Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Piątek 10 stycznia 2003 
    

Maniacy sprzętowi vs. ATi - podsumowanie tygodnia


Autor: Jasiek | 18:04
(17)
Temat najnowszych Radeonów wraca ostatnio codziennie jak bumerang na wszystkie serwisy sprzętowe na świecie. Po przeróbkach sprzętowych dodatkowe zamieszanie wprowadził pan Aleksei Nikolaichuk. Zdolnemu koderowi rozpracowanie sterowników ATi zajęło trzy tygodnie. Może jednak po kolei. Sterownik, rozpoznając chip i ustalając pracę 4 lub 8 potoków odczytuje tzw. VendorID, zaprogramowany w kości z BIOS'em. W przypadku Radeonów z chipem R300 składa się on z dwóch części. Dla karty 9500 zapis fragmentu uaktywniającego 8 potoków został zablokowany. Pełen dostęp do EPROM'u jest możliwy dopiero przy zwartych pinach 1-2, których zdjęcia mogliśmy podziwiać przez cały mijający właśnie tydzień w sieci. Każdy Radeon 9500 ma 5,6 KOhmowy rezystor wlutowany w pozycji 2-3, która zapis cennych bajtów w BIOS uniemożliwia.

Wiedząc to wszystko, po zauważeniu różnicy w układzie oporników, łatwo było odkryć tajemnicę R300 i zmusić go do przyjęcia BIOS z VendorID dla kart 8-potokowych. Mamy dwa sposoby do wyboru: tak lub tak. Zdolny programista jest w stanie, przy odrobinie pracy, rozwiązać sprawę software'owo. Program musi oszukać sterownik, podając mu fałszywe VendorID, zamiast tego, które jest zaprogramowanie w BIOS. Dzieło Alekseia - patch Soft9700 do Rivatunera (zapowiedziany już wcześniej) umożliwia taki trick. Program jest już gotowy i został udostępniony redakcji Digit-Life. W najświeższym porównaniu Radeonów na tym serwisie, po programowym oszukaniu sterownika, karta 9500 w niczym nie ustępowała wersji PRO. Karty 9500 128MB z 8 warstwowym PCB i 256-bitową magistralą, także możemy przerobić w ten sposób. Na potrzeby testów, dzięki Soft9700 można modyfikację wykonać w drugą stronę i zablokować 4 potoki w pełnym R9700.

Ostatnim problemem, przy modowaniu Radeonów jest obwódka naokoło GPU, na której osadzony jest cooler. Po zerwaniu radiatora, niszczymy z reguły thermopad wypełniający przestrzeń pomiędzy nim a powierzchnią chipa. Zapełnienie tego miejsca grubą warstwą pasty silikonowej nie jest najlepszym rozwiązaniem. Przy odrobinie precyzji i siły jest jednak możliwe podważenie i zerwanie uciążliwej obręczy. Po tej operacji, docisk coolera do GPU jest już odpowiedni, poprawia się odprowadzanie ciepła. W teście D-L dało to wymierny skutek dodatkowych 25 MHz taktowania rdzenia.
Trzeba jednak cały czas pamiętać, że karty na R300 mają zablokowaną tą możliwość. W tym przypadku nie ma jednak sprzętowej blokady "zakazanych" sektorów w EPROM'ie i z powodzeniem możemy flashować przerobiony BIOS. Wszystko opisane jest szczegółowo w recenzji Krisa.

 


    
K O M E N T A R Z E
    

  1. Chciałbym aby znaleźli (autor: El Vis | data: 10/01/03 | godz.: 18:42)
    sposób na przerobienie R 9000 na R 9500 ;-).

  2. Jasiek.. (autor: GregorP-Redakcja | data: 10/01/03 | godz.: 20:39)
    R9500 128MB nie ma 256-bitowej szyny
    pamięci.

    Mod polega właśnie na tym, żeby odblokować
    magistralę i dodatkowe 4 potoki..

