Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Piątek 4 maja 2018 
    

Osiem nowych wersji Spectre w procesorach Intela


Autor: Zbyszek | źródło: Heise.de | 12:11
(41)
Jak informuje niemiecki serwie Heise.de, specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa odkryli w ostatnim czasie w procesorach Intela osiem nowych luk zabezpieczeń. Informacje o tym podano opinii publicznej, ale bez ujawniania żadnych szczegółów technicznych. Nowe zagrożenia są podobne do luk Spectre i umożliwiają w łatwy sposób złamanie zabezpieczeń komputera wyposażonego w podatne procesory. Luki otrzymały nazwę Spectre NG (od "Next Generation"), a cztery spośród nich zakwalifikowano jako krytyczne. Jedną z ośmiu luk Spectre NG odkrył zespół Google Project Zero, ten sam który odpowiada za odkrycie oryginalnych luk Meltdown i Spectre.

Według Heise.de Intel jest już od pewnego czasu powiadomiony o ośmiu nowych wersjach luki Spectre, i pracuje nad rozwiązaniem tego problemu. Informacje o pierwszej z ośmiu nowych luk mogą zostać udostępnione przez odkrywców już 7 maja, ponieważ wtedy upływa 90-dniowy termin biegnący od momentu powiadomienia producenta o występowaniu luki. Poza Intelem, o lukach w procesorach niebieskich powiadomiony został także Microsoft.

Zdaniem Heise.de, Intel planuje wydanie łatek na jedną z luk jeszcze w maju, a na pozostałe - począwszy od sierpnia. Zapowiadane od lutego procesory, które mają posiadać sprzętowe zabezpieczenia na znane od stycznia luki Spectre i Meltdown, prawdopodobnie nie zdążą otrzymać zabezpieczeń sprzętowych na 8 nowych luk Spectre NG.

Intel zapytany o istnienie 8 nowych luk Spectre Next Generation wydał dość lakoniczny komunikat, w którym zapewnia, że bezpieczeństwo jest dla niego najważniejsze, a jakiekolwiek szczegóły potencjalnych problemów zostaną ujawnione po zakończeniu prac nad rozwiązaniami ochronnymi.

 


    
K O M E N T A R Z E
    

  1. Intel zawsze dba o maksymalne bezpieczenstow swoich uzytkownikow (autor: Sony Vaio VPN | data: 4/05/18 | godz.: 13:03)
    Narazie nie potwierdzil tych doniesien by owe luki w ogole byly. Poczekajmy na fakty. w amd pewnie wykryja 16 luk i nawet nie zdaza ich zabezpieczyc zanim opinia publiczna sie o tym fakcie dowie.

  2. co to za wysyp (autor: Wyrzym | data: 4/05/18 | godz.: 13:16)
    dziur w cpu? wszczesniej nikt metody szukania nie znal czy jak, pokazali jedna i nagle wszystkich olsnilo gdzie, co i jak?
    A tym czasem akcje intela rosna, a co :]


  3. >> [...] cztery spośród nich zakwalifikowano jako krytyczne. (autor: daver | data: 4/05/18 | godz.: 13:29)
    Dziwne, heise napisał, że cztery są high-risk, a pozostałe medium.

    >>Zdaniem Heise.de, Intel planuje wydanie łatek na jedną z luk jeszcze w maju, a na pozostałe - począwszy od sierpnia.

    Chyba nie. Wg heise Intel planuje wydanie łat w dwóch falach, w maju i w sierpniu.

    Żeby nie było za różowo. "Intel isn’t the only CPU maker facing additional patches. The report says some ARM-based processors are also vulnerable to the Spectre Next Generation flaws, while researchers are currently investigating AMD’s processor family for similar vulnerabilities."


  4. @1 Intel zawsze dba o maksymalną inwigilację swoich użytkowników (autor: siwydym | data: 4/05/18 | godz.: 14:08)
    doniesienia potwierdzone wiele lat temu.
    Intel wiedział o swoich dziurach od samego początku bo stworzył je celowo.


  5. FY Intel (autor: Conan Barbarian | data: 4/05/18 | godz.: 15:08)
    Tym sposobem Intel już na dobre wypadł u mnie z rozważań nad nową platformą. Poczekam na Zen2 z jakimś Ryzenkiem 12c w 7nm i zapomnę co to znaczy dziurawy procesor.

