Każdego roku rośnie zapotrzebowanie na usługi profesjonalnych agencji SEO, na którą składają się wykwalifikowani specjaliści z bogatą wiedzą i doświadczeniem. Mogą oni liczyć na bardzo atrakcyjne wynagrodzenie i duży wachlarz wyboru ofert. Pojawia się pytanie, jak zostać specjalistą SEO?
Droga do bycia specjalistą SEO
Zostać pozycjonerem może niemalże każdy, gdyż nie są do tego wymagane żadne konkretne studia ani też kursy. Kluczowe jest posiadane umiejętności i oczywiście wiedza teoretyczna, którą można zawsze nabyć. Jeśli jednak chcemy być cenionymi specjalistami SEO, to mile widziane jest wykształcenie wyższe kierunkowe (informatyka/marketing) wraz z ukończonymi szkoleniami czy kursami. Dzięki temu staniemy się większym ekspertem w wybranej przez siebie dziedzinie.
Pierwszym krokiem powinno być założenie własnej strony www pod kątem swoich zainteresowań, na której będzie się ćwiczyło umiejętności optymalizowania witryn. Oprócz wiedzy i umiejętności ważne są także cechy osobowości. Dobry specjalista SEO wyróżnia się konsekwentnością, systematycznością, odpornością na stres, zmysłem analitycznym, cierpliwością, elastycznością, kreatywnością, ciekawością i podążaniem za trendami.
Pozycjonowanie stron a teoria, czyli jaką wiedzę powinien posiadać specjalista SEO?
W świecie pozycjonerów nie ma łatwo. Sztuką jest zostać dobrym specjalistą SEO, który będzie miał otwarte drzwi do niemalże każdej firmy. Na rynku pojawia się coraz więcej osób mogących pochwalić się umiejętnościami pozycjonerskimi, jednak nie każdy może liczyć na stałe zatrudnienie i nieprzeciętne zarobki. Wiedza teoretyczna specjalisty SEO jest bardzo obszerna. Powinien on wiedzieć: jak działa sieć komputerowa, czym jest adres URL i z czego się składa, czym jest http/HTTPS/HTTP2 i PageRank, czym jest serwer pośredniczący, DNS, co to jest strona www i w jaki sposób oblicza się metryki Google Analytics.
Specjalista SEO powinien bezproblemowo wymienić parametry w URLU wyników wyszukiwania Google, znać blokujące dyrektywy dla robotów oraz imiona i nazwiska założycieli Google. Do tego dochodzi jeszcze znajomość statusów odpowiedzi serwera i umiejętność ich śledzenia. Jego zadaniem jest opanowanie zaawansowanych operatorów wyszukiwania, zapoznanie się z całym słownikiem SEO, rozumienie działań grożących karą od Google i ich różnic.
Jeśli chcemy być specjalistą Google, to nie obejdzie się bez umiejętności wymienienia i wyjaśnienia kluczowych algorytmów Google, wymienienia czynników rankingowych Google. Trzeba także ukończyć kursy Google oraz znać podstawowe zasady link buildingu, dane strukturalne wraz z umiejętnością ich dopasowania do poszczególnych stron i oficjalne wytyczne Google oraz być w stanie wymienić branżowe blogi.
Jakimi umiejętnościami powinien być w stanie pochwalić się specjalista SEO?
Pozycjonowanie stron wymaga posiadania szerokiej wiedzy i licznych umiejętności z różnych dziedzin. Trudno jest znaleźć kompetentną osobę, która będzie w stanie być obeznana zarówno w kwestiach technicznych i analitycznych, jak i w copywritingu. Od specjalisty SEO wymaga się umiejętności posługiwania się konsolą CMD lub Terminalem Maca, optymalizacji wizytówki Google Moja Firma, korzystania z klienta FTP, sprawnego poruszania się po CMSach i skryptach sklepów online, przyspieszania wczytywania strony różnymi metodami, pisania poprawną polszczyzną tekstów zoptymalizowanych pod frazy kluczowe, analizowania potencjałów słów kluczowych, obsługiwania licznych narzędzi. Kluczowe jest bycie obeznanym w HTML5 i CSS, czy znajomość PHP/JavaScript oraz arkusza kalkulacyjnego Excel i/lub Google Sheets.
Artykuł powstał przy współpracy z agencją interaktywną Intellect. |