Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Poniedziałek 30 grudnia 2013 
    

Szykuje się nam nowa wojna między Nvidią a AMD?


Autor: Wedelek | źródło: ExtremeTech | 07:47
(30)
Od kilku miesięcy wokół API Mantle jest głośno za sprawą Radeonów Rx 200 i konsoli nowej generacji od Sony i Microsoftu, które bazują na rozwiązaniach AMD. W związku z agresywną polityką producenta z Sunnyvale Nvidia zdecydowała się kontratakować i stworzyła trzy pakiety SDK dla deweloperów, zgrupowane pod wspólną nazwą Game Works. Obejmują one biblioteki za pośrednictwem których do gier można dodać ponad 300 efektów stworzonych na przestrzeni lat przez producenta z Santa Clara. Spora część z nich potrafi współpracować z kartami AMD, ale ich kod jest zamknięty, więc tylko od dobrej woli Nvidii zależy, czy zoptymalizuje je pod kątem współpracy z akceleratorami konkurenta.

Redaktorzy z portalu Extreme Tech postanowili sprawdzić, czy Nvidia przejawia taką wolę na przykładzie dwóch gier: Batman Arkham Origins i Arkham City. Obie gry korzystają z wielu efektów przygotowanych przez producenta z Santa Clara i bazują na tym samym silniku - zmodyfikowanym Unreal Engine 3. Można się więc spodziewać, że różnica w obu grach pomiędzy kartami graficznymi Radeon R9 290X i GeForce GTX 770 będzie z grubsza taka sama. Teoria nie idzie jednak w parze z praktyką i jak wynika z badań wcale nie jest tak jak zakładaliśmy. O ile w Arkham City Radeon wyprzedza znacząco GeForce'a, to już w Arkhanam Origins obie karty idą niemal łeb w łeb. Widoczny poniżej przykład wyraźnie pokazuje jak dużo zależy od optymalizacji kodu i doboru samych efektów (GeForce'y lepiej radzą sobie z tesselacją). Czy zatem czeka nas kolejna wojna między AMD a Nvidią, tym razem na API i SDK? Wiele na to wskazuje. Pytanie tylko kto ją wygra.


Artykuł na bazie którego powstał niniejszy wpis, możecie znaleźć TUTAJ


 


    
K O M E N T A R Z E
    

  1. Wedelek (autor: PrEzi | data: 30/12/13 | godz.: 09:35)
    GeForce'y dobrze RADZIŁY sobie z Teselacja.
    Od serii 6xxx szły łeb w łeb, od kiedy wyszły 7xxx na GCN'ie rzekłbym, że to Radki wychodzą na prowadzenie.


  2. jakie szykuje sie? (autor: RusH | data: 30/12/13 | godz.: 10:42)
    Nvidia ta wojne prowadzi od bardzo dawna, czy zapomniales juz o
    http://techreport.com/...oo-much-of-a-good-thing/2

    albo

    http://techreport.com/...x10-1-controversy-updated


    Nvidia ZAWSZE kombinowala za kulisami smarujac producentom gier za kastracje funkcji na kartach AMD. Na szczescie z ta generacja konsol Nvidia wreszcie dostanie w dupe.


  3. @PrEzi (autor: Promilus | data: 30/12/13 | godz.: 13:16)
    Ciekawe niby gdzie, zobacz tessmarka - nadal przy dużych factorach radki ostro po dupie dostają i NIGDY nie wyjdą na prowadzenie. Dodatkowo np. 77xx ma tylko jeden teselator, 2 mają tylko 78xx i 79xx. Gdzie temu do 16 z GTX4xx/5xx? Nie wiem jak jest z 6xx i 7xx ale podejrzewam, że i tak wielokrotnie ma ich nv więcej. Tak samo zresztą jak rasteryzatorów (bodajże 4 poly/cykl, a radek nadal tylko 2).

