Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Czwartek 2 listopada 2023 
    

Prawie 50 procent zysków ASML pochodzi z Chin


Autor: Zbyszek | źródło: TechPowerUp | 19:41
(14)
ASML to holenderski koncern zajmujący się produkcją i sprzedażą maszyn oraz oprogramowania wykorzystywanego przez producentów układów scalonych, takich jak TSMC, Samsung, Intel, SH Hynix, Micron i wielu innych mniejszych wytwórców. Firma przedstawiła właśnie wyniki finansowe za 3. kwartał 2023 roku, chwaląc się przychodem w wysokości 6,67 mld EUro, o 15,5 procent wyższym niż w tym samym kwartale przed rokiem. Podczas konferencji podsumowującej uzyskane przychody ciekawej wypowiedzi udzielił wiceprezes ASML, Shen Bo. Stwierdził on, że 46 procent przychodu uzyskanego przez ASML w minionym kwartale pochodziło ze sprzedaży maszyn dla producentów układów scalonych w Chinach.

Według niego obecnie producenci układów scalonych z Chin wykorzystują łącznie około 1400 maszyn z naświetlaniem techniką DUV (Deep UltraViolet). Do końca 2025 roku, a więc przez najbliższe 2 lata i 2 miesiące ASML dostarczy do Chin kolejne 500-600 maszyn do wytwarzania układów scalonych za pomocą fototechniki DUV. Dodał też, że Chiński oddział ASML zatrudnia już 1600 osób w łącznie kilkunastu placówkach, oraz że według jego wiedzy w najbliższych 5 latach w Chinach powstanie 25 nowych fabryk do produkcji układów scalonych na waflach o średnicy 300mm.

Wydaje się, że restrykcje dotyczące eksportu technologii do Chin wprowadzone przez USA nie będą skuteczne, jeśli nie uda się przekonać ASML do zawężenia współpracy z chińskimi firmami- a jest to bardzo wątpliwe, tym bardziej gdy wiceprezesem ASML jest obywatel Chin.




 


    
K O M E N T A R Z E
    

  1. no patrzcie (autor: GULIwer | data: 4/11/23 | godz.: 15:40)
    takie Chiny innowacyjne i potężne a bez maszyn od ASML by mogły co najwyżej sobie tranzystory wypalać lupą.

  2. GULIwer (autor: Markizy | data: 4/11/23 | godz.: 18:16)
    nie przeginaj, są wstanie produkować w 12nm, wiec trochę brakuje ale tragedii nie ma.
    Obecną to w PL możemy sobie wyłapać tranzystor łapą a nie chińczyk.


  3. Amerykanie zrobili coś co zmieni oblicze ludzkości i jej rozwój. (autor: Mario1978 | data: 5/11/23 | godz.: 13:43)
    Chiny rozwiną się do tego stopnia w gałęziach, które do tej pory były ich piętą Achillesową i nawet prezes ASML wie o tym od dawna do czego to prowadzi. On już na ten temat wypowiadał się nie raz. Nawet pan Bill Gates wie do czego prowadzi polityka władz amerykańskich wobec Chin. Teraz można tylko czekać na oficjalne zmiany na szczycie bo tyle amerykanom pozostało z ich przeszłości i jeszcze teraźniejszości. Tutaj nie ma się co gorączkować i wystarczy poczekać. Ja tam liczę od lat na to znając wynik rywalizacji w technologii ponieważ to amerykańskie działania wobec Chin odpowiedziały na pytania, które powinny każdego interesować. To tak jak w życiu, gdy obecny lider lub władza widzi, że przegrywa to robi wszystko by ośmieszyć tą drugą stronę. Najważniejsze by Chiny w przyszłości nie były tak pazerne na marżę jak to USA robi od lat reprezentując interesy Lichwy.

  4. @GULIwer (autor: pandy | data: 5/11/23 | godz.: 17:14)
    A w jakim rozmiarze produkujemy my układy scalone i inne przyrządy półprzewodnikowe?
    Za 5..10 lat sami będą robić maszyny i tyle - skopiują ASML i co im zrobisz? Mają broń jądrową i 2 miliardy ludzi...
    Kto chce zobaczyć jakie Chiny były w 1981 i jak wykorzystały ostatnie 40 lat niech obejrzy sobie film z koncertów Jarre'a w Chinach - pięknie pokazuje z jakiego punktu startowały Chiny i jak wykorzystano ludzką energię - a teraz niech porówna to sobie z tym co jest w Polsce a potem niech sobie dużo o tym pomyśli...


