AMD Navi 31 i Navi 32 - więcej szczegółów technicznych
Autor: Zbyszek | źródło: WccFTech | 06:40
(3)
Jesienią zadebiutują pierwsze karty graficzne Radeon kolejnej generacji, wykorzystujące układy scalone GPU wytwarzane w litografii 5nm i zbudowane na bazie architektury RDNA 3. Najbardziej wydajne karty dla entuzjastów otrzymają chip Navi 31 oraz 24 GB pamięci GDDR6, a bardziej przystępne cenowo karty z segmentu Performance będą mieć chip Navi 32 i 16 GB pamięci GDDR6. W sieci pojawiło się właśnie więcej szczegółów na temat tych dwóch układów krzemowych. Navi 31 ma powierzchnię 308 mm2 i zawiera 48 bloków WPG (Workgroup Processor) z łącznie 12288 procesorami strumieniowymi.
Chip jest wytwarzany w litografii TSMC 5nm, technicznie nazywany jest GDC (Grahphisc Core Die) i będzie otoczony przez sześć sąsiadujących z nim, mniejszych układów krzemowych MCD (Multi Cache Die) wytwarzanych w litografii 6nm, zawierających łącznie 192 MB pamięci Infinity Cache oraz interfejsy pamięci GDDR6. Każdy chip MCD ma powierzchnię 37,5 mm2 i zawiera 32 MB pamięci Infinity Cache.
Powierzchnia całego zestawu chipów (1 x GCD + 6 x MCD) wynosi 533 mm2, i jest zbliżona do powierzchni monolitycznego chipu Navi 21 (520 mm2). Według dostępnych informacji, z układem Navi 31 pojawić mogą się trzy różne karty graficzne (tak jak Radeon RX 6800, 6800 XT i 6900 XT z Navi 21), z których najmocniejsza karta otrzyma wszystkie 12288 procesorów strumieniowych, a najwolniejsza będzie mieć chip Navi 31 z aktywnymi 10752 procesorami strumieniowymi i pięcioma chipami MCD, oraz 20 GB pamięci GDDR6.
Mniejszy Navi 32 to 2/3 większego Navi 31 zawiera 30 bloków WPG (Workgroup Processor) z łącznie 7680 procesorami strumieniowymi, ma powierzchnię 200mm2 i współpracuje z czterema chipami MCD (łącznie 128 MB pamięci Infinity Cache). Powierzchnia całego zestawu chipów (1 x GCD + 4 x MCD) wynosi 350 mm2, czyli nieco więcej niż monolitycznego Navi 22 (335 mm2).
Najmniejszy Navi 33 jest układem monolitycznym wytwarzanym w litografii 6nm, i zawiera 16 bloków WPG (Workgroup Processor) z łącznie 4096 procesorami strumieniowymi. Chip ma mieć 128-bitową magistralę pamięci GDDR6 i 128 MB pamięci Infinity Cache.
Na marginesie warto wspomnieć, że według nieoficjalnych pogłosek, dla układów Navi 31 i Navi 32 szykowane były chipy MCD (Multi Cache Die) z pamięcią 3D-V Cache, które miałby nie 32 MB ale 64 MB pamięci Infinity Cache (łącznie 384 MB w Navi 31 i 256 MB w Navi 32), ale wariant ten miał zostać porzucony ze względu na zbyt wysokie koszty. W efekcie karty otrzymają o połowę mniej pamięci Infnity Cache, niż pierwotnie planowano.
dotyczącego architektury RDNA3 wynika, że ilość infinity cache uległa zmniejszeniu.
Navi 31 ponoć ma mieć 96MB, Navi 32 = 64MB a Navi 33 = 32MB.
Radeon idzie w dół z wydajnością, Ada w górę (autor: ziemowit | data: 16/08/22 | godz.: 16:13) AMD testuje różne warianty, przecieki pokazują, że z czasem zjeżdżają z wydajnością, ograniczają koszty myślą "i tak mamy potwora"
nVidia na odwrót, z każdym przeciekiem Ada coraz mocniejsza.
AMD może niedoszacować Ada, być może chce sobie zostawić pole na ewentualne szybsze wersje XTX.