    pozdr


  3. A gdzie test 9500 na 256 bitowej szynie??? (autor: Scorn | data: 10/01/03 | godz.: 20:40)
    Od miesiąca czekam na porównanie [9500Pro - 8 potoków i 128 bitowy kontroler] i [9500 128ram - 4 potoki i 256 bitowy kontroler]. Karty różnią się jedynie dwoma cechami na dodatek w tych samych proporcjach, to pierwsza okazja by się przekonać co jest ważniejsze dla grafy; szerokość kontrolera pamięci czy liczba jednostek teksturujących. Czekam na rzetelny test i to nie tylko gier w 1024x768, ale szerokiej gamy aplikacji graficznych, w różnych rozdzielczościach. Czekam i nic:(.
    Wszyscy testerzy latają podchmieleni z lutownicami w garści i dostają orgazmu nad jakimś rezystorem, wielka mi sensacja: przelutować rezystor, założyć blok wodny, doprowadzić wodę z pobliskiego jeziora (to dopiero jest wymiennik ciepła:), potem odpalić Quaka czy inny UTH 2003.
    W PCLab przeszli samych siebie, testowali grafy na różnych(!) platformach (nic dziwnego że im wyszło iż podkręcony 9500 jest szybszy od 9700Pro) , co to wogóle za pomysł by testować 9700Pro na procu 2.2GHz, czy oni wiedzą co to jest skalowanie z procesorem ?
    Szczególnie jestem ciekaw skalowania 9500 256 bit, ma on co prawda tylko 4 procesory werteksów, ale podobno vertex shader daje się ładnie emulować przez jednostkę centralną, więc może być ciekawie.
    Tymczasem... ludzie czytają wypociny pożałowania godnych testerów i walą komentarze z gatunku - rulez, cool, the best, krasota (slawa rodiny overclockers.ru), ja gut gut nVidia kaput.


  4. Scorn (autor: lakers | data: 10/01/03 | godz.: 20:45)
    [500Pro - 8 potoków i 128 bitowy kontroler] i [9500 128ram - 4 potoki i 256 bitowy kontroler] - ten pierwszy jest szybszy - w tym przypadku wazniejsze sa potoki :-)

  5. re: GregorP (autor: Jasiek-Redakcja | data: 10/01/03 | godz.: 20:59)
    Nie masz racji, karta najpierw fizycznie musi taka magistrale posiadac. Stad 9700 da sie zrobic tylko z rodzynkow jakimi sa R9500 128MB wlasnie w nia wyposazona. Pierwsza modowana karta byla od Sapphire, identyczny laminat ma X-power przerabiany u nas.

    Wyjasnione masz wszystko w opsie tej karty na D-L:

    http://www.digit-life.com/...pphire-r9500-128.html

    Inna sprawa, ze przy 4 strumieniach renderujacych, przepustowosc pamieci z 256-bitowa szyna nie jest przez karte wykorzystywana, stad drastyczny skok wydajnosci po "odblokowaniu" GPU.


  6. polemika (autor: RoBakk | data: 10/01/03 | godz.: 21:04)
    R9500 128 na pcb 9700 (chyba tylko takie są dostępne) ma 256 szynę, nie trzeba nic odblokowywać, testy już dawno były na digit-life, czytajcie uważniej newsy i korzystajcie z linków

  7. hehe (autor: RoBakk | data: 10/01/03 | godz.: 21:11)
    nie tylku rosjanie ... ale podobno są takie mastachy (w polsce) co na 9500pro/64MB softwarowo potrafią uzyskać szyne 256, hehe ... nikt więcej tego nie potrafi - stworzyć 9700/64MB, hehe ...

  8. Re: lakers (autor: Scorn | data: 10/01/03 | godz.: 22:06)
    W grach z całą pewnością, szczególnie w multitexturingu, przy wielopunktowym oświetleniu, niby wydajność geometryczna taka sama, a jednak nie do końca. Dotychczas się mówiło że to pamięć nie nadąża za rdzeniem i jest wąskim gardłem dla graf, a tu nagle:/... i jak to się teraz przekłada na tempo pozycjonowania i wypełnienia?
    9500 prawdopodobnie zdechnie przy skomplikowanych teksturach, ale czy aby napewno, nie wszystkie gry z nich korzystają, a efekty (szczególnie nowsze) czerpią z odbić, wypukłości, poprawionego odwzorowania kolorów, czyli z procesora pikseli, sam nie wiem:/ Już się w tym pogubiłem, dlatego czekam na przyzwoite porównanie 9500-256bit i 9500Pro-128bit.


  9. Scorn (autor: RoBakk | data: 10/01/03 | godz.: 23:25)
    wygląda na to, że tu masz taki test - http://www.digit-life.com/...pphire-r9500-128.html
    a tu porównanie całej z całą rodziną - http://www.digit-life.com/...9500-9700-dx9-p1.html (link w newsie - czyli to co najbardziej cię interesuje 9500/128MB/256bit vs 9500pro)


  10. Jasiek.. (autor: GregorP-Redakcja | data: 11/01/03 | godz.: 00:28)
    ..Masz rację oczywiście..
    Co ja pier####?!

