Najnowsza lista łatek dla Linuksowego sterownika ALSA (Advanced Linux Sound Architecture) zdradza, że w nadchodzącym APU z rodziny Van Gogh zostanie zaimplementowany nowy układ dźwiękowy. Będzie to ASP 5.x z dwoma interfejsami I2S. Na ten moment wiemy na jego temat tyko tyle, że ma wprowadzić całą gamę nowych technologii i rozwiązań. Jakich? Tego niestety nie wiadomo i nawet nieoficjalnej źródła milczą na ten temat. W sumie wiemy więc niewiele i tyczy się to nie tylko wspomnianego układu dźwiękowego, ale i samego APU, który bardzo rzadko pojawia się w różnorakich przeciekach.
Na ten moment wiemy tylko tyle, że najnowszy SoC od AMD połączy ze sobą rdzenie x86 Zen 2, IGP na bazie RDNA 2 oraz kontroler pamięci DDR5/LPDDR5. Część ekspertów jest zdania, że VanGogh może być zmodyfikowaną wersją APU dla konsol nowej generacji, o czym może też świadczyć wykorzystanie litografii 7nm.
K O M E N T A R Z E
pamiętam jak w lutym 1997 kupiłem Vibra16 (autor: ekspert_IT | data: 12/07/21 | godz.: 19:56) Klon Sound Blaster 16 niemal o połowę tańszy od oryginału - to był postęp względem wcześniejszego pc speakera w kompie z 486dx33...Dziś dźwięk chodzi kablem HDMI z GeForce, ciekawe co wymyśli AMD- może implementację sprzętową wysokiej jakości audio w Radeonach? Wyeliminowaliby ostatnią ostoję soundblasterów na rynku i zachęciło niezdecydowanych do kart AMD. Przy czym zaprojektowanie wysokiej klasy układu audio dla AMD nie powinno stanowić problemu.
@1. (autor: Mariosti | data: 13/07/21 | godz.: 14:31) Ale z radeonów też idzie cyfrowy interfejs dźwiękowy po hdmi i tutaj różnicy żadnej nie ma między radeonami i geforce już od wielu wielu lat.
W APU taki kodek, aby robił coś nad wyraz interesującego i świeżego, musiałby być po prostu sprzętowym, programowalnym układem typu FPGA, aby móc służyć jako szybki DSP do robienia wszelkich efektów/obliczeń/transformacji na danych dźwiękowych z szerokim wachlarzem możliwości aktualizacji poprzez oprogramowanie.
Takie rozwiązanie byłoby długowieczne (możliwe byłoby implementowanie nowych standardów sygnałów, kodeków itp) i zarazem odciążałby cpu z wszelkich obliczeń/przerwań związanych z obsługą dźwięku.
D O D A J K O M E N T A R Z
Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.