Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2025
Wtorek 7 stycznia 2025 
    

GeForce RTX 5090, 5080, 5070 Ti i 5070 oraz DLSS 4.0 - szczegóły techniczne


Autor: Zbyszek | źródło: Nvidia | 17:59
(6)
Szef Nvidia, Jensen Huang, w trakcie swojej prezentacji podczas targów CES oficjalnie zaprezentował nowe karty graficzne serii GeForce RTX 5000 z pamięciami GDDR7 oraz układami graficznymi opartymi na architekturze Blackwell. Architektura Blackwell przynosi kolejną generację jednostek Tensor (obliczenia na macierzach) oraz jednostek RayTracing, a także nowe programowalne jednostki obliczeniowe przeznaczone do wykonywania różnych obliczeń w zastosowaniach związanych z tzw. sztuczną inteligencją (ich szczegółów nie podano). Za pomocą tych jednostek nowe GeForce mają mieć jeszcze większe możliwości akceleracji obliczeń, a w grach 3D realizowana może być kompresja tekstur w oparciu o sieci neuronowe (Neural Texture Compresion), zmniejszająca zapotrzebowanie na przepustowość pamięci.

Jensen Huang dodał też, że architektura Blackwell została zaprojektowana przy znacznym udziale sztucznej inteligencji, a innowacyjne są nie tylko nowe układy scalone - oprócz nich karty z serii GeForce RTX 5000 mają także całkowicie nowe systemy chłodzenia i bardzo kompaktowe płytki drukowane - ich zaprojektowanie miało być dużym wyzwaniem dla inżynierów.

Nowe systemy chłodzenia składają się z komory parowej i rurek cieplnych dostarczających ciepło do kilku połączonych ze sobą radiatorów. Całość jest owiewana przez dwa duże wentylatory, każdy z nich przedmuchuje powietrze na rewers karty. Płytka drukowana jest umieszczona w centralnej części karty i nie łączy się bezpośrednio ze śledziem. Dzięki temu nowe systemu chłodzenia mają jeszcze wyższą wydajność.

Wraz z serią GeForce RTX 5000 debiutuje też technologia DLSS 4.0 korzystająca z nowej wersji jednostek Tensor. Po włączeniu DLSS 4.0 nowe karty mają oferować dwukrotnie więcej klatek na sekundę od swoich bezpośrednich poprzedników z serii RTX 4000. Nie sprawdziły się doniesienia o astronomicznych cenach kart GeForce RTX 5090 i GeForce RTX 5080, chociaż ceny obu kart i tak są wysokie, to nie jest to 2500 USD i 1500 USD.


GeForce RTX 5090 ma wskaźnik TDP 575W, 32 GB pamięci GDDR7 28 Gbps z 512-bitową magistralą (przepustowość 1,8 TB/s), i 21760 rdzeni CUDA (plus 680 jednostek TMU, 192 jednostki ROP, 680 jednostek Tensor i 170 jednostek RT). Zastosowany chip GB202 ma 92 miliardy tranzystorów, w porównaniu do 76,3 mld w układzie AD102. Pomimo znacznie wyższego wskaźnika TDP zachowano wymiary zbliżone do poprzednika - wysokość GeForce RTX 5090 to 151mm, długość 304mm, a grubość 2,7 slota. Kartę wyceniono na 1999 USD netto / 10299 zł brutto

GeForce RTX 5080 ma wskaźnik TDP 360W, 16 GB pamięci GDDR7 30 Gbps z 256-bitową magistralą (przepustowość 960 GB/s), i 10752 rdzeni CUDA (plus 336 jednostek TMU, 128 jednostek ROP, 336 jednostek Tensor i 84 jednostki RT). Kartę wyceniono na 999 USD netto / 5199 zł brutto

GeForce RTX 5070 Ti ma wskaźnik TDP 300W, 16 GB pamięci GDDR7 28 Gbps z 256-bitową magistralą (przepustowość 896 GB/s), i 8960 rdzeni CUDA (plus 280 jednostek TMU, 128 jednostek ROP, 280 jednostek Tensor i 70 jednostek RT). Zastosowany jest chip GB203, taki jak w RTX 5080, ale w wersji z zablokowaną częścią jednostek. Kartę wyceniono na 749 USD netto / 3899 zł brutto

GeForce RTX 5070 ma wskaźnik TDP 250W, 12 GB pamięci GDDR7 28 Gbps ze 192-bitową magistralą (przepustowość 672 GB/s), i do tego chip GB205 zawierający 6144 rdzeni CUDA (plus 192 jednostki TMU, 64 jednostki ROP, 192 jednostki Tensor i 48 jednostek RT). Cena karty wynosi 549 USD netto / 2849 zł brutto. Oznacza to, że nadchodzący Radeon RX 9070 XT nie powinien być droższy niż 499 USD.