  6. Parodia (autor: konopa | data: 4/05/18 | godz.: 16:53)
    Kilka pytań:
    1. O czym ma świadczyć pojawianie się tekstów rodzaju "Intel zawsze dba o maksymalne bezpieczenstow swoich uzytkownikow" zaraz pod opublikowanych przez redakcję informacjach o nowych dziurach w prockach Intela? Na dodatek jako pierwszy komentarz?
    2. Czy kłamliwe trole uciekający się do kłamstw celowo wprowadzających ludzi w błąd będą banowani bezterminowo w przypadku recydywy?
    3. Czy stosowanie tak niskich lotów amplifingu jest rzeczywiście opłacalnym mechanizmem przynoszącym zauważalne korzyści w porównaniu do sytuacji bez stosowania niskiego lotu amplifingu (biorąc pod uwagę docelową grupę czytelników)?
    4. Jeśli czytelnik nie chce mieć do czynienia z żenującym amplifingiem, kłamliwymi komentarzami wskazującymi na odmienny stan świadomości, trolowaniem będocym celowym działaniem, to jedynym wyjściem jest zaprzestanie czytania danego serwisu na rzecz konkurencji w rodzaju purepc czy frazpc, gdzie tego rodzaju atrakcje nie występują, albo występują w stopniu znacznie mniej zauważalnym?
    5. Skąd wziął się pomysł przyzwolenia na trolowanie i czy jest to rzeczywiście dobry pomysł, biorąc pod uwagę fakt, iż kiedyś to zjawisko na portalu twojepc.pl w takim stopniu nie występowało?


  7. konopa to na co czekasz ... do widzenia (autor: OBoloG | data: 4/05/18 | godz.: 17:02)
    Do siwydym, zgadzam się z Tobą jeżeli w jakimkolwiek procesorze czy to amd czy Intel czy innym występują tak rażące luki bezpieczeństwa to są to świadomie zaprojektowane furtki. Konstruowanie tak skomplikowanej i zaawansowanej technologicznie jednostki jaką jest CPU to nie wynik przypadku czy chaosu bo tam wszystko musi być przemyślane żeby mogło działać.

  8. To tak jakby się ktoś zastanawiał (autor: kombajn4 | data: 4/05/18 | godz.: 18:13)
    poco Intelowi nowy fachowiec od PR ;)

    @06
    trolling Sony Vaio to taki lokalny folklor na TwojePC, chłopa już tyel razy zbanowali... za każdym razem robi nowe konto o trochę innej nazwie. Istnieją trzy hipotezy na temat Sony Vaio: pierwsza że ten typ tak ma i cieszy go trollowanie, druga głosi że to PR'owiec Intela lub Nvidii niskiego szczebla a trzecia, najbardziej prawdopodobna, że pracownik portalu (bo z reguły ma pierwsze komentarze pod newsem o Intelu, Nvidii albo AMD). Zwolennicy ostatniej hipotezy skłaniają się do zdania że komentarze Sony Vaio to praca zbiorowa bo różnią się poziomem wypowiedzi i treścią od humorystycznej po czysto absurdalne.


  9. @kombajn4 (autor: OBoloG | data: 4/05/18 | godz.: 18:34)
    dzięki za wyjaśnienie, aczkolwiek mam pewne obawy co do tego czy sony to facet bardziej obstawiam koalicję dwóch może trzech blondynek o złośliwym uosobieniu ewentualnie nie będący pewny swojej seksualności gimnazjalista ale kto to może wiedzieć.

  10. Parodia kwadrat (autor: konopa | data: 4/05/18 | godz.: 19:59)
    "konopa to na co czekasz ... do widzenia"
    - i to OBoloG całkiem sporo mówi o zakresie pewnych aspektów prowadzenia tego portalu (jak i o tobie samym)...

    ale skoro moje pytania okazują się niewygodne, to może niech ktoś, komu zależy na nieco wyższym poziomie (jaki był wcześniej na tym portalu) postara się odpowiedzieć na zadane pytania

    ciekaw też jestem, czy redakcja portalu również podziela zdanie i kieruje słowa "do widzenia" każdemu czytelnikowi, któremu nie podoba się celowe trolowanie na serwisie, na którym jakiś czas temu takie trolowanie miejsca nie miało

