Intel Arc: szczegóły budowy rdzeni GPU nowych kart graficznych
Autor: Zbyszek | źródło: Intel | 12:34
(1)
Kolejna z prezentacji Intela podczas konferencji Architecture Day 2021 dotyczyła budowy rdzeni GPU nadchodzących kart graficznych Intel Arc przeznaczonych dla graczy. Nowe rdzenie GPU o nazwie Alchemist są już wytwarzane przez TSMC w 6nm litografii, i wraz z pamięciami GDDR6 będą montowane w katach Intel Arc, których dostępność sklepową określono na 1. kwartał 2022 roku. Największy z przygotowanych rdzeni Alchemist składa się z 8 bloków tzw. Render Slice. Każdy taki blok zawiera po 4 jednostki Xe Core, cztery jednostki sprzętowej akceleracji RayTracingu, oraz rasteryzator i jednostkę specjalizowaną w przetwarzaniu geometrii.
W sumie cały układ dysponuje więc 32 jednostkami Xe Core. Każda z nich zawiera 16 jednostek wektorowych (odpowiednik jednostek EU z IGP) oraz dodatkowo 16 jednostek macierzowych (odpowiednik rdzeni Tensor z GPU Nvidia).
Intel poczynił też dużo optymalizacji na poziomie logiki, obwodów i zarządzania energią, uzyskują o 50 procent wyższy wskaźnik wydajności na wat, niż w swoich dotychczasowych zintegrowanych IGP opartych o architekturę Xe.
Sumarycznie, chip Alchemist w największej z przygorowanych wersji zawiera sumarycznie 512 jednostek wektorowych (w sumie 8 x 512 = 4096 tzw. procesorów strumieniowych), 512 jednostek typu Matrix (odpowiednik Tensor), nieokreśloną liczbę jednostek mapowania tekstur (TMU), pamięć L2 o nieokreślonej pojemności, i 32 jednostki obsługujące Ray Tracing. Całość komunikuje się z pamięcią GDDR6 poprzez 256-bitową magistralę.
K O M E N T A R Z E
@Zbyszek (autor: Saturn64 | data: 20/08/21 | godz.: 16:18) Gdzie można kupić te karty?
D O D A J K O M E N T A R Z
Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.