  4. Nvidia bedzie miala ciezko w kilku nastepnych latach... (autor: gantrithor | data: 30/12/13 | godz.: 13:19)
    wlasnie przez api od amd pierwszy raz w histori zdarza sie ze identyczna architektura gpu znajduje sie w ps4 ,xbox one a nawet w wii U no i w pc a wiec cztery duze rynki co moze sprawic ze producenci gier chcac zwiekszyc swoje dochody z gier zaczna uzywac mantle do robienia tej samej gry na pc i konsole jedynie lekko modyfikujac build gry a to zmniejszy czas pracy i koszty oddzielnych wersji gier na rozne platformy.

  5. Promilus (autor: Markizy | data: 30/12/13 | godz.: 13:25)
    http://pclab.pl/...70X_280X/charts/heaven4_fps.png
    i co z tego że radeon ma tylko dwa teselatory? Jak nie odstają od konkrecji a przecież do nie dawana powyższy test był wyrocznią wydajności przy teselaci który i tak się okazał nieprawdziwy i z d... wzięty.

    http://pclab.pl/.../10/260X/charts/heaven4_fps.png
    podobnie ma się sprawa tam gdzie jest tylko jeden, też nie widać większych różnic.


  6. 4 wlasnie (autor: RusH | data: 30/12/13 | godz.: 13:28)
    i port DX bedzie tylko czyms dodatkowym robionym na ostatnia chwile na kolanie dla niedobitkow z nvidia na pokladzie :)

    obecny battlefield 4 dostanie mantle jako dodatek, przyszle gdy beda dostawac wsparcie DX jako dodatek i sytuacja sie odwroci


  7. @05 (autor: Markizy | data: 30/12/13 | godz.: 13:32)
    http://pclab.pl/...an_GK110/charts/heaven4_fps.png
    przy tytanie widać różnice na korzyść nvidi tylko że ta karta nie była projektowana tylko pod gry.

    http://pclab.pl/...9/gtx660/charts/heaven3_fps.png
    tutaj test z gtx580 do 7950

    @gantrithor
    wątpie że nvidia będzie miała ciężko, bo już w ostatnich latach szukają nowych rynków np tesle, tegry itp. A na chwile obecną posiadają i będą posiadać podobny podobny udział grafik w stosunku do AMD


  8. RusH (autor: Markizy | data: 30/12/13 | godz.: 13:33)
    mantle mial byc w BF w grudni a nie jest i już nie zdąży, dodatkowo wielu przecenia potencjalny zysk z jego implementacji. A karty nvidi same będą mogły na tym skorzystać może nie tak efektywnie jak AMD ale zawsze.

  9. trudno przeceniac (autor: RusH | data: 30/12/13 | godz.: 14:44)
    skok z 10000 do 100000 indywidualnych obiektow na ekranie

    nvidia moze skorzystac jesli laskawie wypusci swoja wersje api z bezposrednim dostepem do gpu, tyle ze nv nie lubi sie dzielic niczym (jak z cuda) wiec predzej zdechna niz przylacza sie do amd


  10. @8 Markizy (autor: PrEzi | data: 30/12/13 | godz.: 15:21)
    To, ze poprawka do BF4 z Mantle nie wyszla po dzis dzien -- obstawialbym raczej, ze jest to wina po stronie dev z DICE a nie po stronie AMD.
    Przez te bugi i ciaganie niemal po sadach DICE teraz dostalo zdrowo po du*ie za wypuszczenie zabugowanego gniota, ktory na kolanie teraz lataja.
    Mantle podejrzewam wlasnie przez to poszlo na dalszy tor.

