TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
Środa 18 listopada 2020 |
|
|
|
Rynkowa premiera Radeonów RX 6800 i 6800XT Autor: Wedelek | źródło: AMD | 18:35 |
(8) | Dziś swą oficjalną premierę miały dwa akceleratory AMD z serii Radeon 6000, a konkretnie RX 6800 i RX 6800XT. Zostały one zbudowane w oparciu o architekturę RDNA 2, która oprócz dużego wzrostu wydajności wprowadza kilka nowych technologii. Chodzi przede wszystkim o sprzętową obsługę RayTracingu, zmienną jakość cieniowania obiektów (Variable Rate Shading) oraz pełną zgodność z DX12 Ultimate, w tym również z DirectStorage. Aby osiągnąć jak najwyższą wydajność w RDNA 2 procesory strumieniowe umieszczono w przebudowanych blokach Compute Units, które połączono ze sobą bardzo szybką siecią połączeń tymu mesh (siatka).
Do tego każdy z bloków CU ma teraz dodatkową jednostkę odpowiedzialną za sprzętowe wspomaganie Ray Tracingu. Podniesiono również sam zegar bazowy - o 30 procent, co wpłynęło pozytywnie na ogólną efektywność energetyczną – ta wzrosła o ponad 50 procent względem oryginalnej architektury RDNA.
AMD zdecydowało się w RDNA2 na wprowadzenie dodatkowej pamięci podręcznej o pojemności aż 128 MB i nazwie Infinity Cache. Łączy ona wszystkie elementy GPU i działa bardzo podobnie jak cache L3 w Ryzenach. Producent twierdzi, że jej zastosowanie wraz z odpowiednimi algorytmami sterującymi powoduje znaczące odciążenie pamięci GDDR6 i gwarantuje ponad 3-krotny wzrost efektywnej przepustowości. Jeśli wierzyć AMD, to przepustowość osiągania dzięki Infinity Cache przy 256-bitowej magistrali pamięci GDDR6 jest ponad dwukrotnie większa, niż gdyby zastosowano RAM GDDR6 z 384-bitową szyną, ale bez Infinity Cache.
Warto tu dodać, że Radeony 6000 uzyskują dodatkową wydajność po połączeniu z Ryzenami 5000 dzięki funkcji Smart Access Memory, a w niedalekiej przyszłości ma się też pojawić odpowiedź AMD na DLSS od Nvidii, co również ma przyczynić się do wzrostu mocy tych kart.
Pierwszym z debiutujących dziś akceleratorów jest Radeon RX 6800 XT, który jak wiecie ma 72 bloki CU (4608 procesorów strumieniowych), 16 GB pamięci GDDR6 i zegar GPU na poziomie 2015 MHz – do 2250MHz w trybie Boost. Wskaźnik TDP to 300W, a sugerowana cena detaliczna wynosi 649 USD.
Radeon RX 6800 ma z kolei 60 bloków CU (3840 procesorów strumieniowych), 16 GB pamięci GDDR6, oraz trochę niższe taktowanie GPU sięgające 2105 MHz w trybie Turbo. Ma też niższy wskaźnik TDP - 250W. Sugerowana cena detaliczna to w tym przypadku $579.
Najmocniejszy i zarazem TOPowy Radeon RX 6900XT ma 80 bloków Compute Units (5120 procesorów strumieniowych) i 16 GB pamięci GDDDR6. Taktowanie bazowe (Game Clock) GPU wynosi 2015 MHz, a taktowanie Boost 2250 MHz. Wskaźnik TDP to 300W, a sugerowana cena detaliczna wynosi 999 USD. Model RX 6900XT będzie można kupić 9 grudnia.
