Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Środa 7 lutego 2018 
    

AMD tworzy nową architekturę GPU, Navi ostatnią odmianą GCN


Autor: Zbyszek | źródło: WCCFTech | 14:28
(14)
Nie tak dawno firma AMD poinformowała o zatrudnieniu do swojego działu Radeon Technologies Group (RTG) dwóch cenionych i doświadczonych specjalistów - Mike’a Rayfielda jako starszego wiceprezesa i głównego menedżera w AMD RTG i Davida Wanga jako starszego wiceprezesa ds. inżynierii w RTG. Wcześniej dział RTG opuścił Raja Koduri. Teraz na światło dzienne wypływają informację o rozpoczęciu prac nad zupełnie nową architekturą GPU, która będzie opracowana od podstaw i zastąpi dotychczas stosowane kolejne generacje architektury GCN.

Nowa architektura dla kart graficznych wykorzysta proces produkcyjny 7nm+ i pojawi się na rynku w 2020 lub 2021 roku. Dzięki zaprojektowaniu zupełnie od nowa, ma wyróżniać się wysoką sprawnością energetyczną i podjąć na tym polu ponowną walkę z produktami Nvidia.

W efekcie, ostatnią architekturą wywodzącą się z GCN będzie architekturą Navi, która zostanie wykorzystana w przyszłych 7nm układach graficznych, które trafią na rynek w 2019 roku. Architektura GCN pojawiła się na rynku pod koniec 2011 roku w postaci kart Radeon HD 7970, i zastąpiła wcześniejszą architekturę TeraScale, stosowaną w kartach od Radeon HD 2000 do Radeon HD 6970.

Wprowadzając GCN, dotychczasowe jednostki obliczeniowe typu VLIW (very long instruction word) zostały zastąpione przez jednostki typu RISC (reduced instruction set based computing), co dało architekturze szereg nowych możliwości w zastosowaniach GPGPU, ale względem TeraScale wymagało zwiększonej liczby tranzystorów do budowy chipów. W efekcie kolejne generacje GCN nie zdołały osiągnąć takiej sprawności energetycznej, jak konkurencyjne układu graficzne Nvidia.

Aktualna generacja kart graficznych AMD o nazwie Vega korzysta z architektury GCN piątej generacji.

 


    
K O M E N T A R Z E
    

  1. No, no... (autor: Kenjiro | data: 7/02/18 | godz.: 15:00)
    Poczekamy, zobaczymy ;-). GCN też miał być krokiem naprzód w sprawności energetycznej, a wyszło, jak wyszło...

  2. Firma projektująca GPU (autor: Mario1978 | data: 7/02/18 | godz.: 15:12)
    tworzy nową architekturę normalnie wiadomość dnia.
    Bardzo Mnie ciekawi bo NAVI to pierwsza architektura jest całościowo dzieckiem Koduriego więc wszystkie wytyczne jego działania to zasługa głównego inżyniera.Dlatego trzeba czekać jak mocne to będzie i upatrywać też silnej konkurencji od strony INTELA jak ma być tak mocne jak przypuszczam głównie przez projekt GPU MCM gdzie Infinity Fabric będzie grało pierwsze skrzypce a ,że akurat nastanie taki czas i nadejdzie nowa litografia 7nm to można oczekiwać jeszcze więcej.
    Widocznie rzeczywiście ten rodzaj architektury zostanie w NAVI wyciągnięty na maksymalne możliwości więc moment kiedy Pan Koduri poszedł na urlop był momentem rozpoczęcia prac nad nową architekturą gdyż osoba ,która idzie do firmy przeciwnej nie może brać w nowym projekcie udziału.


  3. co by to nie bylo (autor: Wyrzym | data: 7/02/18 | godz.: 17:41)
    to oby nie dalo sie na tym kopac i bedzie hit dla graczy :DD

  4. @2. (autor: Kenjiro | data: 7/02/18 | godz.: 20:50)
    A ja mam podejrzenia, że okazało się z pierwszych próbek, że Navi to ślepa uliczka i jest tylko ledwie rozwinięciem Vegi ze wszystkimi jej minusami (jak powiązanie z interfejsem HBM, co całkowicie odcina możliwość produkcji tanich kart, czy też problemy produkcyjne), a plusy są widoczne głównie dla kopaczy i wąskiego grona profesjonalistów (i to tylko tych, którzy korzystają z obliczeń na GPU).
    Dlatego też Raja poleciał, bo nie był w stanie przygotować odpowiednich układów i dotrzymać obietnic, które zapewne padły też przed zarządem.


  5. Kenjiro (autor: Mario2k | data: 8/02/18 | godz.: 01:09)
    Tu w prawdzie niechętnie ale muszę się z tobą zgodzić.
    Navi to będzie lekko ulepszona Vega i tyle w temacie
    inaczej by nie wdrażali całkowicie nowej architektury.
    Więc proszę nie liczyuć na cuda , Navi moze nam zaoferować max 35% boost w stosunku do Vegi 64


  6. k...a (autor: pawel1207 | data: 8/02/18 | godz.: 02:43)
    w koncu gcn to byla nakldka na nakladke ktora byla ulepszona nakladka :D na kiepsko dzialajacy zabytek . czas na cos bardziej elastycznego i uniwersalnego a przedewszystkim z lepszym pref/watt ..moze w koncu bedzie realna konkurencja dla nv..oby.


