Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Środa 23 sierpnia 2023 
    

Premiera Nvidia DLSS 3.5 z techniką Ray Reconstruction


Autor: Zbyszek | źródło: Nvidia | 12:11
(20)
Jesienią ubiegłego roku wraz z premierą kart graficznych Nvidia GeForce RTX 4000 zadebiutowała też nowa, trzecia generacja techniki DLSS (Deep Learning Super Sampling). Oferuje ona obraz o podobnej jakości jak DLSS 2, lecz znacznie wyższą liczbę fps, dzięki wykorzystaniu dedykowanych jednostek Optical Flow Accelerator zaszytych rdzeniach Tensor 4. generacji. Niestety właśnie z tego powodu DLSS 3 mogli uruchomić tylko posiadacze najnowszych GeForce. Teraz Nvidia idzie o krok dalej, i ogłasza premierę DLSS 3.5. Z DLSS 3.5 będzie można skorzystać na kartach z serii GeForce RTX 2000, 3000 i 4000, otrzymując porównywalną wydajność jak w przypadku korzystania z DLSS 2.x lub DLSS 3.0/3.1, ale wyraźnie wyższą jakość obrazu niż generowaną przez DLSS 2.x i 3.x.

Wzrost jakości obrazu w DLSS 3.5 uzyskano poprzez wprowadzenie funkcji nazwanej Ray Reconstruction. Według deklaracji producenta funkcja ta została wytrenowana na 5-krotnie większej ilości danych w porównaniu do techniki DLSS 3. Wykorzystywane są dodatkowe dane z gier oraz silników oprogramowania.

Ma to gwarantować znacznie lepszą proces rekonstrukcji promieni RT w porównaniu do wykorzystywanej przez poprzednie wersje DLSS techniki odszumieniu obrazu (denoiser).

Zdaniem Nvidia DLSS 3.5 zaoferuje bardziej dokładne i naturalniejsze efekty świetlne, lepszej jakości efekty odbić świetlnych, a także zredukuje efekty ghostingu pojawiające się przy wykorzystaniu tradycyjnych denoiserów.

Pierwsze gry z obsługą DLSS 3.5 pojawią się tej jesieni, i będą to m.in. Cyberpunk 2077, Alan Wake 2, Chaos Vantage oraz Portal RTX.







 


    
K O M E N T A R Z E
    

  1. Dziwnym trafem (autor: kombajn4 | data: 25/08/23 | godz.: 07:54)
    W porównaniu nie ma wersji bez ray tracingu - mogłoby się okazać że ta wyglądałaby po prostu najlepiej z wszystkich

  2. @kombajn (autor: ekspert_IT | data: 25/08/23 | godz.: 09:04)
    Ray tracing jest bez sensu. Tyle nakładów zmarnowanych w celu lekko lepszego oświetlenia. A czy lepszego to też wątpliwe. Screenshot z CP2077 -te neony odbijające się w kałużach są tak nienaturalne jak to tylko możliwe. Wyjdźcie po burzy w nocy na ulicę i zobaczcie jak odbijają się światła. Zamiast fotorealizmu mamy pójście w stronę animacji z filmów sci fi z lat 90...
    Obecnie kończę Uncharted 4 bez RT i muszę powiedzieć gra wygląda świetnie. Zamiast wdrażać bezsensowny RT producenci gier skupiliby się nad animacjami postaci bo w tym aspekcie wg mnie jest o wiele więcej do poprawy niż w kwestii odbić czy źródeł swiatła. I to niezależnie od gry. Oczywiście w tym też jest postęp ale nie tak ogromny jakbym oczekiwał.


  3. @ekspert_IT (autor: Promilus | data: 25/08/23 | godz.: 17:16)
    Z RT jest jak z wczesnymi grami DX9.0c gdzie w wielu miejscach się świeciły jak psu genitalia... ale klient chciał to klient miał.

