Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Środa 17 kwietnia 2024 
    

APU Strix Halo - kolejne informacje o procesorach z ZEN 5


Autor: Zbyszek | źródło: Chiphell | 23:04
(17)
W bieżącym roku AMD wprowadzi na rynek procesory wyposażone w kolejną generację rdzeni ZEN, czyli ZEN 5 i ZEN 5c. Poza procesorami dla serwerów i komputerów stacjonarnych pojawią się dwa procesory dla komputerów przenośnych. Dla lekkich i energooszczędnych laptopów przewidziano monolityczne procesory APU Strix Point (4 rdzenie ZEN 5 + 8 rdzeni ZEN 5c), ale pod względem technicznym bardziej imponująco zapowiadają się APU Strix Halo. Otrzymają one 16 rdzeni ZEN 5 oraz wydajny układ graficzny z architekturą RDNA 3.5 zawierający aż 40 bloków CU (2560 procesorów strumieniowych). W sieci właśnie pojawił się schemat techniczny tych procesorów.

Będą one zbudowane z trzech połączonych ze sobą układów krzemowych. Największy z nich, czyli IOD będzie zawierał zintegrowany układ graficzny, kontroler pamięci LPDDR5X, jednostkę NPU (Neural Processing Unit), oraz kontrolery PCI-Express i inne interfejsy I/O. Będzie on wytwarzany w litografii TSMC N4P (4nm) i będzie miał powierzchnię około 200 mm2.

Obok niego umieszczone zostaną dwa chiplety CCD, każdy zawierający po 8 rdzeni ZEN 5, mające powierzchnię około 80-85 mm2 i wytwarzane w nieco bardziej zaawansowanej litografii TSMC N4X. Taktowanie rdzeni ZEN 5 ma sięgać do 5,8 GHz.

Cały APU Strix Halo będzie współpracował z pamięciami LPDDR5X-8533 w trybie 256-bitowym (4-kanałowym), a pamięć ta będzie zarówno pamięcią RAM systemu operacyjnego, jak i pamięcią graficzną dla wbudowanego GPU.


 


    
K O M E N T A R Z E
    

  1. Długo kazali sobie czekać na właśnie takie rozwiązanie. (autor: Mario1978 | data: 19/04/24 | godz.: 18:58)
    Liczę na to, że zaktualizują ofertę do najnowszego LPDDR5X od Samsunga o przepustowości 10700MTr/s. Spodziewałem się N4X czyli najbardziej wydajnej wersji N4xx i tak też pewnie się stanie. O dziwo pod wrażeniem jest iż zeszli nawet w tej litografii do podstawowego N5 z gęstością upakowania tranzystorów, która ma być zwiększona o ponad 30%. 30% z 1000 brzmi dużo gorzej gdy 30% jest liczone ze 100 milionów. Ale większość ludzi nie zdaje sobie sprawy jak jest to ogromna różnica.

  2. litografie N4 i N4X (autor: Zbyszek.J | data: 19/04/24 | godz.: 21:33)
    mają o 6 procent większą gęstość tranzystorów niż N5 i N5P. N4 ma taką samą wydajność tranzystorów jak N5P (10% wyższą niż bazowe N5), a N4X dodaje do tego jeszcze 4% i zapewnia łącznie 15 procent większą wydajność tranzystorów niż N5.

  3. może w końcu (autor: GULIwer | data: 20/04/24 | godz.: 13:25)
    to prześcignie zwykłego cepa+dedykowaną grafikę w grach w tej samej cenie. 8000G okazały się jednak zwodem. Mogliby zrezygnować z 8 rdzeni, żeby zaoszczędzić TDP.

  4. mówi się o wydajności (autor: Zbyszek.J | data: 20/04/24 | godz.: 14:46)
    trochę wyższej niż desktopowy Radeon RX 7600

  5. @03 (autor: rzymo | data: 20/04/24 | godz.: 15:48)
    Nie, cały czas zwykły proc z niższej półki + RTX4060 to podobne / ciut wyższe zużycie energii, ale wydajność w grach razy trzy ;)


  6. coraz więcej przecieków (autor: Zbyszek.J | data: 20/04/24 | godz.: 23:20)
    mówi że jest około 20% (lub 20%+) wzrostu IPC plus skromny (~5%) wzrost taktowania

  7. @news (autor: lcf | data: 21/04/24 | godz.: 12:21)
    Może być całkiem sensowna platforma do lokalnego odpalania modeli typu Llama 3 70B, jako alternatywa dla Maców z M2 / M3. Tylko od strony softu może być problem - mamy 2024, a AMD nadal nie ogarnęło wsparcia dla PyTorch pod Windows.

  8. @5. (autor: Mariosti | data: 21/04/24 | godz.: 13:05)
    RTX 4060 to ponad 1400zł

    8700G to niecałe 1500zł

    Do 8700G porównywalne CPU to 7700 za prawie 1200zł.

    Jak bierzesz CPU z niższej półki to jednak zestaw jako całość nie jest porównywalny, chyba że stosujesz go tylko w grach, ale wtedy na RTX4060 też cię nie stać, chyba że w ogóle kupisz bieda platforme i cały budżet włożysz w grafikę, ale to niezbyt rozsądne podejście bo grafika starzeje się najszybciej, a graniczne "tanie" platformy niestety często mogą powodować problemy z płynnością rozgrywki w nowych tytułach mimo dobrego średniego fps.

