Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2020
Czwartek 2 czerwca 2016 
    

Ubezpieczenie laptopa a gwarancja


Autor: Redakcja | 13:38
(4)
Zakup laptopa ─ nieważne, czy decydujemy się na sprzęt służący nam do pracy, czy też do gier ─ bywa sporą inwestycją. Chcemy przecież, by urządzenie służyło nam przez lata. Warto pomyśleć więc o jego ochronie.

Nikt z nas nie lubi być zmuszany do dodatkowych wydatków, dlatego czytajmy uważnie warunki reklamacji z tytułu gwarancji oraz miejmy świadomość tego, że możemy zabezpieczyć nasz sprzęt w jeszcze inny sposób. Laptopy należą w Polsce do urządzeń bardzo popularnych oraz chętnie wykorzystywanych do pracy stacjonarnej. Codzienne użytkowanie urządzenia naraża je na różnego rodzaju usterki i poważne uszkodzenia.


Jakie szkody pokrywa gwarancja?


Nie oszukujmy się – dzisiejsze maszyny produkowane są tak, by zużyte szybko zastąpić nowymi. Temu zjawisku przyjrzała się Unia Europejska, która postanowiła poprawić jakość sprzedawanych w jej krajach urządzeń poprzez zobowiązanie producentów do wytwarzania trwalszego niż do tej pory sprzętu. Nie powtórzy się już sytuacja, kiedy zakupiony w latach 70. czy 80. komputer działa po dziś dzień. Obecnie na sprzęt elektroniczny wydajemy niemałe pieniądze, a ten, jak na złość, potrafi bardzo szybko się zepsuć. Czasami okazuje się, że oddanie uszkodzonego urządzenia do naprawy wiąże się z licznymi utrudnieniami. Dzieje się tak dlatego, że gwarancja producenta jest ustalana wyłącznie przez niego i nie podlega ona praktycznie żadnym regulacjom prawnym. W dokumencie gwarancyjnym mają znaleźć się jedynie informacje o tym, przez ile czasu sprzęt podlega gwarancji oraz co ona obejmuje. Są to więc przede wszystkim szkody wynikłe z winy producenta, czyli w przypadku laptopów będą to głównie napędy optyczne. Należy pamiętać, że w przypadku uszkodzeń mechanicznych, zalania cieczą, rozkręcenia sprzętu czy trwałego uszkodzenia serwis może odmówić nam przyjęcia urządzenia i nie uznać jego reklamacji.


Co jest najczęstszą przyczyną uszkodzeń?


Jak podają serwisanci poznańskiej firmy „Naprawa Laptopów”, 40% uszkodzeń dotyczy połączeń BGA (Ball Grid Array), czyli typu obudowy układów scalonych wykorzystywanych w płycie głównej urządzenia. Jedną z przyczyn takiej awarii jest upadek urządzenia. Często też dochodzi do przegrzania się układu chłodzenia – nic dziwnego, skoro wielu z nas kładzie sprzęt na łóżku, gdzie dochodzi do zatkania kratek wentylacyjnych laptopa. 15% awarii to uszkodzenia gniazd, wśród których są gniazda zasilania, słuchawkowe, USB i inne. 8% uszkodzeń obejmuje matrycę i powstaje na skutek upadku laptopa lub uderzenia o niego innym przedmiotem. Również jeśli nieuważnie pozostawimy jakiś przedmiot na klawiaturze i zamkniemy pokrywę, zgnieciemy matrycę urządzenia. 5% to uszkodzenia wynikłe z zalania laptopa cieczą. Po takiej awarii sprzętu nierzadko nie udaje się uratować. Ostatnie 5% stanowią uszkodzenia związane z połamaniem obudowy i zawiasów. Tutaj często, poza nieuwagą użytkownika, pojawiają się błędy związane z produkcją.


W jaki sposób chronić laptopa?