  4. @ kombajn4 (autor: mirek190 | data: 25/08/23 | godz.: 21:09)
    RT jest po to by nie marnowac czasu na reczne wyplanie swiatlem tekstur i wielu innych sztuczek ktore trzeba zastosowac by swiatlo jako tako wygladalo.
    RT rozwiazuje to szczytko od reki.


  5. @mirek190 (autor: Promilus | data: 26/08/23 | godz.: 07:49)
    Ręczne wypalanie tekstur to było w czasach xboxa ;) Wydaje ci się, że nie trzeba robić sztuczek? Trzeba, bo RT nie ogarnia wszystkiego więc trzeba wzbogacać choćby o radiosity, caustics... A przy okazji określać mnóstwo właściwości fizycznych obiektów, które i tak w uproszczonej formie obrabiały te sprytne sztuczki na shaderach. RT rozwiązało część problemów ogromnym narzutem, o inne rzeczy przez RT trzeba dbać dużo bardziej, bo fizyki nie oszukasz...

  6. no ale jak to ma dzialc bez rt (autor: pawel1207 | data: 27/08/23 | godz.: 02:47)
    przecierz to zastepuje denoiser to by nie dziallo bez raytracingu wogule bo rastering nie wymaga denoisa :D

  7. ekspert_IT (autor: pawel1207 | data: 27/08/23 | godz.: 03:07)
    bez sensu sa komentarze jesli sie nie rozumie tematu od kiedy zprzegnieto karty graficznie do liczenia oswietlenia to raytracing zwsze byl celem bo daje najlepsze rezultaty jesli chodzi o oswietlenie po 1 ulatwia tworzenie gier oswietlanie sceny po 2 przyspiesza prace po 3 nic lepszego nie powstalo jakos wszedzie gdzie liczy sie realizm urzywa sie raytracingu i o ile ktos nie wymysli jakiejs nowej rewolucyjnej metody na realistyczne liczenie swiatla a nie zanosi sie na to to raytracing z tych wszystkich technik oswietleniowych na razie ma najwiecej sensu .. a po 3 to co widzimy to do k...y jest wizja artystyczna cyberpunk nie mial byc realistyczny i nie jest mial natomiast uderzac w okreslony klimat i to robi podobnie jak seria metro to jak wyglada ulica i jak odbija sie w niej srodowisko to kwestia zdefinowania materialow ilosci promieni i ich odbic na jakie pozwalamy wiec za wyglad kalurzy i tego jak sie w niej swiat odbija odpowiedzalny jest artysta !!! nie raytracing ..:D to samo tyczy sie wszelakich odbic koniec koncow gdyby prubowac odtworzyc dokladnie oswietlenie tego robi raytracinng na scenie klasycznymi sztuczkami to nie dosc ze wydlurzylo by to produkcje to najszybsze karty dostaly by takiej zadyszki ze te z normalnym rt bylby szczytem plynnosci kiedys byl taki porojekt gdzie prubowano odtworzyc rt w ue4 "klasyczna" dla tego narzedzia technika projekt upadl bo nie mial sensu nie tylko klatka renerowala sie o wiele dlurzej ale zajmowalo to wiecej pamieci i kosztowalo o wiele wiecej pracy .. :D aby uzyskac efekty chcoby zblizone do tego co oferowal chocby blender.. :D

  8. pawel1207 (autor: Markizy | data: 27/08/23 | godz.: 10:17)
    ale nakład pracy jaki układ graficzny ma wykonać jest niewspółmierny do efektu które udaje się uzyskać metodą klasyczną. Skupianie się nad tym że mamy odbicia bardziej realistyczne niema znaczenia bo w grę gra się dla przyjemności a nie oglądania efektów 3d które nie wiele dają. Co do samych odbić już potrafiono je zrobić dobre w grze bloodrayne 2 a ile lat ta produkcja ma, i też poszli tam na skróty.

