Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2022
Czwartek 20 stycznia 2022 
    

AMD przestało twierdzić, że 4GB pamięci na karcie to zbyt mało dla gier?


Autor: Zbyszek | źródło: WccFTech | 21:34
(13)
Premiera karty Radeon RX 6500 XT przebiegła nie do końca po myśli AMD, a sam produkt zbiera dość mieszane opinie. Nie brakuje krytyki pod adresem pamięci o zbyt małej pojemności (4GB), braku obsługi AV1 i H265/HEVC przez enkoder mediów, czy też znacznego okrojenia magistrali PCi-E (złącze x16 posiada faktycznie doprowadzone do niego tylko 4 linie PCI-E, co zmniejsza wydajność karty po zamontowaniu w płycie głównej z obsługą starszej magistrali PCI-E 3.0. Teraz okazuje się, ze wraz z premierą Radeona RX 6500XT ze stron AMD zniknął na pewien czas artykuł z połowy 2020 roku, w którym firma hasłem "Game Beyond 4GB" reklamowała debiutującą wówczas kartę Radeon RX 5500XT 8GB, twierdząc, że 4GB pamięci to już zbyt mało dla gier.

Artykuł nie był dostępny na stronach AMD tuż przed i co najmniej cały dzień po premierze karty Radeon RX 6500 XT. Spotkało się to z krytyką części środowiska dziennikarskiego, przez co artykuł został przez AMD przywrócony.

Z innych źródeł pojawiają się nieoficjalne informacje, że chip Navi 24 był pierwotnie przygotowany tylko dla notebooków - do współpracy z układami IGP zaszytymi w procesorach APU Ryzen 6000 serii Rembrand. Z tego powodu Navi 24 okrojono ze sprzętowego wspomagania enkodowania H264 w trybie 4K oraz AV1 i H265/HEVC, przycinając też obsługiwane linie PCI-Express 4.0 do 4 sztuk. Przy współpracy z procesorem obsługującym PCI-Express 4.0 nie miało by to negatywnego wpływu na wydajność karty. Decyzja o użyciu Navi 24 również w produkcie dla komputerów desktop miała przyjść gdy chip był już gotowy.

Te doniesienia potwierdzają też autorzy aplikacji diagnostycznej GPU-Z, którzy informacje o nadchodzącej premierze nowego modelu karty oraz jej egzemplarz otrzymali znacznie później niż zwykle.



 

    
K O M E N T A R Z E
    

  1. Bardzo dobrze że wałki są napiętnowane (autor: Qjanusz | data: 21/01/22 | godz.: 01:34)
    AMD słabo to rozegrała i krytyka jak najbardziej na miejscu

  2. @news (autor: lcf | data: 21/01/22 | godz.: 06:51)
    Z Doom Eternal faktycznie jest problem - na karcie graficznej z mniej niż 3 GB jest po prostu niegrywalny. Ale poza tymi kilkoma tytułami z newsa większość rozsądnie napisanych gier nie zużywa więcej, niż 2 GB (w 1080p, przy standardowych ustawieniach).

  3. tak (autor: Markizy | data: 21/01/22 | godz.: 07:57)
    przeczuwałem że ten układ miał trafić tylko do laptopów i dlatego wycięto H264 w trybie 4K oraz AV1 i H265/HEVC. Problem tylko w tym że AMD obecnie nie posiada APU z pci-e 4.0 wiec taki chybiony pomysł. No chyba że planowali to głównie z myślą o układach intela.

  4. @lcf (autor: rookie | data: 21/01/22 | godz.: 09:03)
    Mam GF1030 2GB. Przeszedłem 3-krotnie Doom Eternal, bo na fenomenalny,szybki gameplay i bardzo różnorodne areny. Ustawienia:tekstury low, inne ustawienia na medium/low, 720p. Cały czas około 30fps. Gra grywalna niesamowicie....

