


 Autor: DYD | Data: 22/10/10

Testy Gigabyte AMD Radeon HD 6870 vs GTX460 'OC' / GTX470Dziś światowa premiera nowej architektury AMD HD 6000 opartej na układzie Barts, tym samym na którym zostały zbudowane dwie pierwsze karty: AMD Radeon HD 6850 i AMD Radeon HD 6870. Do testów trafił model wyższy, HD 6870 ze stajni Gigabyte, edycja referencyjna. W momencie pisania tej recenzji nie jest nam znana jeszcze polska cena nowości AMD, zostanie ten brakujący element uzupełniony jak tylko poznamy lokalne ceny. Na razie zapraszamy do porównania HD 6870 z podkręconym GTX460 i referencyjnym GTX470.

Nowa architektura kart Radeon HD 6000

Dokładnie 13 miesięcy minęło od kiedy AMD wypuściło oficjalnie pierwsze karty z serii HD 5000 (modele HD 5870 oraz HD 5850) zbudowane na układach Cypress (RV870) produkowane w 40-nanometrowym (nm) wymiarze technologicznym. Była to pierwsza seria kart Radeon, wspierająca biblioteki graficzne DirectX 11. Od dziś Radeony HD 57xx i 58xx odchodzą w zapomnienie, a w ich miejsce naciera nowa seria.

Dzisiaj zaprezentowane karty z nowej rodziny Radeon HD 6000 zbudowane są na nowym układzie Barts, który jako pierwszy trafia na rynek. Barts to układ graficzny segmentu performance, następca obecnie produkowanego GPU Cypress (HD 58xx).

Układ dysponuje nową architekturą procesorów strumieniowych, w której pojedynczy shader składa się z czterech procesorów, zamiast pięciu, jak to miało miejsce w serii HD 5000. Układy są zbudowane w oparciu o bloki RPE (Render and Processing Engine), wyposażone są w 12-14 silniki SIMD oraz posiadają 256-bitowy interfejs pamięci GDDR5.

W porównaniu do układów poprzedniej generacji (HD 5000) nowa architektura oferuje wyższą wydajność w stosunku do powierzchni oraz pobieranej energii. Oferuje także dwukrotnie wyższą wydajność tesselacji, nową, bardziej skuteczną metodę wygładzania krawędzi (morfologiczny antyaliasing) oraz ulepszony filtr anizotropowy.

Sam układ Barts, będący podstawą kart, składa się z około 1,7 miliarda tranzystorów i ma powierzchnię 255 mm^(2). Produkowany jest nadal w 40-nanometrowym wymiarze technologicznym.

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)

Radeony HD 6000 wprowadzą wsparcie dla wyświetlania obrazu stereoskopowego (technologia AMD HD3D), nowy standard złącza - mini Display Port 1.2 oraz HDMI 1.4a oraz UVD 3.0, który zapewni sprzętowe wsparcie dla formatów MPEG-2, DivX, MVC oraz Blu-ray 3D. Ponadto referencyjne karty graficzne mogą wyświetlać obraz na większej ilości monitorów dzięki ulepszonej technologii Eyefinity i ulepszonemu złączu Display Port (miniDP). Wersja 1.2 będzie mogła bowiem obsłużyć aż trzy monitory z jednego gniazda jednocześnie i to w dodatku w 3D. Karta zbudowana jest w oparciu o złącze PCI Express w wersji 2.1.

Dziś debiutują dwie premierowe karty z nowej rodziny: mocniejszy zawodnik Radeon HD 6870 oraz jego słabszy brat Radeon HD 6850. W kwestii specyfikacji technicznej nowości AMD to Radeon HD 6870 dysponuje 1120 procesorami strumieniowymi (280x4), 56 jednostkami TMU oraz 32 ROP. Częstotliwość taktowania układu graficznego wynosi 900 MHz, natomiast w przypadku pamięci 1050 MHz (4200 MHz efektywnie). Tańszy Radeon HD 6850 wyposażony został w 960 procesorów strumieniowych (240x4), 48 jednostek TMU i 32 ROP. Częstotliwości zegarów taktujących dla układu graficznego i pamięci wynoszą odpowiednio: 775 i 1000 MHz (4000 MHz efektywnie).

Do redakcji zjechał mocniejszy model dzisiejszych nowości AMD w postaci referencyjnego Radeona HD 6870 od Gigabyte. Przyjrzyjmy się z bliska naszej karcie.



