Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Poniedziałek 12 lutego 2024 
    

Pierwsze informacje na temat kart Radeon z architekturą RDNA 4


Autor: Zbyszek | źródło: VideoCardz | 22:33
(17)
W sieci pojawiły się pierwsze informacje na temat kolejnej generacji kart graficznych Radeon z architekturą RDNA 4. Według nich w ramach serii Radeon RX 8000 jako pierwsze na rynku zadebiutują modele ze średniej półki cenowej, oparte o chip krzemowy będący następcą dotychczasowych układów Navi 32 z kart Radeon RX 7800 XT i 7700 XT. Układ, który być może otrzyma nazwę Navi 42 będzie wytwarzany w litografii 4nm od TSMC, a karty graficzne oparte o ten chip mają zaoferować wydajność zbliżoną do dotychczasowych modeli Radeon RX 7900 XT i 7900 XTX, pobierając mniej energii elektrycznej i kosztując o połowę mniej (cena około 400 USD).

Sama architektura RDNA 4 ma skupić się przede wszystkim na poprawie efektywności energetycznej, wydajności na tak zegara, oraz zwiększeniu osiąganych częstotliwości taktowania. Pod tym względem RDNA 4 ma przypominać architekturę RDNA 1, która zadebiutowała wraz z kartami Radeon RX 5700 XT oferującymi wydajność podobną do poprzednich flagowych kart Radeon VII pomimo posiadania układu krzemowego Navi 10 z mniejszą liczbą tranzystorów (10,3 mld) niż chip Vega 20 (13,2 mld tranzystorów) z kart Radeon VII.

Innymi słowami RDNA 4 będzie prawdopodobnie odchudzoną i ulepszoną wersją architektury RDNA 3. Na ten moment nie wiadomo jeszcze, czy AMD planuje również opracowanie "dużych" układów krzemowych z serii RDNA 4, które byłyby adresowane do kart z wyższej półki cenowej przeznaczanych do konkurowania z przyszłymi kartami GeForce RTX 5080 i RTX 5090 od Nvidia.

 
    
K O M E N T A R Z E
    

  1. Grafika bez RTX to nie grafila ;-) (autor: Qjanusz | data: 14/02/24 | godz.: 02:06)
    zwłaszcza kiedy tutaj max to odpowiednik mid konkurencji
    Fajne ale do konsol z tym odchudzeniem


  2. @up (autor: piwo1 | data: 14/02/24 | godz.: 09:14)
    czyli wiemy ze nic nie wiemy. amd nie musi tworzyc duzych ukladow. wystarczy ze da ich wiecej na jednej karcie graficznej. 7900xtx to 1 gcd i 6 mcd. 7800xtx to 1gcd i 4 mcd. w 8600xt to moze byc 1 gcd i 2 mcd w 8800xt to moze byc 2 gcd i 4 mcd a w 8900xt to moze byc 3gcd i 6 mcd

  3. @2. (autor: Kosiarz | data: 14/02/24 | godz.: 12:26)
    AMD miało już w planie 2GCD w serii 7xxx ale nie pykło. Nie pamiętam co tam było problemem ale dawanie 2 x GCD okazało się niewykonalne na tym etapie. Być może spróbują znowu - to by tłumaczyło otwarcie z MID-ENDu. Niestety są też plotki, że AMD olewa górny segment...

    Zerknąłem na https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

    ... co trochę tłumaczy dlaczego AMD może nie być zainteresowane górnym segmentem.



  4. za biedny jestem (autor: GULIwer | data: 14/02/24 | godz.: 15:08)
    żeby mnie topka interesowała. Jak średnia półka będzie w dobrej cenie to zadowoli większość a i przy okazji pociągnie w dół ceny topki. Mam nadzieję że mocno przeprojektują serie RX8000 bo 7000 naprawdę słabo wypadła w porównaniu do 6000

  5. #4. (autor: Qjanusz | data: 14/02/24 | godz.: 23:03)
    Top bez konkurencji zawsze będzie miał wycenę top+
    Niestety...


  6. @05 (autor: GULIwer | data: 14/02/24 | godz.: 23:14)
    ale może ne absurdalną :) Jak im 5090 nie będą schodzić to obniżą ceny choć wiadomo, że nie od razu bo na tych co się z kosztami nie liczą zarobić trzeba.