  5. @02 (autor: GULIwer | data: 5/11/23 | godz.: 20:07)
    a na czyich maszynach są w stanie produkować w 12nm?
    @04
    Trochę im zazdroszczę tego postępu, ale taki ustrój (autorytaryzm pełną gębą a i coś na f by się znalazło) i mentalność (wszystko dla kraju nie licząć się z kosztami społecznymi), że było to możliwe chociaż wole żyć w Polsce niż w Chinach z permanentną inwigilacją. Gdyby tylko u nas do władzy doszedł pro-państwowiec, tylko w demokracji to raczej mało prawdopodobne.
    @02&04 Ale macie kompleks z tym, że jesteście z Polski. W Europie to ktoś produkuje jakieś pół-przewodniki? Bo mi się wydaje, że jedyne co schodzi z linii to w hamerykańskich fabrykach w Europie.


  6. @GULIwer (autor: power | data: 6/11/23 | godz.: 04:39)
    Z tego co widze, to masz jakis uraz do Chin i usilnie starasz sie umniejszac ich osiagniecia.
    Prawda jest taka, ze Chiny zrobily olbrzymi postep w ostatnich 50 latach.
    Jezeli uda im sie uniknac niszczycielskiej wojny i dalej inwestowac w nauke i rozwoj to maja bardzo duza szanse przescignac "konkurencje".
    Z powodu wysokich cen energii przemysl w Europie i USA "zwija sie", bo produkcja przejstaje sie oplacac.
    To oznacza brak miejsc pracy dla inzynierow i naukowcow, a bez nich nie ma postepu.


  7. GULIwer (autor: Markizy | data: 6/11/23 | godz.: 09:04)
    Kompleksy to leczysz ty, ja widzę rzeczywistości a wygląda tak produkują w 12nm. U nas nie produkuje się żadnych półprzewodników, a zaledwie coś projektuje. Na ile pozwalają ich maszyny to jest zagadka nikt się nie chwali z czyich maszyn korzysta. Ale 12nm było jeszcze w zasięgu bez DUV. Nawet jeśli było by to 32/45nm nadal znacząco lepiej niż my.

    W stanach też masz inwigilację zapomniałeś o NSA? Czy była to duża różnica skali to pytanie do znawców tematu. Kraje UE też mają podobne odpowiedniki tylko bardziej obwarowane w przepisach, chociaż u nas olewali przepisy "afera pegazusa".

    Co do fabryk półprzewodników w Europie
    - Austria 2
    - Białoruś 1
    - Belgia 1
    - Czechy 2
    - Finlandia 1
    - Francja 3
    - Niemcy 20
    - Węgry 1
    - Włochy 2
    - Holandia 4
    - Rosja 16
    - WB 12
    Jeśli Białoruś, Czechy i Węgry były wstanie zapewnić sobie chociaż jedną fabrykę aby mieć w ogóle taką gałąź gospodarki to co u nas poszło źle?


  8. @06 (autor: GULIwer | data: 6/11/23 | godz.: 11:51)
    widzę ich grę i wolę mieć jako światowego hegemona łobuza i złodzieja niż ideologicznego fanatyka. Chociaż temu pierwszemu też już zaczyna odwalać.
    Gdyby nie kradzież patentów to tak daleko Chiny by nie zaszły. Teraz paradoksalnie przez to że USA nałożyło na nich embargo muszę więcej główkować i wymyślać własne produkty, co faktycznie im się udaje.
    Ceny energii "na zachodzie" są wysokie przez zielone oszołomstwo. W 2020 Chińczycy pobudowali tyle mocy węglowych co cały ŚWIAT zredukował.

    @07
    Znając historię nie chce mi się wierzyć że jest to ich własna konstrukcja
    Porównujesz aferę pegazusa do permanentnej inwigilacji całego społeczeństwa, gdzie jak kamera cię przyłapie na przechodzeniu w miejscu niedozwolonym to z automatu kasuje mandat i ujmuje punkty kredytu społecznego? Fakt NSA pewnie wie dużo, ale jeszcze systemu kredytu społecznego nie mamy, przynajmniej dotykającego każdego.
    Ile z tych fabryk należy do firmy z danego kraju i produkuje na własny użytek? U nas się nic nie da wybudować bo zaraz się sąsiedzi z zachodu się oburzają. A władza u nas uległa na wpływy i mało propaństwowa.