    RusH -- widze, ze ta sama prezentacje ogladalismy ;)


  11. prezi (autor: RusH | data: 30/12/13 | godz.: 16:17)
    o ilosci obiektow juz ktos pisal z 3 lata temu przy okazji jakiejs gry na x360

  12. @RusH (autor: PrEzi | data: 30/12/13 | godz.: 20:07)
    Ja nie mowie o slajdach w PowerPoint'cie, tylko o prezentacji o tej :
    http://www.youtube.com/watch?v=QIWyf8Hyjbg
    Od 26 Minuty 10 Sekundy zaczyna sie prezentacja Mantle na zywo.
    Co prawda jest calosc nudna jak flaki z olejem ale najwazniejsze to :
    -- Odpalone bylo na FX8350 + R9 290X

    W tej chwili spokojnie sa w stanie generowac w okolicach 40 000 odrebnych obiektow (przy 200 fps !!) bez optymalizacji, a ich celem jest osiagniecie ponad 100 000 obiektow juz po optymalizacji pod aktualne karty graficzne.
    I najwazniejsze -- padlo pytanie jak to wyglada nie pod Mantle tylko w czystym DX, wiec facet sie zasmial i powiedzial, ze na tym samym sprzecie zaczyna sie czkawka przy 10 000 obiektow, a pokazy slajdo0w/spowolnienia przy 15 000 -- i taka bariere osiagneli przy DX (nie wspomnieli o ktorej wersji mowa - wiec moze byc 9, 10 lub 11).


  13. @up (autor: PrEzi | data: 30/12/13 | godz.: 20:09)
    ...dodam jeszcze, ze wspomnieli tez, ile tak naprawde Mantle daje "dopalacza" samemu FX'owi -->
    Dla testow downclockowali FX'a do 2GHz i waskim gardlem byla nadal karta graficzna !
    Z wykorzystaniem Mantle FX zrownuje sie z i5/i7.
    To tyle z ich zapowiedzi = a jak w praniu - zobaczymy.


  14. Co do tesselacji (autor: Jarek84 | data: 30/12/13 | godz.: 20:10)
    AMD ma mniej teselatorow, ale sa one bardzo wydajne w porownaniu do mrowiad tychze u NV, nie chce mi sie sprawdzac ile jest ich w keplerze na SMX...
    Ogolnie w Hawaii jest 4 geometry processors, wydajnosc z tego co patrzylem jest ok 1,5 wyzsza w heaven niz na Thaiti.

    Co do wymienionej prezentacji mantle - niskopoziomowe api moze dac baardzo duzego kopa - po zatym (co chyba dla AMD wazniejsze) moze mozcno odciazyc CPU - bodajze FX 8320 ustawiony na 2GHz nie byl waskim gardlem dla prezentowanego dema.


  15. @Jarek84 (autor: PrEzi | data: 30/12/13 | godz.: 20:19)
    To co napisalem w @13 ;)

    A dodam jeszcze (a co -- w koncu dobre wiesci wazne na nadchodzacy nowy rok !), ze Roy z AMD na oficjalnym kanale Twittera potwierdzil,
    ze karty AMD dostana w koncu oficjalne wsparcie dla Mantle ORAZ TruAudio w Styczniu - potwierdzona data -- oto Tweet Roya :
    https://twitter.com/...y/status/415716997637226496


  16. @To jak juz jade... (autor: PrEzi | data: 30/12/13 | godz.: 20:27)
    ...po calosci, to jeszcze demko TruAudio ktorego nie widzialem tutaj na TPC ani na paru innych konkurencyjnych pl-portalach :
    https://www.youtube.com/watch?v=_6uUtf-lMQQ

    A najlepsze w tym, ze efekty DSP w calosci przejmuje karta graficzna i jej dodatkowy procesor (w R9 290/X oraz 260).