    W kwestie zadyszki przy wykorzystaniu znanych metod śmiem wątpić, dziś RT pokazuje że wszystkie karty zdychają. Wydłużenie czasu produkcji to też nie prawda bo wiele tych efektów integruje od razu silnik gry, wiec jak on je posiada wszystko sprowadza się do umiejętnego go ustawienia. W przypadku RT musisz ustawiać parametry tekstur wiec formalnie wychodzi na to samo.


  9. NVIDIA już publikowała wiele technologii które niewypaliły. (autor: rookie | data: 27/08/23 | godz.: 12:30)
    Pamiętacie Turbocache? Gdyby teraz wdrożyć to nie byłoby problemu 4060 8GB bo ddr5 jest bardzo szybkie. Ale korpo woli oferować kartę ze zbyt małą ilością pamięci by za pół roku wkurzony klient kupił wyższy model.. omg... a podobno physx był przyszłością, ale za mało pewnie można było na tym zarobić... www.pcworld.pl/...nich-kart-graficznych,73619.html

  10. @rookie (autor: Promilus | data: 27/08/23 | godz.: 19:15)
    RTX to nie jest chybiona technologia, to będzie się rozwijać. To tylko coś w stylu, hmm, implementacji GPGPU? Dużo wody upłynęło zanim to nabrało kształtu i weszło do zdecydowanie powszechniejszego użytku. A i tak nijak nie jest aż tak powszechne jak to zakładano dekadę temu.

  11. Zamknięte standardy kończą źle ale to Nvidia ma swoich ekspertów (autor: Mario1978 | data: 28/08/23 | godz.: 12:38)
    liczących na coś więcej. Jeżeli coś jest idealne a do tego otwarte dla wszystkich to w końcu zwycięży. Ostatnio eksperci dużo błędów popełniają szczególnie ci wspierający jedną stronę. Nie dawna tak zwana pandemia Covid świetnie to pokazała. Obecnie dużo ekspertów popełnia gafy związane z samochodami elektrycznymi wspierając jedną stronę kraju za oceanem, który pociąga za sznurki. Nawet palące się samochody spalinowe są przypisywane pod palące się elektryki. Takiej propagandy jaką mamy teraz i wiadomego pochodzenia jeszcze nigdy nie było. Ludzi oszukuje się się i nimi manipuluje. A AMD i tak ma lepszy standard bo różnica leży w szczegółach.

  12. @Mario1978 (autor: Promilus | data: 28/08/23 | godz.: 16:48)
    Tak długo jak nvidia będzie na topie względem wydajności to jej zamknięte standardy będą mieć znaczenie. AMD musi pokazać coś lepszego, albo ich otwarte standardy to co najwyżej intel z armem i powervr zapożyczą...