  9. @ 8 (autor: power | data: 9/11/23 | godz.: 11:14)
    Zauwaz ze ten "fanatyk" jak do tej pory to znacznie lepiej zachowuje sie na arenie swiatowej niz USA.
    Chiny w przeciwnienstwie do USA nie zrzucaja bomb na kilka panstw rocznie.
    Chiny nie narzucaja swojej ideologii nikomu i nie mieszaja sie sprawy innych krajow, tylko handluja.
    Co do tak zwanej "kradziezy patentow" to takze popieram stanowisko Chin.
    Obecne prawo patentowe tylko zatrzymuje rozwoj ludzkosci i powinno byc ono porzucone.

    Ceny energii na swiecie sa wysokie z powodu braku rozwoju technologicznego i ograniczonej pojemnosci zloz.
    To co mozna bylo latwo wydobyc to juz wydobyto i z kazdym rokiem jest coraz trudniej.
    Kopalnie wegla w Polsce kopia juz na glebokosci nawet 1200 metrow.
    Ekozjeby sa problemem, ale to nie przez nich podrozala energia, tylko przez glupich politykow, wojny i kurczace sie zasoby.


  10. @09 (autor: GULIwer | data: 9/11/23 | godz.: 17:42)
    no ale swoich obywateli traktuje dość przedmiotowo. Walka z mniejszościami ale i zwykłymi obywatelami w sposób który słynny austriacki malarz by się nie powstydził/ Tybet, Ujgurzy, pandemia.
    Mają inny sposób podboju, ale jak wpadniesz w ich łapy to ciężko się wydostać. Patrz porty greckie, Sri Lanka czy niektóre państwa Afryki gdzie Chińczycy już mają bazy wojskowe. To jest inny mental nie niecierpliwi Amerykanie. Oni nie muszą mieć coś za 2 lata, wystarczy, że doprowadzą do tego, że będzie to ich za 20 czy 40lat.
    Fajnie jest brać patenty, ale zauważ, że oni się nie dzielą. Ciekawe jakbyś się czuł gdybyś wydał kupę kasy na R&D a potem ktoś by z tego korzystał bez płacenia tobie za to co wymyśliłeś.
    Czasy pojedynczych wynalazców się skończyły niestety. Prawo patentowe wymaga zmian, ale bez niego myślę, że postęp by zupełnie klęk.
    O końcu surowców to słyszę od zawsze. Tak powinniśmy bardziej oszczędnie tym gospodarować ale w panikę bym nie wpadał.


  11. @GULIwer (autor: pandy | data: 10/11/23 | godz.: 00:15)
    W UE też masz cenzurę i inwigilację , niedawno PE uchwalił prawo inwigilacji wszystkich środków komunikacji elektronicznej, żaden operator nie będzie mógł dopuszczać do szyfrowanej komunikacji, w UK za odmowę podania hasła do zaszyfrowanych danych idziesz do paki... to się już dzieje - będzie się działo jeszcze więcej bo nie da się osiągnąć zadekretowanej powszechnej szczęśliwości bez takich systemów jakie są w Chinach - jest jednak fundamentalna różnica między UE i ChRL - w ChRL prawo stosuje się wobec każdego (może za wyjątkiem najwyższych szyszkowników), w UE będzie stosowane wobec szaraków - bogaci już cieszą się przywilejami (możliwość zwolnienia z celów emisyjnych luksusowych samochodów ,nie ma podatku emisyjnego od luksusowych jachtów czy prywatnych odrzutowców). Spłaszczenie w Chinach jednak jest wyraźne u nas odwrotnie - będzie postępowało rozwarstwienie.

  12. @11 (autor: GULIwer | data: 10/11/23 | godz.: 20:39)
    też prawda chociaż łatwiej walczyć z czymś co dopiero wchodzi niż tym co już jest. Dlatego też jest zdania by jak najszybciej z UE wyjść, lub zostać wyrzuconym. Coś co było dobre 20 lat temu nie musi być dobre teraz.