Gigabyte AMD Radeon HD 6870

Po pierwsze, co się rzuca w oczy, spoglądając na pudełko naszego bohatera, to definitywne pożegnanie z marką ATI i zastąpienie jej AMD. Mamy więc do czynienia już z nie kartą 'ATI Radeon', lecz 'AMD Radeon'. O odejściu marki ATI przez AMD pisaliśmy już w sierpniu tego roku. Teraz to stało się faktem i o ATI już nie ma ani jednej wzmianki.

Sama karta jest dość spora, jest nawet dłuższa i cięższa od referencyjnego modelu GTX 470 Nvidii. Waży blisko kilogram (904g) oraz posiada długość 248 mm, a więc o 8 mm więcej niż wspomniany konkurent NVidii. Podstawowy układ chłodzący AMD lekko wystaje za płytkę PCB. Na górnej krawędzi umieszczono dwa gniazda zasilające PCI-E, zaś na śledziu znajdują się dwa gniazda DVI, jedno HDMI 1.4a oraz dwa gniazda mini Display Port 1.2. Producent zaleca zastosowanie 500W zasilacza do obsługi tego modelu.

Zegary taktujące pracują z referencyjnymi wartościami. Częstotliwość taktowania układu graficznego wynosi 900 MHz, natomiast w przypadku pamięci 1050 MHz (4200 MHz efektywnie). W trybie idle (bezczynności) zegary przestawiają się na poziom 100/300MHz.

W wyposażeniu karty Gigabyte AMD Radeon HD 6870 możemy odnaleźć płytkę ze sterownikami Catalyst 10.10, dwie przejściówki zasilające molex>PCI-E, mostek CrossFire służący do łączenia kart AMD oraz instrukcję obsługi. Zobaczmy, jak obrazowo prezentuje się karta, dodatkowo konfrontując jej gabaryt z GTX 470 Nvidii.

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)

  
(kliknij, aby powiększyć)

Zdjęcia kart referencyjnych AMD HD Radeon HD 6850/6870 można zobaczyć tutaj.

Dla wielbicieli cyferek na koniec specyfikacja techniczna. Poniższa tabela przedstawia dane techniczne Gigabyte AMD Radeon HD 6870 oraz pozostałych kart biorących udział w porównaniu, a takżę ceny, poziom hałasu, temperatury (dane rzeczywiste). Cena zostanie uzupełniona jak otrzymamy oficjalne informacje od producenta. Cena europejska w momencie premiery to prawdopodobnie 250 Euro z VAT.


(kliknij, aby powiększyć)





Testy

Testy wykonane zostały w systemie Windows 7 Ultimate, wgrane najnowsze aktualizacje, użyte sterowniki to Catalyst 10.10 (dla karty HD 6870) i ForceWare 260.63 Beta. Ustawienie sterowników standardowe poza wyłączoną synchronizacją VSync.

Mafia II Benchmark

Mafia II korzysta z nowego, stworzonego specjalnie dla niej silnika Illusion i posiada wbudowany benchmark, który można zobaczyć na poniższym filmie wideo. Test w 1920x1200, max detale, w trzech odsłonach: PhysX 'High', 'Medium' i 'Off'. Liczony średni framerate.
Z PhysX słabe wyniki nowego Radeona, jednak bez PhysX 6870 liderem testu.



Unigine Heaven DX11 Benchmark

Unigine Heaven v2.1 to nowoczesny silnik ze wsparciem DX11, który niebawem zagości w różnych odsłonach gier 3D i nie tylko. Graficznie prezentuje się dużo ciekawiej niż np. 3DMark Vantage. Jeśli posiadamy silną kartę z DX11, warto sobie go ściągnąć i sprawdzić jego możliwości. Test w 1920x1200, extreme detale. Liczony średni, minimalny i maksymalny framerate.
W tym teście na czele GTX470, nowy Radeon na równi z GTX460 OC.


(kliknij, aby powiększyć)



Just Cause 2 demo DX10 Benchmark

Just Cause 2 to zwariowana gra akcji typu TPP, w której możemy demolować co popadnie oraz prowadzić różnej maści pojazdy. Grafika, szczegółowość otoczenia oraz efekty zniszczeń to prawdziwy majstersztyk! Gra posiada wbudowany benchmark, test w 1920x1200, max detale. Liczony średni framerate.
Benchmark wszedł do metodologii dopiero przy okazji tego testu, stąd wyniki tylko trzech kart. Nowy Radeon pokazuje pazury!



