TwojePC.pl © 2001 - 2024
|
|
Poniedziałek 9 stycznia 2023 |
|
|
|
AMD Instinct MI300: ZEN 4, CDNA 3, HBM i 146 mld tranzystorów Autor: Zbyszek | źródło: AMD | 15:19 |
(19) | Firma AMD zapowiedziała debiut w 2. połowie tego roku nowego akceleratora dedykowanego dla serwerów. Jest to Instinct MI300, zawierający łącznie 146 mld tranzystorów. Akcelerator składa się łącznie z 13 rożnych układów scalonych (tzw. chipletów) wytwarzanych w litografii 5nm lub 6nm, z których część znajduje się obok siebie, a część znajduje się nad innymi chipletami na drugiej warstwie. Łącznie Instinct MI300 zawiera 24 rdzenie ZEN 4, oraz układ obliczeniowy typu GPU z architekturą CDNA 3 o niepodanej liczbie procesorów strumieniowych. Całość uzupełnia 128 GB własnej pamięci typu HBM.
Według zapowiedzi Instinct MI300 zaoferuje do 8-krotnie wyższą wydajność, i do 5-krotnie wyższą efektywność energetyczną niż dotychczasowy Instinct MI200. Na więcej szczegółów niestety musimy jeszcze poczekać.
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
K O M E N T A R Z E |
|
|
|
- Teraz nikt po za Chińskimi markami takimi jak Huawei nie jest (autor: Mario1978 | data: 9/01/23 | godz.: 17:41)
w stanie zagrozić AMD. W tej chwili Intel i Nvidia spadają na dalszy plan w serwerach i nawet ARM ich zje.
- 1>> (autor: Mario1978 | data: 9/01/23 | godz.: 17:41)
A na końcu zje ich wszystkich RISC-V.
- Mario1978 (autor: Markizy | data: 9/01/23 | godz.: 18:44)
na chwile obecna nikt nie zostanie zjedzony przez risc-v. Ten ostatni nie posiada odpowiedniej wydajności.
- @.1 (autor: Zbyszek.J | data: 9/01/23 | godz.: 22:46)
bez takiego pośpiechu. To nie te czasy co kilkanaście lat temu, gdzie gdy ktoś miał produkt o 20 procent słabszy od konkurencji, to produkt nie był kupowany a producent przestawał się liczyć i popadał w kłopoty (finansowe).
Teraz czasy są takie, że sprzeda się (zejdzie) wszystko co tylko wygląda rozsądnie. Czy firma A ma słabszy o 1/3 produkt od firmy B, nie ważne, i tak jest potrzebny - a różnicę wydajności ujmie się w nieco innej cenie.
Jednocześnie od sytuacji sprzed około 3 lat teraz marże są dużo wyższe, i zapotrzebowanie nadal też - czyli ktos mający najlepszy produkt w danej kategorii ma na nim marzę kilka razy wyższą niż kilka lat temu, a drugi producent mający podobny produkt ale słabszy o wspominanie 20 procent nie popada w niełaskę, tylko tez sprzedaje tego dużo, ale z trochę niższą, choć nadal wysoką marżą.
Takie czasy nastały...
- szczerze (autor: piwo1 | data: 12/01/23 | godz.: 07:22)
troche sie pogubilem. co to jest? mi 250 to byl uklad gpu. a tu mamy gpu polaczone z procesorami zen4? o co tu chodzi? to jest chip a nie karta graficzna?
mi250 to byla zwykla karta graficzna
https://www.purepc.pl/...dna-2-z-ukladem-aldebaran
- @5 To jest APU (autor: Gakudini | data: 12/01/23 | godz.: 10:39)
MI250 to nie była zwykła karta graficzna, tylko karta do obliczeń na układzie z architekturą CDNA a nie RDNA. Nie zgłębiałem bardzo tematu, ale zakładam, że to są tylko procesory obliczeniowe. Tekstury to ta karta nie nałoży na trójkąt.
A to MI300 to jest takie M1 Apple w świecie PC. Układ łączy CPU, GPU, "AI" w jednym miejscu spinając to dodatkowo pamięcią RAM i to wariacko szybką.