  13. Markizy (autor: pawel1207 | data: 29/08/23 | godz.: 03:18)
    no wlasnie nie pruba odwzorowania tego co robi rt technika klasyczna daje wiekszy pokaz klatek niz urzycie rt do tego jest bardziej czasochlonne kwestia podnoszona nie pierwszy raz i nie jest o moj wymysl to ci powie karzdy dev ktory sie rt czy sinikami gry zajmuje :D to czy wolisz gorsza grafika ale gnerowna mniejszym nakladem srodkow to sprawa indywidualna nie o tym tutaj mowa to nie kwestia gustu tyllko mozliwosci jakie sie przed nami otwieraja .. napisze to tak gra dzialajaca na rasteryzacji moze wygladac niemal tak samo jak ta z urzyciem rt ale placi sie za to olbrzymia cene bo w tym momencie wycinamy niemal wszystko co dynamiczne moze to dzialac jesli gracz bedzie poruszal sie po scisle okreslonej sciezce i bedzie ograniczony do specyficznych ruchow a i wtedy latwo zauwarzyc elementy statyczne .. zreszta wystarczy pograc w gry z rt nawet w cyberpunka a puzniej wrocic do klasycznego oswietlenia im dlurzej grasz z rt tym wiecej roznic na niekorzysc klasycznej wersji zobaczysz a klimat wielu miejsc po prostu znikjknie rt daje ci to wlasnie dynamiczne oswietlenie cienie rozproszenie swiatla i odbicia .. czesc osub uzna to za niepotrzebne i czesc osob woli grac na low i miec 120 klatek niz na medium z 60 .. ale z czasem karty graficzne rozwina sie w tej kwesti pojawia sie nowe technologie wspierajace RT itd.. tak czy owak to bedzie standard jesli chodzi o oswietlenie z tego wzgledu ze nic lepszego na razie nie mamy... zreszta na dzien dzisiejszy elmenty rt obsluguja nawet konsole gdzie siedzi amd ktore rt nie ogarnia mimo to gry potrafia dzialac w 30 klatkach co nie jest zadna tragedia na konsoli to jasno pokazuje ze rt nie bedzie wodotryskiem tylko raczej czyms co trzeba bedzie zakceptowac to tylko kwestia czasu kiedy gry zaczna wymagac karty z obsluga rt... inna sprawe ze wtedy kiedy nie trzeba bedzie sie martwc jak to wyglada na klasycznym oswietleniu gry RT beda wygladac o wiele lepiej bo gra w calosci od a do z bedzie pod nie porojektowana obecnie rt to pelni role jescze jednej opcji graficznej i jest raczej dodatkiem .. jesli gra beedzie od a do z projektowana wylacznie pod rt to tekstury i materialy ich powerzchnia stopien rozpraszania odbic i zlamywania swiatla bedzie zupelnie inaczej dobierana niz jest to obecnie obecnie rasteryzacja i to ze arysta musi ja uwzgledniac po prostu psuje efekt jaki moze dac rt nie ma obecnie na rynku nie ma ani jednego silnika gier ani gry strice zrobionej i napisanej pod rt przez co rt wyglada jak wyglada... z czasem jak pojawia sie gry rt only wkoncu bedziemy mogli zobaczyc pelnie mozliwosci tej technologi .. zwlaszcza ze zaden z silnikow napedzajacy gry nie byl ani projektowany ani pisany pod rt trzeba czekac az to sie zmieni..

  14. pawel1207 (autor: Markizy | data: 29/08/23 | godz.: 08:57)
    filmik nie mój
    https://www.youtube.com/watch?v=0uiVumDDIV0
    ale jak wytłumaczyć takie cienie? Miało być lepiej a wychodzi gorzej, wszelkie wspomagacze klatkowe są tam wyłączone jak widać. Tutaj wszystko raczej przemawia na korzyść standardowej techniki.


    Miałem coś więcej pisać ale ilość kropek i przecinków jest tak ograniczona że czyta się to jak jakiś bełkot menela.

    Zacznij stosować cokolwiek co rozłoży zdania na bardziej przejrzysta a nie ulep dowolnych myśli.

    Ale z końca wyciągam niosek (nie doczytałem jest to zbyt męczące). Wytniemy standardowe metody to RT będzie wyglądać świetnie, to można zrobić w drugą stronę zostańmy przy standardowych technikach i darujmy sobie RT do czasu aż nie wniesie nic efektownego.





  15. Rozczulające jest.. (autor: kombajn4 | data: 29/08/23 | godz.: 19:53)
    czytanie takich rzewnych kawałków że może i ten RT to ma straszny narzut obliczeniowy ale za to o ile łatwiej się gry robi.. A g* mnie interesuje czy grę się robi łatwo czy trudno. Interesuje mnie czy jest dobra. A druga sprawa że jeszcze nie widziałem gry która by z RT wyglądała lepiej. Co najwyżej nieco inaczej.