Lost Planet 2 demo DX11 Benchmark

Lost Planet 2 (Capcom) to najnowszy benchmark z obsługą dwóch trybów DirectX11 oraz DirectX9, składający się z dwóch testów. Test "A" to trzy sceny z akcji gry, zaś test "B" to scena walki z 'bossem', wielkim stworem, który robi niezłe wrażenie (wideo dostępne poniżej). Test w 1920x1200, max detale, łącznie cztery testy, liczony średni framerate.
Ponownie dobre wyniki GTX470. Drugie miejsce GTX460 OC, zaś HD6870 goni, ale troszkę słabiej od konkurencji.


(kliknij, aby powiększyć)



ComputeMark Shader Benchmark DX11

ComputeMark służy do testowania najnowszych kart graficznych, posiadających wsparcie dla DirectX 11 oraz DirectCompute. Nie jest to jednak typowa aplikacja do mierzenia wydajności najnowszych akceleratorów w grach, a do sprawdzania wydajności tych urządzeń w rozwiązaniach profesjonalnych, czyli obliczeniach typu GPGPU. Test w 1920x1280 (wyniki szczegółowe) i 1024x600 (wyniki ogólne).
W tym lepszy okazał się HD6870. Podkręcony GTX460 słabo, świetny wynik HD5850 OC.


(kliknij, aby powiększyć)



S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat DX11 Benchmark

Kolejna odsłona klimatycznej gry S.T.A.L.K.E.R., tym razem w środowisku DX11. Benchmark składa się z czterech scen. Test w 1920, max detale, wyniki fps podane w wersji średniej i minimalnej dla dema SunShaft.
Świetny wynik GTX470, GTX460 OC też ładnie, Radeon słabo.


(kliknij, aby powiększyć)



Aliens vs Predator DX11 Benchmark

Kolejny benchmark ze wsparciem DX11. Test w 1920, max detale, wyniki fps podane w wersji średniej i minimalnej.
Ładnie HD6870, prawie na równi z GTX470. Odstaje GTX460 OC.



FarCry2 DX10 Benchmark

Far Cry2, już nie tak dobry jak pierwszy Far Cry, ale do pomiarów się nadaje. Benchmark w środowisku DX10, w najwyższych detalach z użyciem dema Playback. Wyniki średnie i minimalne.
Radeon HD6870 mocno goni GTX470. Z kolei GTX460 OC gorzej od reszty.


(kliknij, aby powiększyć)



Colin2: DiRT DX11 demo Benchmark

Chyba najładniejsze obecnie wyścigi samochodowe na peceta. Piękna i płynna (na odpowiednim sprzęcie) grafika, powinna spodobać się fanom rajdowej jazdy. Benchmark w 1920x1200, ultra detale, pomiar średni i minimalny.
GTX470 na czele, nowy Radeon i GTX460 OC łeb w łeb.



Street Fighter IV DX9+ Benchmark

Starsza technologia i trochę 'śmieszny' tytuł. Postanowiliśmy mimo tego sprawdzić, jak w tej produkcji wypadną karty. Pomiar w 1920x1200, max detale, średni fps.
HD6870 trochę słabiej od GTX460 OC. Zaś GTX470 na czele.


(kliknij, aby powiększyć)



Final Fantasy XIV DX10 Benchmark

Najnowsza odsłona sagi RPG. Całkiem ciekawy benchmark, jednak nie ilustrujący wyniku w klatkach na sekundę, lecz w punktach. Pomiar w 1920x1080px w High.
Kolejność: HD6870, GTX470, GTX460 OC. Radeon(y) bardzo ładnie.


(kliknij, aby powiększyć)



HL2 Episode Two DX9+ demo

Stary, ale jary HL2: EP2, czekamy z niecierpliwością na trzeci epizod. Pomiar przygotowany benchmarkiem własnego dema, w 1920x1200, max detale, średni fps.
GTX470 wyprzedzony przez HD6870. GTX460 OC z tyłu.



3DMark Vantage

Na koniec dwa nieśmiertelniki, pierwszy 3DMark Vantage w teście Performance (standard) i Extreme... Test GPU "1" i "2".


(kliknij, aby powiększyć)



PCMark Vantage

I ostatni już benchmark PCMark Vantage, w teście Gaming Suite w rozdzielczości 1600x1200, AA4 i Anizo16.


(kliknij, aby powiększyć)





o/c, pobór mocy, temperatury

Podkręcanie: karta posiadała referencyjne chłodzenie oraz tym samym zgodne ze specyfikacją AMD ustawienia zegarów GPU i pamięci (900/1050). Podkręcanie zatrzymało się na poziomie 945/1085. Wiele się nie dało wycisnąć zwłaszcza, że karta przy obciążeniu 3D generowała sporą ilość ciepła. Być może późniejsze wersje kart z rozbudowanym chłodzeniem przełożą się na lepsze wyniki. Podkręcenie karty przełożyło się na niewielki wzrost wydajności (64fps kontra 61fps - z gry Just Cause 2).