    "chłopa już tyel razy zbanowali... za każdym razem robi nowe konto o trochę innej nazwie"
    - dzięki kombajn4 ogólnie za merytoryczną odpowiedź; właśnie jest to wyjątkowo zadziwiająca właściwość, że wystarczy zmienić nieco nazwę użytkownika i dalej można trolować (gdzie na innych portalach kończy się to niemal natychmiastowym kolejnym banem i wykasowaniem komentarzy danego trola)

    "bardziej obstawiam koalicję dwóch może trzech blondynek o złośliwym uosobieniu ewentualnie nie będący pewny swojej seksualności gimnazjalista"
    - szkoda, że nie kosmitów, albo reptilian, prawda OBoloG? :-) to taki jeden ze sposobów, aby wyśmiać/umniejszyć wagę danego zagadnienia, ale słabo się prezentuje w momencie, kiedy jedna osoba stawia kawę na ławę, a druga usilnie twierdzi, że to deszcz pada, co jest moim zdaniem jeszcze bardziej zabawne ;)

    co do samych "luk" w prockach intela to widać, że przydałaby się im silna konkurencja, bo bez tego można się spodziewać jeszcze lepszych kwiatków i wyższych cen za bukiety.


  11. Można mnie (autor: PCCPU | data: 4/05/18 | godz.: 21:13)
    uznać za jak by to w mediach określili teoretyka spiskowego ale co mi tam. Pisałem o tym już wcześniej i dalej podtrzymuje że te całe luki w procesorach są celowe i uważam że nowe generacje je mieć też będą tyle że znacznie trudniej wykrywalne.
    Co do AMD nie byłbym taki pewny że jest lepiej ponieważ Intel i AMD to korporacje USA a nie sądzę by jakakolwiek struktura władzy w USA nie sprawowała kontroli nad AMD.
    Intel jak wiadomo współpracuje z armią a ogłosić coś oficjalnie to jedno a to co dzieje się za kurtyną to drugie i nie jest przeznaczone dla obywateli.


  12. Edit: (autor: PCCPU | data: 4/05/18 | godz.: 21:19)
    W dokumentacji architektur procesorów są tylko te dane i szczegóły które są istotne dla programisty na resztę logiki i mikrokod programista niema wpływu więc w wielu blokach producent może wrzucać dowolne obwody logiczne spełniające konkretne funkcje bez naszej wiedzy. Kto to sprawdzi? Rdzenie obliczeniowe x86-64 są tak skomplikowane że wątpię by ktokolwiek teraz brał się za sprawdzenie mikroskopami elektronowymi i szlifowanie układu warstwa po warstwie.

  13. Edit2 (autor: PCCPU | data: 4/05/18 | godz.: 21:23)
    Dodatkowo śledząc przebieg połączeń które są na kilkunastu warstwach. Dzisiaj byłoby to żmudne i czasochłonne a do tego trzeba mieć jeszcze odpowiednie zaplecze techniczne.

  14. Edit3 (autor: PCCPU | data: 4/05/18 | godz.: 21:28)
    Rdzenie obliczeniowe projektuje pewnie setki inżynierów/matematyków/programistów a jednemu człowiekowi by rozłożyć układ na pojedyncze obwody logiczne pewnie życia by nie starczyło.

  15. Edit4 (autor: siwydym | data: 4/05/18 | godz.: 22:06)
    PCCPU mój Ty proroku i teoretyku spiskowy.
    Czy może aby nie słyszałeś o skanerach i komputerach, które to w takich i wielu innych zadaniach wyręczają człowieków. Albo można by zaprządz parę milionów chińczyków do tej roboty na parę dni i wszystko byłoby przeanalizowane ;-).
    Sorki ale nie mogłem się powstrzymać :-)))


  16. @siwydym (autor: PCCPU | data: 4/05/18 | godz.: 22:44)
    Chińczyki zanim pewnie rozłożyli by chip na czynniki pierwsze, pogubiliby się co od czego i jaką funkcję spełnia :)

  17. @ PCCPU, Twoje toerie są błędne (autor: Zbyszek.J | data: 4/05/18 | godz.: 23:15)
    celowe backdory, to nie są takie luki gdzie trzeba się nakombinować żeby je wykorzystać. A Meltdown, Spectre, wymagają jednak sporo gimnastyki żeby wyciągnąć dane z procesora. Prowokowanie CPU spreparowanym kodem i wyciągnie ~100 bajtów na sekundę to nie jest coś co zadowala amerykański wywiad.