    8700G jest trochę za drogi, podobnie jak całe AM5, ale mimo to jest ciekawym procesorem, bo na jego iGPU faktycznie da się grać całkiem nieźle i można z nim zbudować prawdziwy mikro komputerek biurowy który nadaje się też do rozrywki po godzinach, bez wydawania kolejnego 1400zł na w miarę przyzwoitą kartę graficzną, która jednak bardzo szybko się zestarzeje bo ma mało ramu i wąską szynę pamięci...


  9. @08 (autor: rzymo | data: 22/04/24 | godz.: 11:38)
    Tak, pisałem tylko o grach i o słabej efektywności energetycznej (częsci graficznej, żeby nie było, CPU jest jak najbardziej ok).

    Odnośnie odpowiednik 8700g - a to też na to sporo osób narzeka, że najmocniejsza integra siedzi tylko w najmocniejszym CPU. Jestem jedną z takich osób - od strony procesora w zupełności wystarczy mi to, co prezentuje sobą np. 8500g, ale tylko 4 CU to za mało od strony graficznej. Mimo, że mocniejszy procesor nie jest mi potrzebny, to i tak muszę dopłacić.

    W małym formacie jest jeszcze 3050/6GB (850zł). Prądu ciągnie jeszcze mniej niż 4060, a i tak grafika jest sporo mocniejsza od 12 CU w 8700g.

    Do takiego małego czy wręcz mini komputera zdecydowanie bardziej wolałbym włożyć nawet tego 3050 low profile + 7500f (ew. po taniości AM4 / 1700 z DDR4) niż składać zestaw na 8700g. Ale to ja, rozumiem jak ktoś myśli inaczej.


  10. @9. (autor: Mariosti | data: 22/04/24 | godz.: 13:44)
    Tu zgadzam się jak najbardziej.
    Topowe iGPU z 8700G powinno być we wszystkich nowych APU, nie tylko w topowym modelu, bo tam to ono jest akurat najmniej przydatne z punktu widzenia ekonomii, klienta, konfiguracji komputerów itd.

    Tak na prawdę to 8700G ma najwięcej sensu jeśli np chcesz kupić porządny komputer i mocno na nim polegasz, masz np ~4tys na dobrą platformę teraz i za jakiś czas przewidujesz że też będziesz miał trochę więcej wolnych środków, ale nie chcesz czekać, no to w takiej sytuacji mocna platforma na 8700G teraz ma dużo sensu, a porządna karta graficzna później, bo też to daje ci pewną elastyczność, gdzie w przyszłości możesz sobie tą kartę graficzną regularnie wymieniać, sprzedawać obecną i nie przejmować się ewentualnymi przestojami albo wykładaniem całej kasy z góry na kolejną kartę graficzną.

    Wiadomo, 7800x3d byłby znacznie wydajniejszy i jego igpu wystarczy do normalnego korzystania z komputera, a nawet do odpalenia mało wymagających gier, ale lepiej mieć takie opcje do wyboru niż ich nie mieć.


  11. ostatnio słyszałem, że Intel ma zrezygnować z HT (autor: ekspert_IT | data: 24/04/24 | godz.: 10:39)
    Bo uważa, że lepiej pakować małe rdzenie fizyczne zamiast wirtualnych... Ciekawe czy AMD zrobi tak samo...

  12. @11. (autor: Mariosti | data: 24/04/24 | godz.: 11:18)
    U AMD skalowanie z z HT jest ekstremalnie dobre w większości zastosowań, znacznie lepsze niż u Intela więc nie zdziwi mnie jeśli AMD nie zrezygnuje z tego.

  13. @12 (autor: Conan Barbarian | data: 24/04/24 | godz.: 14:41)
    AMD może zrobić HT czterowątkowe (widać to po wzroście liczby jednostek wykonawczych) i wówczas w serwerach zdominuje rynek całkowicie.

  14. @11 (autor: PCCPU | data: 25/04/24 | godz.: 15:50)
    Wbrew przeciekom z brakiem SMT w ArrowLake uważam że LionCove ma fizyczną implementację SMT a być może nawet SMT4. Być może sample ArrowLake mają SMT tylko wyłączony.

    Tak uważam i jestem pewny na 95% że LionCove ma implementację SMT zwłaszcza dla linii Xeon który w końcu także będzie bazował na LionCove.

    Wątpię by Intel przeprojektował LionCove na dwa różne rdzenie tak by fizycznie usunąć SMT co praktycznie czyniłoby rdzeń osobną mikroarchitekturą.


  15. Zbyszek.J (autor: PCCPU | data: 25/04/24 | godz.: 23:46)
    Jesteś ciekawy danych rdzeni LionCove + Skymont? ;)

  16. @ekspert_IT (autor: pwil2 | data: 28/04/24 | godz.: 05:01)
    Intel się załadował w pułapkę optymalizacyjną, bo trzeba programowo pilnować, by właściwe wątki na właściwych rdzeniach wykonywać, a i tak w grach szarpanie i ściny sekundowe potrafią być, do czasu wyłączenia E-core.

    Łatwiej im wyprodukować 16 rdzeni E w 7nm, wyłączyć HT i nie zastanawiać się, czy coś ma współdzielić rdzeń P, czy lepiej na osobnym E.


  17. c.d. (autor: pwil2 | data: 28/04/24 | godz.: 05:02)
    Oni już mogą utknąć z 6-8 rdzeni P na dłużej. Przelicznik zajmowanego miejsca może być jak 8:1 z czasem (P:E).

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.