Pobór mocy: Z uwagi na pewne zmiany w ustawieniach redakcyjnego procesora QuadCore i7 920 (płyta Gigabyte namieszała...) wyniki poboru mocy podane są tylko dla trzech kart. Radeon HD6870 uzyskuje wyniki na poziomie GTX 460, jest za to dużo mniej "prądożerny" niż GTX 470. Wyniki w trzech trybach (spoczynek, wideo i obciążenie) znajdują się w tabeli.

Pomiar obciążenia generowanego przez karty sprawdziliśmy w trzech trybach: w 2D bezczynność (idle), podczas puszczania video H.264 1080p (Vplayer z GPU support) i Blu-ray przez PowerDVD 10 oraz podczas pracy w 3D (benchmark Just Cause 2). Do testów poboru prądu wykorzystano miernik mocy Voltcrafta.


Voltcraft - miernik mocy (kliknij, aby powiększyć)

Praca coolerów, temperatury: karta podczas pracy w niewymagającym środowisku i przy oglądaniu filmów jest cicha. Ten stan zmienia się jednak, kiedy karta wchodzi na wyższe obroty, wówczas jest już dość głośna. Na szczęście nie jest tak bardzo głośna jak referencyjny system chłodzenia NVidii w GTX 470 (istna suszarka). Temperatury uzyskuje dość poważne - nie jest to karta typu stay cool, dogania prawie "grzałkę" GTX 470 (referencyjny).



Podsumowanie

Na gorąco, po pierwszym kontakcie z kartą HD6870 i tym samym nową architekturą HD 6000 wrażenia są pozytywne. Cena europejska w momencie premiery to prawdopodobnie 250 Euro z VAT. Z ostatecznym werdyktem jeszcze się chwilę wstrzymam do czasu poznania realnych cen w złotówkach nowości AMD, jednak już teraz można wyciągnąć pewne wnioski.
Update: jest już info o cenie, sugerowana cena detaliczna dla tego modelu Gigabyte HD6870 to 793 zł. Jeśli karty na półce oferowane będą w tej cenie, to jest to ciekawa alternatywa dla GTX460 (podkręconych) i GTX470.

TwojePC - OK!

Referencyjna wersja HD6870 dużo lepiej radzi sobie w testach wydajności niż GTX460 i to w wersji fabrycznie podkręconej. Ba, nawet więcej, sumując wyniki cząstkowe testów HD6870 dogania lub nawet lekko przegania GTX470. Pytanie zasadnicze brzmi, w jakim przedziale cenowym uplasuje się nowy Radeon. Wersje podkręcone GTX460 to wydatek na dziś rzędu 660zł, zaś za GTX470 należy wyłożyć kwotę około 950zł. Być może po dzisiejszej premierze nastąpi kolejne przetasowanie cenowe także w wyrobach NVidii, o czym już zaczyna być głośno.

  

Nowy układ poprzez zmniejszoną ilość tranzystorów i mniejszą powierzchnię rdzenia w porównaniu do poprzedniej generacji (HD 5000) ma relatywnie małe zapotrzebowanie na energię. Testy podkręcania wykazały, że zapas mocy nie jest zbyt duży w nowym układzie. Dodatkowo fakt osiąganych dosyć wysokich temperatur raczej nie da zbyt dużego pola do popisu overclockerom.

Wraz z nową architekturą AMD oddaje do dyspozycji trochę nowości technologicznych. Duża ilość wyjść wizyjnych (m.in. mini Display Port 1.2 oraz HDMI 1.4a) umożliwi podłączenie wielu wyświetlaczy do jednej karty. UVD (Universal Video Decoder) w wersji 3.0 zapewni sprzętowe wsparcie dla formatów VC-,1 H.264 oraz Blu-ray 3D. Wprowadzono kolejne usprawnienia w jakości obrazu, oferując nowy tryb antyaliasingu i bardziej szczegółowe filtrowanie anizotropowe. Pojawiła się wreszcie technologia AMD HD3D - konkurencja dla systemu 3D Vision NVidii. Wsparcie 3D ma być możliwe w grach i przy oglądaniu filmów włącznie z 3D Blu-ray oraz aplikacjami 3D innych firm.


  Sprzęt do testów dostarczyły firmy:

GIGABYTE Polska      GIGABYTE Polska

SPARKLE Polska      SPARKLE Polska