  7. @Kosiarz (autor: rookie | data: 15/02/24 | godz.: 09:14)
    Statystyki steam są absurdalne. https://www.smbom.com/news/12934
    "Market share distribution reveals NVIDIA at 19%, Intel at 64%, and AMD at 17%."
    Nvidia sprzedaje więcej od AMD, ale nie miażdżąco więcej. Zatem jak to możliwe, że w statystykach Steam udział AMD jest marginalny? Ludzie kupują Radeona i chowają go do szuflady by grać na integrze Intela?


  8. ... A po co robić sklejki AMD topowe do gier? (autor: SebaSTS | data: 15/02/24 | godz.: 10:58)
    ... Jak do AI idzie wszystko na pniu i tam chipletowa budowa nie ma minusów. Przecież to najmądrzejsza decyzja biznesowa, ever.

  9. rookie (autor: Markizy | data: 15/02/24 | godz.: 17:28)
    steam pokazuje statystyki głównie graczy, a to co innego niż sprzedaż kart graficznych. Ostatnio jak widze zieloni nie opisują mobilnych kart graficznych literką M wiec są liczone jako stacjonarki.

  10. @ 1 (autor: power | data: 15/02/24 | godz.: 22:47)
    Ja mimo tego ze mam karte z RTX to i tak w zadnej grze nie gram z tym syfem wlaczonym, bo szkoda mi tracic plynnosc w grze.

  11. ... (autor: power | data: 15/02/24 | godz.: 22:48)
    Jezeli ta karta AMD bedzie kosztowac okolo 400USD i miec taka wydajnosc jak obecny top AMD to pewnie ja sobie kupie.

  12. @10. (autor: Kosiarz | data: 16/02/24 | godz.: 05:32)
    to tylko pokazuje, że masz złego RTXa :P nie zrozum mnie źle, ten dobry pewnie jeszcze nie powstał. Kiedyś AA się wyłączało z tego samego powodu ale też minęło pare lat zanim karty zaczęły sobie z tym radzić bez większych problemów wydajnościowych.

  13. @01 (autor: kombajn4 | data: 16/02/24 | godz.: 07:59)
    Mam kartę z RT i nigdy tego nie włączam bo to wygląda koszmarnie! Wiec wiesz - co kto lubi. O absurdalnym narzucie obliczeniowym w stosunku do nikłego wpływu na jakość grafiki nie wspominając. A i to zakładając że komuś się podoba efekt końcowy -mi się nie podoba.

  14. @rookie (autor: piwo1 | data: 16/02/24 | godz.: 13:17)
    https://cdn.wccftech.com/...2/Intel_aurora_004.png

  15. @14 (autor: OBoloG | data: 16/02/24 | godz.: 18:05)
    to weź teraz pokaż statystyki ile GPU od NVIDII i Intela jest w konsolach ok?. i dolicz sobie GPU od AMD do konsol do tych pecetowych i zsumuj kto i jak więcej chipów graficznych sprzedaje. APU/GPU jeden uj. jeśli służy do wyświtlania grafiki i do gier.

  16. @Kosiarz (autor: Promilus | data: 17/02/24 | godz.: 09:24)
    Co ty opowiadasz, stare AA to było SSAA - super sampling anti aliasing. Czyli renderowało się grę w wyższej rozdzielczości a potem skalowało do natywnej by wygładzić ząbki. Teraz się renderuje w niższej i skaluje (z ML) do wyższej właśnie dlatego, że rendering w wyższej jest killerem wydajności ;) Czyli NIE rozwiązano problemu SSAA tylko zrobiono obejście problemu ;) i wielu innych, w tym tragicznej wydajności z RT.

  17. @Kosiarz odpalarz starszy tytul ktory mial klasyczny AA (autor: etranger | data: 19/02/24 | godz.: 05:58)
    wyłączasz wszystkie mydlodajki i różnicy w prędkości nie widać. Z tym ze fakt to stara technologia z której nikt już nie korzysta.
    Co do RT to sa tytuły gdzie dodaje to uroku, niestety w większości wypadków klepacze kodu dodają kałuże na ziemi po których chodzisz jak po tafli lodu, czyli kupa.
    RT jeśli utrzyma się w tej wersji to będzie użyteczne za kilka lat. Ale wtedy będzie z pewnością coś co znowu rozłoży na łopatki karty ze średniej polki.
    Oczywiście xboxy i inne playstationy beda wtedy robiły 8K w trzydziestu klatkach, a pożal się boże brodate recenzenty w czapeczkach przypominających nocniki beda pisać o typowej technologii filmowej i odczuciach z tym związanych.


    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.