Indyjscy naukowcy opracowali nowy typ baterii sodowo-jonowej, która ma szansę zrewolucjonizować rynek samochodów elektrycznych. Nie dość, że ładują się do 80% w zaledwie 6 minut i generują mniej ciepła podczas tego procesu, to jeszcze składniki użyte do ich produkcji (w tym sód) są dostępniejsze i tańsze niż te używane w tradycyjnych akumulatorach. Dodatkowo takie baterie są w stanie wytrzymać dłużej niż baterie litowo-jonowe – do 3000 cykli ładowania i są dużo bezpieczniejsze podczas użytkowania.
Kluczowa innowacja polega na pokrywaniu nanocząstek warstwą węgla i aluminium, co przyspiesza ładowanie i ogranicza wydzielanie ciepła, otwierając nowe możliwości dla rozwoju ekologicznego transportu i energetyki.
Pytanie tylko jak pojemne baterie uda się z użyciem nowej technologii wytworzyć i jak szybko będzie można je wdrożyć do masowej produkcji.
K O M E N T A R Z E
Błąd ortograficzny (autor: Carat | data: 27/05/25 | godz.: 16:11) mogą być Chińczycy ale w tym przypadku powinno być Hindusi.
CUDA (autor: Conan Barbarian | data: 27/05/25 | godz.: 19:02) W życiu już o tylu cudownych wynalazkach słyszałem, że trudno spamiętać i jakoś nie dotarły na powierzchnię.
To jednak nic przy tęczowych opowieściach o pięknej zielonej Polsce, gdy "tylko wygram wybory". Tymczasem idzie o wszystko, o przetrwanie, o istnienie. Jest niesamowicie blisko tragedii domknięcia niewolniczego systemu, w którym normalność będzie zakazana a za prawdę ludzie będą wtrącani do więzienia.
Takich wynalazków jest mnóstwo. (autor: Kenjiro | data: 27/05/25 | godz.: 20:30) Najczęściej zaś są dwa poważne problemy, pierwszy - to mniejsza gęstość energii w przeliczeniu na masę oraz objętość od Li-Ion, drugi - trudności w produkcji masowej.
O przełomach w technologiach akumulatorów czytam od co najmniej 20 lat, tymczasem ciągle udoskonalane są technologie znane już od lat ponad 50.
@4. (autor: Mariosti | data: 28/05/25 | godz.: 10:13) No właśnie, np kiedy w końcu akumulatory solid state wejdą do powszechnego użytku? Ile to już lat temu niby były w ostatnich fazach wdrażania produkcji masowej...
z tych cudownych akumulatorowych wynalazków, o których często czytamy (autor: Qjanusz | data: 28/05/25 | godz.: 10:31) mi najbardziej spodobał się działający prototyp akumulatora na mocz
Jedyna nowa (autor: ghost12 | data: 29/05/25 | godz.: 07:53) technologia która została wdrożona do masowej produkcji to chyba baterie węglowo-krzemowe. Resztę można traktować jak baśni z krainy mchu i paproci.
Dobrze iż są jakieś badania (autor: skalak23 | data: 29/05/25 | godz.: 12:21) i postęp w bateriach może w końcu któraś technologia wejdze do powszechnego uzytku. Co do gęstości energii wagi i objętości i szybkości ładowania to co innego bateria do auta a co innego bateria do magazynu energii który latami bedzie stał w tym samym miejscu. W bateri do auta w pierwszej kolejności stawiałbym na bezpieczeństwo szybkość ładowania i gęstość energetyczną aby każdy zgromadzony kilowat w baterii ważył jak naj mniej a w magazynie energi w pierwszej kolejności stawiałbym na bezpieczeństwo i cenę za możliwośc przechowania kilowata energi waga i objętpość w tym przypadku są mniej ważne.
A jak (autor: kombajn4 | data: 31/05/25 | godz.: 07:49) się ma porównanie sodowo-jonowe vs węglowo-krzemowe? Pod kątem przede wszystkim gęstości energetycznej...
D O D A J K O M E N T A R Z
Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.