  16. o waszych gustach nie bede dyskutowal bo sa powszechnie doberze znane :D (autor: pawel1207 | data: 30/08/23 | godz.: 04:25)
    w cyberpunku akurat rt wyglada lepiej niz rasteryzacja :D fakty nie mity . i tak z rt bedzie wygladalo inaczej :D jak przy karzdej innej technice oswietlenia z lumenem wlacznie :D co do reszty skoro dla was rasteryzacja wyglada lepiej to nie urzywajcie rt bo tak nie wiem czy wasze karty ciagna rt i gracie z nim na codzien ? czy po prostu ogladacie cos na youtubie i stad czerpiecie wiedze jak rt wyglada... bo tutaj dochodzi kilka innych czynikow ktorych nie widac chocby konfiguracja sterownik czy dssl dzial czy nie i w jakiej wersji to wszystko ma wplyw na bledy najbardziej to co w was mnie smieszy to to ze oczekowaliscie od rt ze bedzie dzialal dokladnie jak rasteryzacja :D i bedzie dawal takie same efekty :D o jeczenu na wydajnosc nie wspomne zwlascza ze obecnie rt nie jest wymogiem tylko dodatkiem i jaka wspomnialem gry na rt pokarza dopiero co rt potrafi jesli beda rt only obecnie projektuje sie pod rasteryzacje a puzniej sie kombinuje z materialami i powierzchniami aby jakos z rt wygladalo tak ze miejmy nadzeje ze wymog rt pojawi sie jak najszybciej po to aby rasteryzacja mogla zdechnac bo obecnie jest kula u nogi a przez konsole bedzie obecna jescze dlugi czas... kombajn4 rece mi opadly kompletne niezrozumienie tematu ... latwosc tworzenia grafiki oznacza ze kasa moze isc takrze w inne miejsca fabula fizyka interakcja itd... dobra gra to tez kwestia gustu niektorzy uwazaja ghotica za dobra gre itd.. ale dzieki temu oznacza to ze przytym samym budrz\ecie dzieki rt gra bedzie lepsza ...

  17. Markizy (autor: pawel1207 | data: 30/08/23 | godz.: 04:32)
    jak wylaczysz patch tracing ktory jest zabugowany to powinny wrucic do normalnosci pojawi sie nowy sterownik/ poprawka i bedzie ok ...

  18. @pawel1207 (autor: kombajn4 | data: 30/08/23 | godz.: 08:54)
    Z jakiej ty się choinki urwałeś? Łatwiej ogarną grafikę to gra będzie lepsza bo będzie więcej kasy na resztę? No błagam. Chłopie. Ale mnie rozbawiłeś. Łatwiej ogarną grafikę to szybciej wydadzą grę kropka. Na resztę elementów będzie dokładnie tyle samo czasu i pieniędzy. A właściwie to byłoby tyle samo w idealnym świecie. Znając życie będzie mniej bo będą naciski że dział grafiki już skończył a wy jeszcze dłubiecie. Ty nigdy w korpo żadnym nie pracowałeś? Ręce mi opadły. Opowiadasz takie banialuki jakbyś nigdy nie widział gry wydanej w wersji beta i łatanej miesiącami po premierze.
    Jeśli chodzi o używanie RT to go nigdy nie używam bo efekty mi nie odpowiadają. Czyli włączałem pograłem stwierdzałem że o kant d to potłuc i wyłączałem. A nad spadkiem wydajności nie biadole. Biadole nad spadkiem wydajności który nic nie wnosi. I po raz kolejny ci to mówię mam w tyle czy coś jest realistyczne czy nie. To nie jest film dokumentalny czy inna interaktywna encyklopedia.