  13. 9-- (autor: Mario1978 | data: 11/11/23 | godz.: 21:35)
    Zgadzam się prawie ze wszystkich. Jest taka pani w USA, która też będzie walczyć o fotel prezydenta USA i świetnie podkreśliła obecną politykę wobec Chin. Nie jest ona uczciwa a jak ludzie będą chcieli się dowiedzieć dlaczego to znajdą odpowiedzi w necie. Przytoczyła przykład straszenia Chinami, które nikogo nie napdały i nie zrzucały bomb demokratycznych na kraje Bliskiego Wschodu. Najważniejsze zadała pytanie ile baz wojskowych mają Chiny wokół USA? Bo akurat tak się składa, że wokół Chin jest 313 baz amerykańskich. Wiecie, że na utrzymanie polityków i ich głupich pomysłów będziemy płacić co raz więcej kasy? To się dowiecie. Już teraz płacimy co raz więcej. Atak Putina na Ukrainę czy ta nazywana przez ludzi Pandemia Covid to był tylko środek do celu. Taki Orlen w ciągu działalności PiS zarobić 26 razy więcej kasy na czysto niż za rządów PO. A teraz pan Obajtek chwali się jakim jest wspaniałym prezesem. A ludzie dalej głosują na tych co ich okradają od lat. Wzrosty cen energi bezpośrednio przyczyniają się do wielokrotnie wyższych zarobków firm energetycznych a wy dalej szukajcie winnych jak mamy ich pod nosem. Jest pozwolenie na to a ludzie przez wybory nieodpowiednich partii na to się godzą. Odkąd USA zaczęło blokować dostęp do swoich patentów firmom Chińskim co złamaniem traktatu WTO, z którego nic sobie nie robią bo przegrali już sprawę po oskarżeniu przez Chiny to pokazuje w jakim kierunku zmierzamy jeżeli USA w końcu nie odpuści i znów zacznie współpracować z Chinami. Ale nie na zasadach, że oni 80% a Chinom dają 20% tylko 50%-50%. Europa nie ma znacznia tutaj bo choćby w patentach AI nie liczymy się. Europa chroniąc amerykańską gospodarkę sama wpada w cykl wzrostu cen bo amerykanie łoją nas z kasy maksymalnie jak się da.

  14. O Chinach wiem jedno (autor: pandy | data: 12/11/23 | godz.: 22:24)
    Uratowali nam tyłek w 1956 i nie było w Polsce drugich Węgier (zabronili ZSRR interwencji zbrojnej w Polsce), przypuszczalnie również w latach 80 zniechęcili ZSRR do interwencji w Polsce, do tego pomagali nam żywnościowo w latach 80 mimo że sami mieli problemy żywnościowe.
    Pamiętajmy też że z różnych względów sytuacja w Europie po IIWS jest zaniedbana prawnie - III Rzesza nigdy nie skapitulowała jako państwo i dalej istnieje (takie jest orzecznictwo sądów w RFN), formalnie każdy kanclerz przed objęciem władzy musi podpisać tajną lojalkę w której potwierdza fakty związane z okupacją RFN przez aliantów, USA są krajem który może bez żadnych dodatkowych ceregieli podsłuchiwać w Niemczech każdą korespondencję. Jak długo taki stan się utrzyma nie wiemy ale ewentualne dojście do władzy Trumpa może oznaczać zaburzenie tego rachitycznego pokoju w Europie - Niemcy mają coraz większe aspiracje geopolityczne a same USA są chyba zmęczone dbaniem o Europę i chcą się z niej wycofać ustanawiając Niemcy jako dozorcę amerykańskich interesów - to jest bardzo złożona sytuacja w której my dostajemy po głowie od praktycznie każdego - może się okazać że tylko Chiny ze wszystkimi swoimi wadami mogą być gwarantem istnienia Polski.
    Warto o tym pamiętać.
    Czy zwariowałem? Nie mogę wam podawać orzeczenia tzw trybunału konstytucyjnego RFN czy np umowę o wzajemnym uznaniu zawartą miedzy RFN i NRD w latach 70 gdzie wpisano stwierdzenie że III Rzesza istnieje jako państwo.
    Dla nas to bardzo zła sytuacja i pamiętajmy że Chiny i Polska graniczą z państwem które może być dla nich takim samym zagrożeniem - Rosją - leżymy na tym samym kontynencie a USA są daleko.


    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.