  17. Srueaudio (autor: RusH | data: 30/12/13 | godz.: 21:31)
    jak ktos na YT zauwazyl
    "umm.......I noticed an impressive 0% difference here"

    :DD

    wyglada na baaardzo slaba implementacje HRTF
    http://en.wikipedia.org/wiki/A3D

    moja Sonic Impact S90 na Aureal Vortex AU8820 robila lepsze 3D na sluchawkach ROWNO 15 lat temu :/

    btw ciekawe co na to monopolista Creative, AMD raczej nie uda im sie zbankrutowac sprawami sadowymi o bzdurne smieciowe softwarowe patenty


  18. jeszcze wracajac do srueaudio (autor: RusH | data: 30/12/13 | godz.: 21:40)
    bedzie masa audiodebili twierdzacych ze slysza niesamowita roznice ... gdy patrza na ekran na poruszajace sie zrodlo dzwieku :D (autosugestia)
    takie rzeczy trzeba testowac nie patrzac sie na ekran, wtedy cala magia pryska

    dodatkowo jak to trafilo na kanal AMD? czy nikt w AMD juz nie ma pojecia o grafice? obraz na tym filmiku ma tak niesamowity tearing ze chce sie puscic pawia :/
    przynajmneij nie szarpalo jak przy CF :/ AMD musi jeszcze sporo popracowac zarowno nad produktami (mniejsze skoki pomiedzy klatkami obrazu) jak i nad PR


  19. @10 (autor: mbe | data: 30/12/13 | godz.: 21:55)
    Włanie jest to wina AMD.

    Zobacz. Kaveri pierwotnie miało wyjść w grudniu - Mantle w grudniu.

    Kaveri przeniesione na styczeń - założę się że mantle bedzie miało premierę 13-14 stycznia.


  20. @RusH (autor: PrEzi | data: 30/12/13 | godz.: 22:49)
    oj...juz... ku***a nie szukaj dziury w calym.
    Jest to pierwsze nieoficjalne demko z pre-alpha.
    I wierz mi albo i nie - ale ja slysze roznice.
    Nie przecze, ze takie cos robily karty muzyczne lepiej na A3D oraz poniekad na EAXie, ale zauwaz jedno - NIE MA sprzetowej akceleracji dzwieku poczawszy od Visty, a na 8.1 skonczywszy, i procz TruAudio nic tego jak na razie nie oferuje (procz software'owej nakladki Cretinatiffa z pseudo-EAX).


  21. @Jak to sie mowi-- (autor: PrEzi | data: 30/12/13 | godz.: 22:51)
    darowanemu koniowi...
    Jesli to bedzie dzialac, dzialac sprawnie, oferowac dodatkowe mozliwosci za free... to mily dodatek do kart AMD.

    A co do FX'a, Mantle, prezentacji itd. to sie nawet nie zajaknales ;)


  22. @19 dobra (autor: PrEzi | data: 30/12/13 | godz.: 22:55)
    ...Ty masz racje - ja mam spokoj ;)
    Pare rzeczy o DICE i EA wyczytalem i po informacjach o pozwie ze wzgl. na klamstwa dot. produktu i to jak oszukali Analitykow finansowych/akcjonariuszy to im sie ponoc doslownie mokro zrobilo i puscili prawie wszystkie zasoby na tzw. bugfixing.
    Mantle raczej do bugfixingu nie nalezy tylko do nowego tzw. feature-set.

    Ale jak juz mowilem - jest to zbior plotek i niesprawdzonych informacji i gdybam prawie tak jak Ty (domniemam, ze rowniez swoje gdybanie opierasz chociaz na plotkach i strzebkach informacji a nie wrozbach z fusow ;) ).


  23. @up (autor: PrEzi | data: 30/12/13 | godz.: 23:59)
    A na potwierdzenie "plotek" jedno ze zrodel :
    http://semiaccurate.com/...lefield-4-mantle-patch/


  24. nie ma sprzetowej akceleracji dzwieku (autor: RusH | data: 31/12/13 | godz.: 00:17)
    bo jest niepotrzebna
    HRTF mozna zrobic na malym scalaczku DSP 48MHz, po przejsciu na x86 tracisz cale ~100MHz jednego rdzenia na liczenie dzwieku, przy kulkurdzeniowych 3-4GHz cpu koszt jest pomijalny

    pozycjonowanie 3D nie zniknelo dlatego ze bylo drogie w hw, badz trudne, zniknelo bo M$ stwierdzil ze Creative przegina.
    http://games.slashdot.org/...software-with-patents


