GeForce RTX 3070 i GeForce RTX 3080 - nieoficjalna specyfikacja
Autor: Zbyszek | źródło: VideoCardz | 05:49
(6)
W sieci pojawiły się pierwsze nieoficjalne doniesienia dotyczące nadchodzących kart graficznych Nvidia nowej generacji z serii Ampere. Według nich Nvidia przygotowuje łącznie sześć nowych procesorów graficznych: GA100 korzystający z pamięci HBM2 i dedykowany dla kart profesjonalnych (Tesla i Quadro), oraz chipy GA102, GA103, GA104, GA106 i GA107, które wykorzystają pamięci GDDR6 i trafią m.in do przyszłych kart GeForce. Według tych informacji, jako pierwsze na rynek trafią karty GeForce RTX 3080 i GeForce RTX 3070 - pierwsza korzystająca z układu GA103, a druga z chipu GA104.
Następnie w późniejszym czasie wraz ze wzrostem 7nm zdolności produkcyjnych w TSMC seria zostanie poszerzona o kolejne modele: GeForce RTX 3080 Ti z układem GA102 i słabsze karty z układami GA106 i GA107. Podano także nieoficjalną konfigurację poszczególnych z przygotowywanych rdzeni graficznych. Informacje te nie zostały zaprezentowane formalnie przez Nvidia, zatem neleży do nich podchodzić z odpowiednim dystansem.
GeForce RTX 3080 skorzysta z układu GA103 mającego zawierać 320-bitowy kontroler pamięci GDDR6 oraz 6 bloków GPC, każdy składający się z 5 bloków TPC (jeden taki blok to 128 procesorów strumieniowych). Łącznie da to liczbę 3840 procesorów strumieniowych. W efekcie GeForce RTX 3080 ma posiadać 10 lub 20 GB pamięci GDDR6 i do 3840 procesorów strumieniowych. Zastosowanie pamięci o szybkości 16 Gbps sprawi, że przepustowość wyniesie 640 GB/s - o 42 procent więcej niż w GeForce RTX 2080.
GeForce RTX 3070 ma mieć układ GA104 zawierający 256-bitowy kontroler pamięci GDDR6 (8 lub 16 GB) oraz 6 bloków GPC, każdy składający się z 4 bloków TPC. Łącznie da to liczbę 3072 procesorów strumieniowych - identyczną jak w GeForce RTX 2080 Super, a przepustowość pamięci, przy użyciu kostek GDDR6 16 Gbps wyniesie 512 GB/s.
Największy z układów dla kart GeForce, GA102, ma zawierać 384-bitowy kontroler pamięci GDDR6 oraz 7 bloków GPC, każdy składający się z 6 bloków TPC. Łącznie da to liczbę 5376 procesorów strumieniowych. Jeśli chip ten zostanie użyty w GeForce RTX 3080 Ti, to karta ta będzie posiadać prawdopodobnie 12 lub 24 GB pamięci GDDR6 i do 5376 procesorów strumieniowych. Zastosowanie pamięci o szybkości 16 Gbps sprawi, że przepustowość wyniesie 768 GB/s.
Układ GA106 przygotowany prawdopodobnie dla kart GeForce RTX 3060 to natomiast 192-bitowy kontroler pamięci GDDR6 oraz 3 bloki GPC zawierające po 5 TPC, co daje łącznie 1920 procesorów strumieniowych. Mniejszy - GA107, będzie miał dwa takie bloki GPC (1280 procesorów strumieniowych) i 128-bitowy interfejs pamięci.
Naprawdę dużą powierzchnię może mieć przygotowywany do kart obliczeniowych (Tesla, Quadro) chip GA100. Według informacji, będzie on zbudowany z 8 bloków GPC, każdy składający się z 8 bloków TPC, co zapewni łącznie 8192 procesory strumieniowe.
K O M E N T A R Z E
czyli (autor: Mario2k | data: 20/01/20 | godz.: 18:43) W normalnym graniu można liczyć na jakieś 40% większą wydajność za to RayTracingu nic nie wiadomo jak narazie.
Pewnie ostatnie rewelacje na temat wydajności Ampere (autor: Mario1978 | data: 20/01/20 | godz.: 19:11) spełnią się w części obliczeń dotyczące promieni światła.+100% do wydajności RT i jednocześnie -50% mniejsze zużycie energii.
Tutaj mogę się zgodzić ale bardzo ciekawe będzie porównanie RTX 3060 z RTX 2080Ti w grach gdzie Ray Tracing jest używany.
Ceny za starą pierwszą generację RTX od Nvidia będą lecieć w dół tak szybko jak śnieg topniejący na pełnym słońcu w temperaturze 15 stopni Celsjusza.
no to (autor: Shark20 | data: 20/01/20 | godz.: 20:10) RTX 2080 Super traci do RTX 2080 Ti jakieś 15 %, a ma 3072 jednostki - tyle ile ma mieć RTX 3070. Uwzględniając wzrost taktowania pewnie będzie tak: RTX 3070 = RTX 2080 Ti
Jasne (autor: Lucullus | data: 20/01/20 | godz.: 20:31) No i będzie, że RTX 3080 będzie za 5799 zł...
małe podsumowanie od czasów Keplera, czyli za 8 lat wstecz (autor: Zbyszek.J | data: 20/01/20 | godz.: 21:25) podsumowanie układów "średnio-dużych":
Nie na temat (autor: PCCPU | data: 21/01/20 | godz.: 02:46) Ciekawostka:
Według przecieków Intel anulował zespół w Oregonie który miał pracować nad rewolucyjną mikroarchitektórą OceanCove. Sam kryptonim OceanCove także został anulowany. Podobno Intel doszedł do wniosku że OceanCove nie jest potrzeby. Nie wiem ile w tym prawdy i jakie będą konsekwencje takiej decyzji.
D O D A J K O M E N T A R Z
Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.