    To są efekty uboczne stosowania różnych rozwiązań w architekturze procesora. Do tej pory nikt nie pomyślał nawet o tym, że mogą istnieć jakieś rozwiązania, pozwalające z CPU wyciągnąć jakieś dane na jakieś sposoby, Dlatego też w CPU nie stosowano np. randomizacji numerów rejestrów używanych do zapisu danych, czy większej separacji sekcji jądra OS od danych.

    Obawiam się że CPU to dopiero początek i za rok dwa będziemy mieć wysyp luk w dyskach twardych, kartach dźwiękowych, kartach ethernet itp.

    Po prostu zmieniło się podejście - dane można wyciągać też z poziomu sprzętu, a nie tylko poziomu OSu


  18. @Zbyszek.J (autor: PCCPU | data: 4/05/18 | godz.: 23:32)
    Pewnie masz racje ale Intel wiedział o tym wcześniej a być może od początku więc pewnie nie myśleli że kiedykolwiek ktoś się połapie. Być może spectre to tylko element układanki.

  19. czekam,az walka bykow ustanie na TPC (autor: g5mark | data: 5/05/18 | godz.: 00:47)
    albo sie pozabijacie nawzajem albo podniecie z sil. Generalnie cala ta szopka z Spectre itp to jedna wielka BEZEDOOORA.

  20. 17. (autor: pwil2 | data: 5/05/18 | godz.: 09:55)
    Dokładnie. Po prostu Intel poszedł na skróty i szkoda było tracić trochę % wydajności i wydzielać dodatkowego ciepła przez sprzętowe załatanie tego wcześniej. I tak mieli problem, by wycisnąć kolejne kilka % co generację, a od Skylake właściwie IPC stanęło w miejscu do dziś...

  21. @ZbyszekJ (autor: OBoloG | data: 5/05/18 | godz.: 22:17)
    Cytyję "To są efekty uboczne stosowania różnych rozwiązań w architekturze procesora. Do tej pory nikt nie pomyślał nawet o tym, że mogą istnieć jakieś rozwiązania, pozwalające z CPU wyciągnąć jakieś dane na jakieś sposoby, (...)"
    Tak pomyślał i dlatego Rosjanie wyprodukowali swój procesor o nazwie Elbrus.
    Tak samo nawigacje samochodowe w Rosji korzystają tylko z Rosyjskich satelit a nie Made by USA. Nie będę dawał linka do innego portalu z tym prockiem ale jak Cię to interesi to w goglach znajdziesz.


  22. @21 (autor: Wyrzym | data: 6/05/18 | godz.: 07:57)
    a ja dam linka na ktorego tu sie nikt nie obrazi
    https://twojepc.pl/...4C-kompatybilnych-z-x64.html
    :]


  23. tryb spiskowca ON (autor: kombajn4 | data: 6/05/18 | godz.: 08:16)
    obstawiam że ruscy zrobili te procesory bo nie mieli dostępu do backdorów w zachodnich CPU a też chcieli mieć takie możliwości inwigilacji i przykro im było że nie mają
    tryb spiskowca OFF
    @21
    trzynaście lat wcześniej pomyśleli o tym Chińczycy którzy w przeciwieństwie do ruskich mają zaplecze technologiczne i tworzą realny produkt a nie propagandowego Misia który pokazuje niedowiarkom na co ich stać:
    https://www.youtube.com/watch?v=uPZj1p_smCA
    Chińska rodzina procesorów:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Loongson
    https://www.youtube.com/watch?v=Z-IBPjiytVc


  24. @kombajn4 (autor: OBoloG | data: 6/05/18 | godz.: 10:55)
    Ruscy nie potrzebowali kogoś podglądać tak jak hamburgery oni tylko nie chcieli żeby hamburgery ich podglądały. ;-)

  25. @24 synku nie wiem ile masz lat ale (autor: kombajn4 | data: 6/05/18 | godz.: 14:18)
    Rosja, wszystko jedno jak się aktualnie nazywa czy Cesarstwo czy Związek Radziecki czy Federacja Rosyjska (nazywana ZSSR 2.0 przez analityków) zawsze miało zapotrzebowanie na dogłębne inwigilowanie i kontrolowanie obywateli.