  25. @RusH (autor: PrEzi | data: 31/12/13 | godz.: 00:50)
    Co nie zmienia faktu, ze w tej chwili jedyna szansa na akceleracje dzwieku to jak na razie TruAudio. A podejrzewam, ze te efekty typu pozycjonowanie, to jedynie poczatek efektow DSP. Zyczylbym sobie naprawde powrotu do poziomu efektow z Aureal3D....

  26. jaka tam wojna...??? (autor: Qjanusz | data: 31/12/13 | godz.: 10:50)
    Zgrupowanie i powtórne wydanie już wcześniej wydanych, zamkniętych efektów GFX nie jest żadnym argumentem przeciwko nowemu API. Co innego gdyby nVidia reaktywowała GLIDE, to rozumiem. Ale nie reaktywuje, więc o czym mowa?

    Co do samego Mantle, to jestem bardzo ciekaw, na co będzie stać to cudo. Znając marketing AMD, obawiam się że zysk z zastosowania Mantle będzie niewspółmiernie niski do kosztów pisania gier pod DX i Mantle.


  27. koszt bedzie znikomy (autor: RusH | data: 31/12/13 | godz.: 13:55)
    bo kazda gra na konsoli i tak juz na dzien dobry jest optymalizowana pod bezposredni dostep do GPU

    tutaj nawet AMD nie jest w stanie za bardzo napsuc, bo sama technika pisania gier bare metal jest dobrze dopracowana od 2 generacji konsol


  28. W HRTF'a (autor: pandy | data: 31/12/13 | godz.: 22:00)
    wchodzi coraz wiecej firm - np takie tuzy jak Dolby czy DTS - zuwazaja koneicznosc dostarczania plastycznego dzwieku przestrzennego przy odsluchu sluchawkoym bo drastycznie rosnie ilosc klientow mobilnych - np na tegorocznym IBC wokol tego tematu (skalowalne materialy na roznej klasy urzadzeniach).
    Mysle ze nieprzypadkowo AMD rowneiz wchodzi w ten obszar ze swoimi rozwiazaniami- kazdy chce uszczknac troche tortu a wypadku HRTF jak zawsze sprawa rozbija sie o niuanse i wygra ta firma ktora bedzie potrafila zaproponowac najbardziej uniwersalne a przy tym tanie rozwiazanie - HRTF jest skrajnie uzalezniony od modelu glowy a kazdy z nas ma inna glowe - znalezienie takiego modelu glowy ktory da perfekcyjne rezultaty dla maksymalnie duzej grupy to klucz do sukcesu - mozliwe ze to AMD wlasnie jest najblizej.


  29. duzo firm wchodzi? (autor: RusH | data: 1/01/14 | godz.: 13:52)
    a jak z patentami? myslalem ze creative depcze po wszystkich

  30. Coz, patenty na HRTF chyba sa uniwersyteckie (autor: pandy | data: 2/01/14 | godz.: 08:37)
    kiedys byla to ciekawostka - pierwsza firma ktora probowala komercjalizowac ten rynek bylo chyba Dolby (Dolby Headphones) - jak zawsze w przeszlosci prblemem byla zlozonosc obliczeniowa algorytmu - dzis nie ma tego problemu - 32 bitowy uC ARM kosztuje dzis w detalu 4zl. A procesory sluchawkowe i rozwaizania majace spowodowac lepsze wrazenia podczas odsluchu stereo na sluchawkach pojawialy sie od kilkudziesieciu lat.
    Zreszta caly ten obszar i specjalizwoane nagrania do odsluchu binaural - nagrywanie metoda sztucznej glowy itd.


    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.