  7. bez przesady (autor: Qjanusz | data: 8/02/18 | godz.: 08:41)
    architektura GCN była w swoim czasie bardzo dobrym rozwiązaniem. Dalej by była na topie, gdyby nVidia nie odpaliła Pascala i gdyby Koduri nie upierał się przy HBMach.

    Natomiast zgadzam się co do Navi. To będzie polukrowany kasztan za cenę niewartą swoich możliwości, nie pisząc nawet o wpływie górników na rynek GPU.

    Czekamy na next gena. Tym bardziej że AMD pokazało ZENem, że może ulepić coś bardzo dobrego z niczego.


  8. nie do konca sie zgodze. (autor: piwo1 | data: 8/02/18 | godz.: 10:20)
    byla mowa o wykorzystaniu przez amd gddr6 w navi i rozdzieleniu na dwa segmenty dla profi i dla graczy wiec beda wersje i hbm i gddr6.

  9. Qjanusz (autor: pawel1207 | data: 8/02/18 | godz.: 11:36)
    w swoim czasie :) owszem a widzials jak oni to hbm dorzucili do chipu :D i to jest wlasnie problem soory gcn byla dobra 2 lata temu puzniej zastopowala albo inaczej skonczyl sie jej potencjal .. wiesz do golfa 1 tez mozna wsadzic 1000 km silnik tylko ze nie da tym sie normalnie jezdzic :D veyrona z tego nie zrobisz i tu pies pogrzebany..

  10. Mario1978 (autor: pawel1207 | data: 8/02/18 | godz.: 11:39)
    a czy ty wczesniej nie wychwalales czasem koduriego pod niebiosa ..:D:D:D

  11. @10 Pewno że wychwalał ;) (autor: Dather | data: 8/02/18 | godz.: 12:09)
    Ja się boje że AMD w nowej archi zrobi po staremu, czyli wrzuci do kart dla graczy rdzeń ze wszystkimi jednostkami i fjuczerami które w grach są zbędne tym samym podnosząc TDP i robiąc "dobrze" kopaczom <fuck>! I znowu AMD będzie w ciemnej dupie za NV, zamiast iść w ich ślady i okroić rdzeń tak żeby zostało wszystko to co do gier się nadaje a rdzeń z wyspecjalizowanymi jednostkami do serii dla profesjonalistów. Jak znowu powtórzą błąd który cały czas ich ciągnie na dno to role się odwrócą i to dział CPU będzie utrzymywał RGT ;<

  12. Ciekawie się zapowiada. (autor: Marek1981 | data: 8/02/18 | godz.: 14:37)
    Pytanie czy będą współpracować z MS przy tworzeniu nowego standardu (dx13?) Osobiście jak poprawią mankament vegi (źre dużo prądu i nie umożliwia tym wysokich częstotliwości na rdzeniu) to sobie kupię.

  13. @11: (autor: MBR[PL] | data: 8/02/18 | godz.: 18:16)
    No prawdziwa tragedia w 4 aktach dla producenta GPU że nie nadążają z produkcją GPU, sprzęt jest przewartościowany a i tak i karty sprzedają się na pniu ;>

    Problem to AMD i nV będzie miała jak koparki na czymkolwiek innym niż ASIC staną się nieopłacalne i ten cały używany sprzęt zaleje rynek. Wystarczy spojrzeć na Allegro/OLXy itp. gdzie cała poleasingowa jednostka centralna o wysokiej kulturze pracy (przy niektórych nawet Seasonici są głośnawe) z licencją na Win10 kosztuje mniej niż goły CPU o takiej samej wydajności w sklepie.

    Jakoś mnie to specjalnie nie martwi, bo przy obecnych cenach GPU siedzę na R7850 kupionym na premierze nowej architektury w 2012 r. i o ile ceny nie znormalnieją, to doczekam na nim do tej nowej architektury po GCNie.


  14. @MBR masz rację (autor: Dather | data: 9/02/18 | godz.: 00:17)
    Karty schodzą na pniu ale AMD i NV zarabiają tak naprawdę grosze na tej całej bańce, marży jakoś drastycznie nie zwiększyli (chyba że nie doczytałem czegoś) a zyskują tylko sklepy i spekulanci. Przewartosciowane są dla nas - konsumentów i tylko dla nas. Trzeba mieć na uwadze problemy z dostępnością pamięci a w przypadku Vegi jeszcze problemem jest zaimplementowanie HBM2 obok rdzenia na interpreterze. AMD ma wąskie gardła z każdej strony, po części na własne życzenie i nie wierzę że AMD jest z tego powodu szczęśliwe a tym bardziej z dostarczanych ilości, chipów dla partnerów. Sam jadę na 7870 kupiona niecały rok po premierze i czekam na ten krach i wysyp używek

    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.