Skoro już wiadomo, jakie są najczęstsze przyczyny uszkodzeń laptopów i czego z reguły nie obejmuje gwarancja, warto pomyśleć o dodatkowym zabezpieczeniu naszego sprzętu. Zapewni nam ono ochronę przed skutkami awarii, które to często powstają z naszej winy – w momencie nieuwagi. Doskonałe do tego wydają się być ubezpieczenia urządzenia na własną rękę, np. ubezpieczenie laptopa w Klikochron czy też wybór jednej z polis oferujących ubezpieczenie sprzętu elektronicznego, np. PZU czy Ergo Hestia. Tego rodzaju usługa zapewni nam naprawę laptopa w przypadku, kiedy doszło do zwarcia, upadł nam sprzęt, zalaliśmy go płynem, ktoś nieumyślnie lub celowo go nam uszkodził, szkody powstały w wyniku naszej niewiedzy czy też komputer znalazł się w obiekcie dotkniętym pożarem. Dodatkowo ubezpieczenia chronią nas również przed przykrymi skutkami finansowymi związanymi z kradzieżą sprzętu. Warto zastanowić się nad tego typu rozwiązaniem dla laptopa, skoro wiadomo, że gwarancja producenta obejmuje jedynie wybrane awarie i usterki.


 

    
K O M E N T A R Z E
    

  1. po pierwsze nigdy nie oddawajmy żadnego sprzętu (autor: Sławekpl | data: 3/06/16 | godz.: 07:25)
    na podstawie gwarancji
    obecnie to dobrowolne zobowiązanie producenta i może tam wpisać co chce, zwłaszcza jeśli ta "ochrona" jest tylko przez dwa lata
    wtedy lepiej wykorzystać rękojmię i zwrócić do sklepu zaznaczając że nie korzystacie z gwarancji, trzeba sprawdzić czy w dokumencie który otrzymacie jest to jednoznacznie zaznaczone i dopiero podpisywać
    w przypadku drugiej awarii sklep będzie musiał wymienić na inną sztukę lub zwrócić kasę, na gwarancji mogą naprawiać dziesiątki razy

    oczywiście w sytuacjach gdzie awaria nie nastąpiła w wyniku uszkodzenia przez użytkownika
    z gwarancji można skorzystać po okresie dwóch lat, jeśli jest dłuższa, wtedy przepisy unijne już nie obowiązują


  2. dno (autor: Kriomag | data: 5/06/16 | godz.: 00:45)
    I sto kilo mułu.
    Jeśli naprawy w ramach takiego ubezpieczenia nie odbywają się w autoryzowanym serwisie producenta to można sobie darować takie kombinowanie - znam z doświadczenia, hestia tak lubi kombinować, trzymali laptopa 2 miesiące po czym wymienili tylko zasilacz i matrycę zostawiając uszkodzone części obudowy (nie wpływa na użytkowanie. ..) i dodatkowo uszkadzając ją bardziej przy otwieraniu. .. co potem tuszowali lepiąc czarnym silikonem! Tak...
    Jeśli ubezpieczyciel na swój koszt wysyła urządzenie po zdarzeniu losowym do serwisu producenta i oni na jego koszt przywracają urządzenie do stanu fabrycznego to wtedy to ma sens inaczej odradzam i więcej się na taki syf nie nabiorę.

    Lenovo ma np oficjalną gwarancję rozszerzoną ADP w rozsądnej cenie która pokrywa wszelkie naprawy po zdarzeniu losowym bez marudzenia i kombinowania.


  3. Jeszcze jedno (autor: Kriomag | data: 5/06/16 | godz.: 00:49)
    Koleś w komputroniku, mistrz po prostu, zaczyna sprzedaż od stwierdzenia że to słabe i zaraz się popsuje dlatego zaleca dokupić gwarancję rozszerzoną w ubezpieczalni :) aż mi się zawsze żal go robi jak nisko można upaść dla kilku złotych premii.

  4. A może coś innego (autor: karalll1 | data: 16/06/16 | godz.: 10:08)
    Coraz więcej tych firm na rynku, ja nie korzystałam z żadnej wymienionej w artykule, ze swojej strony mogę wspomnieć o czymś innym, co u mnie się fajnie sprawdziło - easyprotect. Naprawy w serwisach producenta i możliwość przedłużenia gwarancji o 1, 2 lub 3 lata. Fajna sprawa :) Może ktoś słyszał o tej firmie?

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.