  26. kombajn4 (autor: Markizy | data: 6/05/18 | godz.: 14:49)
    tak samo jak w ostatnich latach USA poprzez NSA a wcześniej CIA.

  27. Markizy (autor: kombajn4 | data: 6/05/18 | godz.: 15:11)
    mówisz o tych "rewelacjach" ogłoszonych światu przez Snowdena? Wybacz ale to co ma do powiedzenia zwerbowany przez ruskich zdrajca mnie nie interesuje bo taki to powie wszystko co mu Moskwa zleci powiedzieć.

  28. Kazde panstwo posiadajace elementarny (autor: pandy | data: 6/05/18 | godz.: 15:35)
    instynkt samozachowawczy próbuje chronić swoje bezpieczeństwo - posiadanie własnych rozwiązań techniki obliczeniowej w dzisiejszych czasach jest raczej jednym z oczywistych sposobów minimalizacji zagrożenia - gdyby faktycznie Rosji chodziło o masowa inwigilacje swoich obywateli to zablokowałaby ona możliwość sprzedaży rozwiązań nie bazujących na wyłącznie rosyjskich technikach obliczeniowych a z tego co wiemy tak popularność x86 jak i Windows jest w Rosji dość wysoka i raczej niezagrożona. To ze Rosja preferuje własne opracowania w technice wojskowej nie jest tu chyba dla nikogo wielkim zaskoczeniem - to ze w tej chwili zamiast użycia układów MSI i np procesorów segmentowych można używać zamawianych w wyspecjalizowanych fabrykach z-customizowanych jąder jak np ARM nie jest dla nikogo wielkim zaskoczeniem - zresztą na potrzeby szczególnie krytyczne Rosja jest w stanie sama wytwarzać układy scalone - posiada w końcu możliwości wytwórcze na poziomie technologi 90nm i docelowo planuje opanowanie technologi 65nm - to są bardzo dobre technologie dla produkcji elementów dużej mocy (półprzewodnikowe przyrządy mocy z dużymi napięciami zazwyczaj nie używają technologi mniejszych niż 90nm) , odpornych na promieniowanie gdzie niekoniecznie najważniejsza jest prędkość taktowania. Pewnie was to zdziwi ale większość zastosowań techniki obliczeniowej nie potrzebuje nawet wyprowadzania grafiki na monitor - świat nie kończy się na grach i do kontroli pocisku w zupełności wystarczy kilkanaście sygnałów z których większość ma charakter analogowy (prąd/napięcie/częstotliwość/okres).
    Rosja w przeciwieństwie do Polski posiada własny innowacyjny przemysł lotniczy, kosmiczny, wojskowy a także przemysł półprzewodnikowy - ktoś w Polsce poza Laminą SI produkuje przyrządy półprzewodnikowe? - czy możecie pójść do sklepu i kupić nowoczesny polski tranzystor mocy? - bo w Rosji mogę kupić np КТ9193Б i tyle... w Polsce nigdy nie zrobiliśmy niczego podobnego... posiadając takie tranzystory mogą sobie np zbudować nadajniki GSM na 900MHz i nie będą zdani na np sankcje...


  29. КТ9193Б (autor: pandy | data: 6/05/18 | godz.: 15:38)
    cos widze ze jest klopot z unicode(?) KT9193B

  30. @25 kombajn4 (autor: Wyrzym | data: 6/05/18 | godz.: 18:47)
    ja mysle ze powinienes jakas ekipe zorganizowac i zrobic mu wjazd na chate bo ma inne zdanie niz Ty, a nie jakies wyzywanie od synkow :D no ale dobrze wiedziec ze to co Ty myslisz jest jedynym slusznym tokiem rozumowania i najprawdziwczym czy jakos tak. Tylko nie bij :| nie chce sie tu w pyskowki wdawac, tylko tak chcialem zauwazyc ^^

  31. Wyrzym (autor: kombajn4 | data: 6/05/18 | godz.: 20:11)
    Chodziło mi o to że tylko ktoś bardzo młody albo bardzo naiwny może uważać że ruscy nie potrzebują szpiegować obywateli. Nikt znający choć trochę historię tego kraju i zorientowany w realach rosyjskich - a te, są takie że przywódców opozycji i niewygodnych dziennikarzy się zabija na zlecenie Kremla - nie napisał by czegoś tak głupiego. Rosja to był i jest kraj zamordyzmem oraz totalną kontrolą i inwigilacją społeczeństwa stojący.