    Popieprzyły mi sie modele..

    sorki
    pozdr


  11. Thx RoBakk (autor: Scorn | data: 11/01/03 | godz.: 08:50)
    To jest prawie to, o co mi chodziło. Zabrakło skalowania, ale przynajmniej testowali całość na procu 3GHz i nie może być wątpliwości kto tu rządzi:) tylko wykresy mają okrutny wygląd musiałem je wydrukować i opisać, oczopląsu można dostać. Nasuwa się pewne pytanie odnośnie podkręcania, szczególnie 9700 - sądzę że ta karta więcej zyska na podkręceniu rdzenia niż pamięci, przepustowość ma bowiem na styk, a nawet trochę na wyrost, jeśli ktoś testował niech napisze. Między 9500Pro i 9700 jest większa przepaść niż między 9500 128bit i 256bit (pomijając abstrakcje 1600X1200 i FFSA na full), wniosek; 9700 i 9500 (128 bit) mają taki dostęp do pamięci jaki mieć powinny, a 9500Pro to stara bida z brakiem przepustowości.

    Przestałem się dziwić, że ATI nie pali się do montowania DDR II na 9700, bo i po co, coś mi mówi że DDR II na GeForce FX to będzie masa marketingowego szumu i niewiele korzyści!!!

    Radek 9500 (256bit) to kompletny gniot jako produkt końcowy i ideał dla podkęcaczy, dziwne że jest tańszy od wersji Pro skoro jest na droższej płytce, ATI wypuściła go tylko dla rozgłosu i im szybciej zniknie z rynku tym lepiej - już słyszę pomstowanie wszystkich nieudaczników próbujących podkręcać klony:>.


  12. DORADZCIE MI CO MAM KUPIĆ (autor: Danieloza | data: 11/01/03 | godz.: 19:57)
    Jakiego Radeona 9500 mam kupic żeby go mozna było przerobić na 9700 .Podajcie kilka typów niechce kupic jakiegos hłamu .
    Mam kase a niewiem co kupic .Jak mozecie wyślijcie mi na maila .Z góry dzięki:)


  13. PROSZE O POMOC (autor: Danieloza | data: 12/01/03 | godz.: 10:36)
    A może redakcja stronki pomoże i doradzi jaką karte chodzi dokładnie o model trzeba kupić żeby ją w łatwy sposób przerobić

  14. RADEONY Z USA (autor: Pynio | data: 12/01/03 | godz.: 20:33)
    mam pytanie do coponiektorych, ktorzy moze mieszkaja albo kupowali cos za granica. mam tutaj strone http://www.pricewatch.com/ na ktorej radek 9500 128 kosztuje kolo 150 USD. klikniesz na pozycje i rozwija ci sie masa sklepow dzieki ktorym mozesz ten towarek kupic. od najtanszych do najdrozszych. I teraz odwieczna zagwostka... Jak wyglada sprawa oplat, cla i innych takich. Czy tylko wujek i jego szeroka kurtka uchroni mnie od placenia masy pieniedzy u nas? Niech wyrazi sie w tej kwestii ktos opiniotworczy. Pomijam cala zabawe z gwarancja. Chodzi tylko o przewoz. Podana strona to tez tylko przyklad!!!

  15. Scorn masz racje ze lepiej krecic procesor graficzny niz pamiec (autor: speed | data: 13/01/03 | godz.: 01:54)
    Jak ktos trafi na dobry model 9500 128MB i przerobi to uzyska pelna wersje R9700 . z tym ze problem polega w mozliwosci krecenia , Ja swojego 9700pro bez wysilkow t.z bez zadnych zmian w chlodzeniu moge krecis stabilnie do 395/348 jak troche mocniej dmuchne to sporo ponad 400 natomiast z 9500 jak ktos wykreci dla procesora w okolocach 340 Mhz to ma wielkie szczescie bo pamiec pomijam ze wzgledu ze nawet szans nie ma aby pamiec 3.3 pokrecila sie wiecej jak pamiec 2.6.
    Ogolnie ludziska powinni sie cieszyc ze wzgledu na roznice w cenie .umnie nie zabardzo sie oplaca bo za 100$ wiecej mam to co chce i to z gwarancja tak ze prawde mowiac gra nie warta swieczki ale w Polsce przy takich cenach warto sie pobawic z tym aby taki klijent nie plakal po dwoch miesiacach ze karta do wyzucenia i nie szukal jak by tu oszukac sprzedawcow aby na gwarancji przyjeli . takich klijentow to bym tempij jak gnidy :)))))))) . Bo najpierw trzeba sie zastanowic nad tym co sie robi i podiac decyzje a nie pozniej kombinowac i robic warjata ze sprzedawdcow . a powiem ze idzie sprawdzic czy karta chodzila prawidlowo czy byla przerabiana (obojetnie czy sof. czy hard) :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
    Powodzenia .


  16. re: speed (autor: GregorP-Redakcja | data: 13/01/03 | godz.: 23:22)
    buahahahahaha

  17. hihi (autor: Czuczu | data: 18/01/03 | godz.: 21:11)
    ja tam poczekam aż z mojego radka 8500 da się zrobic 9700pro :))))

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.