GeForce RTX 5090 i GeForce RTX 5080 mają mieć oficjalną premierę pod koniec stycznia, a GeForce RTX 5070 Ti i GeForce RTX 5070 w lutym. Jednocześnie Nvidia przygotowała laptopwe wersje nowych GeForce, a pierwsze laptopy z nimi zadebiutują jeszcze w tym kwartale. Ze względu na znacznie niższe możliwości odprowadzania ciepła laptopowe wersje są jednak znacznie wolniejsze - mobilny GeForce RTX 5090 zaoferuje niecałą połowę wydajności wersji desktopowej.



 




    
K O M E N T A R Z E
    

  1. do ideału brakuje (autor: Zbyszek.J | data: 7/01/25 | godz.: 18:11)
    do ideału brakuje, żeby te GPU były produkowane w 3nm, co przy tej samej wydajności pozwoliłoby zbić TDP na pewno do kolejno: 350W, 250W, 200W, 150W (jeśli nie lepiej)

  2. Topowa grafika za ponad 10 tys (autor: rookie | data: 7/01/25 | godz.: 21:51)
    I znów doszliśmy do cen jak z najwiekszego boomu krypto https://ithardware.pl/...021_2022_top_5-19351.html

    Jedyna nadzieja w intelu, oby ich druga generacja osiągnęła sukces (wyprzedanie B580 wróży dobrze), ale jak dostępność będzie słaba to nie zmieni wiele na rynku...


  3. ja i tak spodziewałęm się drożej (autor: Zbyszek.J | data: 7/01/25 | godz.: 22:03)
    spodziewałem się 5080 za przynajmniej 1199 USD, 5070 Ti za 899 USD i 5070 za 649 USD. Niedobrze jest z poborem (coraz droższej) energii:
    450W -> 575W
    320W -> 360W
    285W -> 300W
    200W -> 250W


  4. @3. (autor: Kenjiro | data: 8/01/25 | godz.: 08:50)
    Idą metodą skokową, w jednej generacji podnoszą ceny +20-50% i liczą się z mniejszą sprzedażą, w drugiej pozostawiają na tym samym poziomie, a głupi ludzie się nabierają, że cena nie wzrosła, gdy wzrosła nadmiernie przy poprzedniej generacji.
    To są oczywistości z najbardziej chamskich marketingowych zagrywek.


  5. ten cwel to rodzina Pani Lisy Su ? (autor: bajbusek | data: 8/01/25 | godz.: 19:00)
    co za glupek, robi z siebie posmiewisko ... gej kurtka.
    5090 z 20% przyrostem wydajnosci, 30% poborem mocy i generatorem dildo :)
    Brak konkurencji w HEDT GPU odbija sie mu czkawką ... poczekaj na AMD ... intel sie doczekał :D


  6. Ceny nvidii to odlot (autor: rookie | data: 10/01/25 | godz.: 09:10)
    Czekam trochę na jakieś rozwiązanie a'la Transmeta na początku lat 2000. Pomysł był świetny: prosty CPU bez ogromnej ilości krzemu i instrukcji, z szybką softwareową emulacją x86.
    Obecne GPU są zbyt rozbudowane, przez co dokładanie kolejnych setek jednostek wykonawczych nie skaluje się dobrze. Może emulacja części funkcjonalności byłaby rozwiązaniem (np. metody sprzed wprowadzenia shaderów jak renderowanie trójkątów, transform & lighting).
    Dlaczego średniej półki CPU kosztuje 700zl a średniej półki karta graficzna 3000zl? Przecież nie można tego wytłumaczyć ceną gddr6 czy lutowania na PCB...


    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.