  19. @kombajn4 (autor: Promilus | data: 30/08/23 | godz.: 17:14)
    pawełek myśli, że gra to silnik renderujący, a reszta to jakieś popierdułki bez znaczenia ;) Zacznijmy od tego, że to W JAKI sposób jest osiągnięty dany efekt wizualny jest dla gracza BEZ ZNACZENIA. To co się liczy to czy musi sprzedać nerkę by go zobaczyć, czy nie. Na dzisiaj gry na których widać w ogóle zalety RT można policzyć na palcach jednej ręki, pozostałe od podstaw są robione totalnie ujowo jeśli chodzi o non-rt więc niby wyglądają zdecydowanie lepiej przy włączonym RT, ale wprawne oko dostrzeże, że prawie nic tam nie ma czego nie można by zrobić bez RT, za to z wyższym fps counterem... tylko totalni naiwniacy łykają argumenty o "łooo jak to łatwiej developerom tera" albo "ale to jest zgodne z fizyką więc z automatu wygląda lepiej". Gówno prawda. Koło prawidłowego odzworowania procesów fizycznych to nawet nie stało. Ale pozwala osiągnąć lepsze rezultaty wizualne. Nie osiąga. Pozwala osiągnąć. Dalej trzeba wiedzieć co się robi, bo dalej można nawet z RT to spierdolić.

  20. Promilus (autor: pawel1207 | data: 31/08/23 | godz.: 05:45)
    no wypadalo by abyscie mysleli troche to ma znaczenie bo gra to nie tylko grafika i niestety ma to znaczenie chcoby z tego wzgledu jak to wyglada mamy wiele switnie wygladajacych gier w rasteryzacji i ta swietnosc pada kompletnie w ruchu wystarczy zobaczyc jak cyberpunk wyglada z patch tracingiem i bez i fakt zalety rt mozna policzyc na jednej rece a nawet w jedmym zdaniu realistyczne i dobrzeodworowane oswietlenie i ta jedna rzecz robi kolosalna roznice jeslichodzi o jakosc generowanej grafiki do tego dochodza nam dobrze odwzrorowane i realityczne cienie takie same obicia rozproszenia ta jedna rzecz ma olbrzymi wplyw na to jak gra bedzie wygladac po prostu trzeba poczekac na cos w pelnym rt jak sliniki przestana wspierac resteryzacje a teraz mamay etap przejsciowy czy czesciowy raytracing a to oznacza ze wiele rzeczy wyglada dziwnie bo definicje materialow musza wygladac dobrrze w rasteryzacji itd.. itd.. i napisze to co powie ci karzdy developer jesli beedziesz prubowal odtworzyc dokladnie to co robi raytracing rasteryzacja :D zadna karta na rynku tego nie uciagnie w najllepszym rzypadku bedzie pokaz slajdow .... no i widzisz i sam dochodzisz do wniosku ze rt ma durzo wieksze mozliwosci niz rasteryzacja jest po prostu obecnie kiepsko wykorzystany mniej wiecej dlatego ze wlasnie trzeba nadal wspierac rasteryzacjie wiec to przplatana technika na dodatek grafik artysta jak zwla tak zwal musie zapewnic dobry wyglad w obu trybach pracy a ze rt jest nowoscia wiec ucza sie jak i co moga z tym zrobic i to jest cos co do was kompletnie nie dociera ze obecnie czescowo mamy raseryzacjie i gdzie niegdzie jest urzyte rt przez to oswietlenie nie jest spujne i bywa ze wyglada dziwnie... jest to wlasnie wina tego miedzy innymi dlatego ze rasteryzacja nadal jest urzywana ... malo tego obecnie rt dodaje pracy a nie ja skraca wlasnie dlatego ze wystepuje tez rasteryzacja wiec zespol pracuje na 2 rozwiazaniam i 2 technikami oswietlenia wiec o ile nie pokarza sie silniki rt only calosc bedzie wygladac jak wyglada a takie silniki sie pokarz dopiero jak bedzie wystarczajaca ilosc kart z obsluga rt i konsole beda ogarnialy rt.. czasem rozmowa z wami to jak z malymi dziecmi jakbyscie mogli to byscie tupali noigami wrzeszczac niechce rt. :D i tak niezalerznie od tego czy to raster czy rt nadal trzeba wiedzic co sie robi to oczywista oczywistosc dlatego zatrudnia sie fachowcow ale grafik/dev ktory caale zycie grzebal sie w raseryzacji zanim sie nauczy rt to tez troche potrwa... :D

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.