  5. @04 (autor: lcf | data: 21/01/22 | godz.: 11:07)
    Ja na dwóch maszynach w 1080p odpalałem - na GTX 1060 6 GB chodził przyjemnie (około 60 FPS), ale na starszej z GTX 960 2 GB zupełnie inne doświadczenie (poniżej 20 FPS) - w ustawieniach grafiki co bym nie wybrał krzyczało, że min. 3 GB będzie VRAM potrzebne.

    Ale sama gra - jak odpalimy na odpowiednim sprzęcie - bardzo fajna :).


  6. @3. (autor: Mariosti | data: 21/01/22 | godz.: 12:55)
    A jak dla mnie to żaden argument, przecież na laptopie też odpala się multimedia i przecież laptopa można podpiąć do zewnętrznego monitora/tv. Sprzętowe dekodery są po to aby oszczędzać energię poprzez niekorzystanie z softu do obliczeniochłonnych operacji, takich jak właśnie wspomniane dekodery, także usuwanie ich z premedytacją z produktu dla urządzeń mobilnych brzmi absurdalnie.


    Jakby to był procesor tylko do tabletów to ok, miałoby to sens, ale laptopy to nie są zabawki przecież...


  7. @lcf (autor: skalak23 | data: 21/01/22 | godz.: 19:26)
    przeszedłem Doom Eternal na GTX 760 z 2 GB pamięci i gra jak najbardziej grywalna bez zacięć. Ustawienia na tej karcie oczywiście na low. Cybepunk za to odpalił ale w porywach ok 20 klatek i spadki w okolice 10 nie szło grać. Wymieniłem na RTX 3060 myśłę iż tak z 5 lat da radę pograć we wszystko tylko z czasem trzeba będzie schodzić z ustawieniami coraz bliżej LOW

  8. @6. (autor: pwil2 | data: 23/01/22 | godz.: 18:59)
    Laptopy mają swoje APU, a w nich dekodowanie AV1 powinno być, więc nie ma potrzeby dublowania.

  9. Jaki problem kupić inną kartę z 6/8GB VRAM? (autor: pwil2 | data: 23/01/22 | godz.: 19:03)
    A nie... czekaj, wszystko co ma ponad 4GB VRAMu schodzi na pniu do koparek i gracze muszą grać na integrach.

  10. Mnie cały czas dziwi (autor: ekspert_IT | data: 24/01/22 | godz.: 12:41)
    Dlaczego nvidia i AMD fizycznie nie zablokują kopania na kartach konsumenckich. Przecież gdyby powstały karty zoptymalizowane pod krypto, mogliby sprzedawać je o wiele drożej a i tak schodziłyby na pniu. I nie było by tego całego cyrku z kartami średniej półki za 3 koła...

  11. @8. (autor: Mariosti | data: 24/01/22 | godz.: 13:55)
    Z tego co zrozumiałem to miało być właśnie GPU do APU chipletowych. No chyba że faktycznie to miało być takie wyspecjalizowane gpu "dedykowane" dla laptopów jako dodatek do mobilnego zen3 i zen3+. Wtedy to tłumaczenie faktycznie ma jakiś sens.

  12. @10. (autor: pwil2 | data: 26/01/22 | godz.: 23:34)
    nVidia próbuje w modelach LHR blokować. Pierwsza próba skończyła się fiaskiem, bo wystarczyło podłączyć monitor, by odblokować kopanie. Druga ogranicza wydajność do 70% przy wysokim poborze prądu. Problem jest taki, że prawie nikt nie aktualizuje firmware kart graficznych i blokada nie może przypadkiem zmniejszyć wydajności w grach.

  13. @10 (autor: power | data: 27/01/22 | godz.: 13:59)
    Firmy nie chca kompletnie blokowac kopania, bo i tak wszystkie karty sie sprzedaja. Tworzenie linii kart tylko dla kopaczy jest ryzykowne, bo ten caly cryptoshit moze "pierdolnac w kalendarz" w kazdej chwili.

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.