Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2025
Czwartek 23 stycznia 2025 
    

Oficjalna premiera GeForce RTX 5090


Autor: Zbyszek | źródło: Nvidia | 15:48
(4)
Nvidia ogłosiła oficjalną premierę swojej pierwszej karty graficznej kolejnej generacji - GeForce RTX 5090. Karta bazuje na układzie krzemowym GPU GB202 z architekturą Blacwell, który zawiera 92 miliardy tranzystorów i jest wytwarzany w litografii 4nm. Oprócz tego zastosowano w miej 32 GB pamięci GDDR7 28 Gbps z 512-bitową magistralą (przepustowość 1,8 TB/s) i całkowicie nowy system chłodzenia. Do dyspozycji jest 21760 rdzeni CUDA, oraz 680 jednostek TMU, 192 jednostki ROP, 680 jednostek Tensor i 170 jednostek RT. Wadą jest bardzo wysokie zużycie energii, realnie dochodzące do prawie 600W (wskaźnik TDP 575W).

Według testów nowy GeForce RTX 5090 oferuje w rozdzielczości 4K średnio o 35 procent wyższą wydajność niż GeForce RTX 4090, a w niższych rozdzielczościach jego przewaga jest mniejsza (prawdopodobnie ograniczeniem zaczyna być wydajność procesora).

GeForce RTX 5090 pojawi się w sprzedaży jutro, w sugerowanej cenie 10299 zł brutto. W sterownikach do karty dostępna będzie nowa wersja DLSS, czyli DLSS 4.0 z techniką Multi Frame Generation. Po włączeniu DLSS 4.0 w trybie Performance + Frame Gen x4, GeForce RTX 5090 rzeczywiście oferuje dwukrotnie więcej klatek na sekundę, niż GeForce RTX 4090 wraz z DLSS 3.x.

Na koniec kilka informacji technicznych na temat architektury Blackwell - zastosowano w niej kolejną generację jednostek Tensor (obliczenia na macierzach) oraz jednostek RayTracing, a także nowe programowalne jednostki obliczeniowe przeznaczone do wykonywania różnych obliczeń w zastosowaniach związanych z tzw. sztuczną inteligencją. Z nowych Tensorów korzysta właśnie DLSS 4.0, natomiast nowe jednostki do zastosowań AI mają być też użyte do kompresja tekstur w oparciu o sieci neuronowe (Neural Texture Compresion).

Nowe systemy chłodzenia składają się z komory parowej i rurek cieplnych dostarczających ciepło do kilku połączonych ze sobą radiatorów. Całość jest owiewana przez dwa duże wentylatory, każdy z nich przedmuchuje powietrze na rewers karty. Płytka drukowana ma bardzo kompaktowe wymiary, jest umieszczona w centralnej części karty i nie łączy się bezpośrednio ze śledziem. Dzięki temu nowe systemy chłodzenia mają jeszcze wyższą wydajność.


 




    
K O M E N T A R Z E
    

  1. 30 FPS (autor: GL1zdA | data: 23/01/25 | godz.: 21:21)
    Cyberpunk 2077, Path tracing, 4K, bez wspomagaczy: <30 FPS. Można się rozejść.

    https://youtu.be/lA8DphutMsY?t=636


  2. przeszedlem (autor: ripek | data: 24/01/25 | godz.: 17:49)
    akurat na tyle klatkach bez wspomagaczy, skonczylem cp77 jak wyszla a mialem 1050ti momentami spadalo do 15 klatek i byla masa bledow w grze ale dalo sie ja skonczyc, jednak juz nigdy do niej nie wrocilem i raczej nie wroce
    czyli nic nowego nie wymyslili ;)


  3. 5090 (autor: PiotrexP | data: 24/01/25 | godz.: 20:15)
    Mokry sen skalperów

  4. bardzo dobrze zaprojektowana płytka karty (autor: Qjanusz | data: 25/01/25 | godz.: 01:07)
    niesamowite upakowanie. Prz dobrym chłodzeniu cieczą, można zbudować niewielkiego kompa o wydajności rakiety

    Pozycja wyłącznie dla tych, którzy muszą mieć "naj", dla których koszy karty i moc pobierana z zasilacza, jest wartością nieistotną.

    btw... ładna kurteczka


    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.