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K O M E N T A R Z E |
|
|
|
- no i bez Smart Access Memory (autor: Shark20 | data: 18/11/20 | godz.: 18:45)
według ComputerBase.de Radeon RX 6800XT jest średnio ~5% wolniejszy niż RTX 3080. Po włączeniu RayTracingu jego wydajność jest na poziomie RTX 3070 i 15-20% niższa niż RTX 3080. Zaskakuje wydajność systemu chłodzenia: https://tpucdn.com/...e-normalized-temperature.png
Testy ze Smart Access Memory: https://www.techpowerup.com/...-performance/4.html
- wedelek zmień nicka na matołek :D (autor: Giray | data: 18/11/20 | godz.: 19:07)
Premiera 6900 ma nastąpić 9 grudnia, co AMD podał wcześniej.
Premiera jest wybitnie papierowa, choć na ebaju można nowe radki kupic za ca 2500 zielonych papierków.
- @giray (autor: Wedelek | data: 18/11/20 | godz.: 19:50)
Polecam - świetny podcast:
http://dekompresor.pl/...ie-byc-bucem-w-internecie
- @wedelek (autor: Giray | data: 18/11/20 | godz.: 19:56)
Jeżeli ja jestem bucem to kimże ty jesteś? Mi już się skala skończyła, więc pozostawię ci przywilej określenia poziomu swojej osoby.
p.s. zmiana tytułu oznacza też i przyznanie mi racji :D
p.s 2 https://www.ebay.com/...nkw=RX+6800+XT&_sop=16
- SAM (autor: Mario2k | data: 18/11/20 | godz.: 20:06)
Może zaoferować 5-6% przyrost wydajności ino musi być zaimplementowany w grze . Bez implementacji nie daje prawie nic .
- Navi 21 (autor: Shark20 | data: 18/11/20 | godz.: 23:44)
Tu mamy 40 Dual Compute Units = 40x128 = 5120 SP. Do tego 80 Ray Engine, 40 x 8 TMU = 320 TMU, i 4 x 32 ROP = 128 ROP. Plus 256-bit GDDR6 i 128 MB cache L3 (infinity). ~520mm2
Dla Navi 31 (RDNA 3, 5nm) obstawiam
64 Dual Compute Units = 64x128 = 8192 SP. Do tego 128 Ray Engine w wersji+, 128 x 4 TMU = 512 TMU, i 6 x 32 ROP = 192 ROP. Plus 384-bit GDDR6 i 192 MB cache L3 (infinity). ~450mm2
Dla Navi 32 przyjmuję, że będzie to Navi 21 przeniesione do 5nm i zawierające ulepszenia z architektury RDNA 3. Czyli
40 Dual Compute Units = 40x128 = 5120 SP. Do tego 80 Ray Engine, 40 x 8 TMU = 320 TMU, i 4 x 32 ROP = 128 ROP. Plus 256-bit GDDR6 i 128 MB cache L3 (infinity). ~300mm2
- @ 6 (autor: Giray | data: 19/11/20 | godz.: 04:35)
Skąd taka pewność, że nie zostanie zmieniona architektura i organizacja struktury wewnętrznej układu przy przejściu do nowszego procesu produkcyjnego? Przecież najprawdopodobniej AMD podwoi ilość jednostek RT przypadających na CU oraz ilość Infinity Cache. Bo widać, że Big Navi odstaje w RT i wyższych rozdzielczościach od konkurencji. Niewykluczone też, że przed RDNA3 pojawi się poprawiona wersja RDNA2 z tymi zmianami w 5 nm, ale to zależy od reakcji zielonych.
- dobre te radeony (autor: ekspert_IT | data: 19/11/20 | godz.: 19:10)
Test na purepc: https://www.purepc.pl/...eforce-rtx-3070?page=0,27
"Obydwa produkty kosztują podobne pieniądze - AMD jest trochę szybsze i posiada dwukrotnie więcej pamięci, zatem wyższa kwota wydaje się uzasadniona. Mimo wszystko, sugerowana cena AMD Radeon RX 6800 XT będącego dobre 20% wydajniejszym, wynosi tylko 300 złotych więcej"
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D O D A J K O M E N T A R Z |
|
|
|
Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|