Jeśli... JEŚLI to będzie działać, to jest to zupełnie nowa jakość i zupełnie inna wydajność.
- Ta premiera może być odpowiedzią (autor: Gakudini | data: 12/01/23 | godz.: 10:42)
po co odbyła się ta cała szopka z kartami graficznymi Intela. W serwerach obliczeniowych to MI300 może być potęgą.
- Dodatkowo (autor: Gakudini | data: 12/01/23 | godz.: 10:44)
Widzę już układ kolejnych konsol.
8 rdzeni ZENx + GPU i na tym czapka z 64GB HBM.
Małe, eleganckie i mega szybkie.
- Gakudini (autor: piwo1 | data: 12/01/23 | godz.: 11:32)
czyli rozumiem ze amd przechodzi z ukladow graficznych na cos bardziej kompleksowego w stulu nvidii dgx a100 czyli złożony z 8 kart Tesla A100, dwóch 64-rdzeniowych procesorów AMD EPYC Rome, oraz technologii sieciowych Mellanox.
- tak czy siak (autor: piwo1 | data: 12/01/23 | godz.: 11:36)
uwazam ze ta nazwa jest mylaca i mi200 300 itd powinny byc ukaldami graficznymi na cdna a jednostki gpu + cdna na jednym krzemie powinny byc juz jakos inaczej nazywane by odroznic platformy. bo to pewnie ebdzie ksoztowalo razy 10 i wydajnosc tez pewnie bedzie razy 10.
- @up (autor: piwo1 | data: 12/01/23 | godz.: 11:36)
a jednostki gpu + zen na jednym krzemie powinny byc juz jakos inaczej nazywane by odroznic platformy.
- @up (autor: Gakudini | data: 12/01/23 | godz.: 16:32)
Zgadzam się, powinni byli dać nową nazwę dla tego potwora.
- @ 9 (autor: power | data: 13/01/23 | godz.: 09:27)
Tak, AMD skopiowalo pomysl nvidii z ta roznica, ze zamiast rdzeni ARM, beda rdzenie x86/x64.
Brak nowej nazwy jest troche dziwny, ale lepszy jest brak nazwy, niz brak wydajnosci. :)
- Postep (autor: power | data: 13/01/23 | godz.: 09:45)
146 miliardow tranzystorow, potezna ilosc.
Pewnie za okolo 5 lat pojawia sie uklady z 1 bilionem tranzystorow.
Az trudno sobie wyobrazic taka gestosc ukladow w tak malym urzadzeniu.
- @14. (autor: Mariosti | data: 13/01/23 | godz.: 10:43)
To prawda, ale w sumie nie mamy innej opcji jeśli chcemy mieć kiedyś możliwość pogrania w Candy Crush Full RT płynnie w 4k (bez rasteryzacji).
- @15 (autor: power | data: 15/01/23 | godz.: 08:57)
Zeby pograc w 4k z pelnym RT to bys musial miec pewnie kilkadziesiat milionow rdzeni RT (obecny RTX 4090 ma ich tylko 128). Nie wiem czy kiedykolwiek to bedzie wykonalne.
- @16. (autor: Mariosti | data: 16/01/23 | godz.: 13:54)
Jak rozumiem Quake RTX działa bez rasteryzacji więc wydaje mi się że nie powinno być tak źle.
Szacowałem to przy 3 serii RTX i wychodziło mi że brakuje jeszcze jakieś 30x wydajności w RT do zastąpienia rasteryzacji we współczesnych tytułach, a to wydaje się być jak najbardziej osiągalne za np 10 lat może 15.
- @8. (autor: pwil2 | data: 18/01/23 | godz.: 21:41)
Byłoby pięknie, ale już w tej generacji mogli to (HBMx) zastosować. Jednak klienci kupujący konsole liczą każde 50$ i mają gdzieś nowinki, które nie przełożą się na drastyczny skok wydajności.
- c.d. (autor: pwil2 | data: 18/01/23 | godz.: 21:42)
Sama chipletowa konstrukcja przyniesie oszczędności, więc takie przykładowo 2nm CCD+3nm GPU+5nm IOD pewnie będzie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D O D A J K O M E N T A R Z |
|
|
|
Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|