Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2025
Środa 4 czerwca 2025 
    

Nova Lake z aż dwoma różnymi IGP (jednocześnie)?


Autor: Wedelek | źródło: WCCFTech | 06:25
(2)
Według doniesień portalu Wccftech, w nadchodzących procesorach Nova Lake-S dla desktopów Intel planuje wykorzystać zarówno architekturę Xe3 "Celestial", jak i Xe4 "Druid". I to na raz – w sensie dwa układy w jednym procesorze. Ptaszki ćwierkają, że Xe3 odpowiadałby za rendering 3D, podczas gdy Xe4 przejąłby zadania związane z wyświetlaniem i przetwarzaniem multimediów. Taki podział pozwoliłby na jednoczesne wykorzystanie zalet obu generacji – Xe3 zapewniłby wydajność gamingową, a Xe4 nowoczesne wsparcie dla kodeków wideo, takich jak AV2 czy VVC.

Teoretycznie nie jest to taki zły pomysł. Zwłaszcza, że Nova Lake-S ma być oparty na architekturze chipletowej, co umożliwia łączenie komponentów produkowanych w różnych technologiach. Dotyczy to tak rdzeni CPU jak i GPU. Jak wskazują źródła, Xe3 mógłby zostać wykonany w procesie TSMC N5, a Xe4 w TSMC N6. Rozwiązanie to nie tylko obniża koszty, ale też pozwala na szybsze wdrażanie innowacji bez konieczności przeprojektowywania całego układu.

Xe3 "Celestial" ma oferować nawet 1,5× wyższą wydajność przy tym samym poborze mocy co Xe2 Battlemage. Z kolei Xe4 "Druid", choć wciąż w fazie projektowania, wprowadza m.in. wsparcie dla AI-accelerated encoding i DisplayPort 3.0. Według użytkownika Bionic_Squash dzięki użyciu Xe4 w Nova Lake-S układ ten miałby zapewniać natywne wsparcie dla formatów ProRes RAW.

Premiera procesorów Nova Lake-S planowana jest na 2026 rok.

 




    
K O M E N T A R Z E
    

  1. podążając tą ścieżką (autor: Qjanusz | data: 5/06/25 | godz.: 11:11)
    AMD powinno wydać nowe grafiki w formie dopracowanych sklejek RDNA i CDNA, a nie opracowywać UDNA
    Ale AMD idzie w UDNA i też je wyda w 2026. I PS6 będzie miało UDNA.
    A Intel układa puzle z Xe3 i Xe4


  2. @1. (autor: Mariosti | data: 6/06/25 | godz.: 12:24)
    Raczej dopracowania wymagałyby HW interfejsy miedzy częścią I/O-media/codecs w GPU, a częścią Compute, tak aby nie było nadmiernym problemem i obciążeniem RnD tworzenie co te 1,5-2 lata przynajmniej odświeżonych modeli GPU z nową częścią I/O-media/codecs.

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.