Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Piątek 9 czerwca 2023 
    

Na polskich torach pojawią się lokomotywy wodorowe od PESA


Autor: Zbyszek | źródło: PESA | 21:18
(12)
PESA, czyli polski producent taboru kolejowego z siedzibą w Bydgoszczy, poinformował o zakończeniu prac oraz dopuszczeniu do użytkowania jego pierwszej wodorowej lokomotywy. Model SM42-6Dn powstał na podwoziu spalinowej lokomotywy SM42, z której odziedziczył wyłącznie podwozie, a cała górna część lokomotywy została zaprojektowana i wyprodukowana od podstaw. Po obu stronach umieszczonej centralnie kabiny znajdują się zbiorniki na wodór o pojemności 175 kg, które zasilają dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW. Energia elektryczna z ogniw trafia następnie do zintegrowanych z podwoziem czterech trakcyjnych silników elektrycznych o mocy maksymalnie 180kW.

Maksymalna prędkość to 90 Km/h, a zapas wodoru ma wystarczyć na całą dobę pracy manewrowej. W pojeździe zastosowano też innowacyjne rozwiązanie zdalnego sterowania lokomotywą - maszynista może sterować pojazdem będąc poza jego wnętrzem (za pomocą kontrolera radiowego) , co umożliwia łącznie lokomotywy z wagonami i łączenie składów przy zaangażowaniu wyłącznie maszynisty.

Obecnie PESA jest na etapie projektowania pociągu pasażerskiego z napędem wodorowym.


 


    
K O M E N T A R Z E
    

  1. "zbiorniki na wodór o pojemności 175 kg, które zasilają dwa ogniwa wodorowe o mo (autor: henrix343 | data: 11/06/23 | godz.: 22:44)
    hmmm? To co, to paliwo jest przechowywane w formie plynnej?

  2. @1. (autor: pandy | data: 12/06/23 | godz.: 02:39)
    skoro 1/4 lokomotywy przeznaczona jest na układ chłodzenia wodoru to należy domniemywać że tak właśnie jest... zabawne to wszystko będzie - czekam na pierwszą większą katastrofę...

  3. Ciekawe (autor: selves | data: 12/06/23 | godz.: 09:50)
    co będzie podczas wypadku lub zderzenia, czy to jest bezpieczne !!??

  4. 350MPa (autor: faf | data: 12/06/23 | godz.: 11:48)
    to raczej skompresowany a nie ciekły
    elektryczna lokomotywa się tylko zapali a raczej zaiskrzy
    spalinowa .... może się bedzie palić co najwyżej (kerozyna mimo że jest paliwem rakietowym :) to nie wybucha w normalnych warunkach

    Wodorek - no to yebnie koncertowo

    ale i tak lepsze jest zdalne sterowanie - że maszynista może sobie sam skład zczepiać ? a co jak się potknie na torach i się własną lokomotywą przejedzie ? :/


  5. powinni jedną rozwalić (autor: GULIwer | data: 12/06/23 | godz.: 12:16)
    w ramach crash testu i pokazać filmik

  6. @3. (autor: Mariosti | data: 12/06/23 | godz.: 13:07)
    Widać że zbiorniki nie są w strefach zgniotu, a dodatkowo rysunek sugeruje że zbiorniki podzielone sa na wiele małych zbiorników, co może sugerować że wielki wyciek w razie zderzenia jest raczej mało prawdopodobny.
    Konieczna byłaby zapewne bardzo spektakularna katastrofa, typu czołówka z towarowym składem jadącym np 120km/h i wiozącym lawety z czołgami - mało prawdopodobne,
    a z kolei najbardziej prawdopodobne wypadki - typu auto, albo ciężarówka na przejeździe raczej nie zrobi wrażenia na tej lokomotywie, nawet jeśli doszłoby do wykolejenia (jak ostatnio z jakąś betoniarką).


  7. ... (autor: power | data: 12/06/23 | godz.: 15:41)
    @3 Tak, to jest bardzo niebezpieczne, bo wodor jest bardzo wybuchowy, latwo ucieka przez scianki zbiornikow i powoduje korozje metali (kruchosc wodorowa)
    @6 Nie trzeba zadnej duzej katastrofy zeby byl wybuch.
    Chyba nie wiesz jak bardzo wodor "lubi" uciekac ze szczelnych pojemnikow i jak szybko koroduja metale, ktore maja z nim stycznosc? :)


  8. power (autor: Markizy | data: 12/06/23 | godz.: 19:53)
    masz racje, tylko złamać ostoje lokomotywy to trudna sprawa. Wiec o ile czoła zostaną zniszczone środkowa część raczej nie ulegnie uszkodzeniu. A zbiorniki posiadają dodatkową odporność przez niewielki rozmiar.
    https://www.kujawsko-pomorskie.pl/...n_wystawa.pdf
    przy zderzeniu czołowym lokomotywy przetrwały w tej części czego nie można powiedzieć o wielu wagonach podpiętych do nich.


  9. nie musisz łamać ostoi (autor: pandy | data: 12/06/23 | godz.: 23:03)
    wystarczy zmęczenie materiału spowodowane korozją - ale skoro rakiety z LH2/LOX to da się problem rozwiązać tylko ile to będzie kosztować?
    To może produkować wodór z np wody lokalnie w lokomotywie? np panele PV na dachu?
    żartuje choć przecież UE daje pieniądze na właśnie takie bzdury - np jest startup który promuje "solarny bruk"... niektórzy ekolodzy twierdza że można zrobić samochód elektryczny montując na dachu pojazdu panele PV... pracowałem kiedyś w takiej firmie - byli tam tacy wynalazcy którzy proponowali by pilot zdalnego sterowania mógł robić za powerbank do smartfona (2 paluszki AAA jako powerbank...)


  10. ... (autor: Faraonix | data: 12/06/23 | godz.: 23:12)
    ... to nie lepiej juz zrobic lokomotywe z malym reaktorem atomowym. Na jednym "tankowaniu" bedzie jezdzic latami a jak jebnie to dopiero bedzie widowisko :)

  11. @.9 (autor: Faraonix | data: 12/06/23 | godz.: 23:19)
    ja bym zrobil odwrotnie, do powerbanku przykleilbym guziki od pilota :)
    Mam powerbank romoss 60000. Cegla wazy troche ale laduje go raz na 2 miesiace. Zwykle lezy na kanapie i podpina sie pod niego iphony albo ipada.
    Jak ktos bedzie na filipinach to polecam sobie kupic tej firmy, mam juz 3 rozne i daja rade. A cena smieszna tam jest.


  12. @4... (autor: henrix343 | data: 19/06/23 | godz.: 23:38)
    350MPa tak, ale nie ma o tmy info w tekscie i z niego mozna sie raczej domyslac czegos innego (jak tylko 175kg).

    Wodor nie jebnie koncertowo. Bzdury gadasz, blyskawicznie sie wypali i to tyle. A kerozyny w "normalnym" paliwie lokomotywy jest tyle, co...

    @7 bzdura. Ale to fakt, ze wodor lubi uciekac ze zbiornikow metalowych (przy 350MPa jezeli to rpawda - to na pewno beda zbiorniki warstwowe). Oczywiscie, ze nie trzeba katastrofy, tylko celowego podpiecia tlenu (co sie eni zdarzy przy tej technologii).

    @11 daruj sobie naiwne reklamy produktow.

    Ogolnie do czegos trzeba zaczac, ale projekt nie bardzo mi sie widzi. Raczej pod rzadowe dotacje (przejedzenie kasy wyborcow) niz realny uzytek.


    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.