  32. Kombajn4 (autor: Rafuncio | data: 7/05/18 | godz.: 09:27)
    emocje oślepiają Cię. Masz rację, że w Rosji jest zamordyzm, ale kiedyś był dużo większy. Uważam to za postęp. Wydaje mi się, że umyka Ci to, że USA dokonuje "postępu" odwrotnego. Mam też wrażenie, że zaokrąglasz odcienie szarości, którymi wymalowany jest świat do czarnego i białego. Dla mnie ważnym kryterium w ocenie kraju jest ilość generowanych trupów. Kiedyś ZSRR było liderem, ale obecnie polityka USA generuje najwięcej ofiar. Przyjmij proszę to jako życzliwą konstruktywną krytykę. Będę też wdzięczny za każdy wytknięty błąd w moim rozumowaniu.

  33. @25. (autor: pwil2 | data: 7/05/18 | godz.: 13:52)
    Cechą szczególną systemu ZSRR (w różnych wersjach kernela) były czystki głównie "u siebie". Każdy bardziej inteligentny był zagrożeniem, bo prędzej lub później doszedłby do wniosku, że zawsze obiecywano że za 10-15 będzie kolorowo i wszyscy będą niby równi, ale część równiejsza...

  34. @32. (autor: pwil2 | data: 7/05/18 | godz.: 13:57)
    Jakoś to zawsze uciekano "na zachód", to do "uciekinierów" na wschodzie strzelano. Uo USA się ucieka, nie do ZSRR 2.0.

    To jednoznacznie mówi, gdzie się lepiej traktuje obywatela. W USA wybory wygrał Trump, czyli ktoś dla większości niewygodny i nikt nie był w stanie tego powstrzymać. W ZSRR 2.0 Putin wygrał znowu wybory, bo konkurenci mają tylko jedno życie...


  35. @33 (autor: kombajn4 | data: 7/05/18 | godz.: 17:28)
    jedno życie jednym życiem ale w ZSSR 2.0 jest to tak sprytnie pomyślane że wszystkie wyniki wyborów przed trafieniem do komisji wyborczej przechodzą przez jeden serwer a właścicielem firmy obsługującej ten serwer jest zgadnij kto... Zgadłeś. A w kwestii czystek u ruskich zawsze największe przegięcie intelektualne o jakim słyszałem to historia któregoś z poprzedników Berii, będąc u szczytu władzy w bezpiece (za Stalina) urządził sobie zawczasu celę na Lubiance z dywanem meblami itp po czym zgodnie z własnymi przewidywaniami do niej trafił któregoś dnia. Nawet gdy przyznawał się do wszystkiego o co proszono go żeby się przyznał co automatycznie skazywało go na śmierć mówił o swojej wierze w wielkość Związku Socjalistycznego i nieomylność towarzysza Stalina. To dopiero jest obłęd skrzyżowany z psychopatią.

  36. @34 (autor: Rafuncio | data: 7/05/18 | godz.: 20:25)
    To prawda, ale jak porównamy Polskę i ZSRR 2.0 to z Polski odsetek wyjeżdżających ludzi jest zdecydowanie większy pomimo, że staramy się być zachodnią demokracją. Wg. tej logiki w Polsce gorzej obywatel jest traktowany niż Rosji.
    Co do zastraszania konkurencji na prezydenta to pewnie tak jest i nikt bez wcześniejszego namaszczenia się nie odważy wystartować. Nie zmienia to faktu, że Putin ma autentyczne wewnętrzne poparcie ludzi. Za jego czasów średnie pensje wzrosły 4x. Dokończono system Glonass. Mają bardzo dobre samoloty wojskowe i konkretny program kosmiczny. Uważam, że to nie jest mało i w niektórych aspektach można ich docenić, a przez to być może czegoś się nauczyć.


  37. Rosja kontroluje ludzi inaczej niz w USA (autor: pandy | data: 8/05/18 | godz.: 16:24)
    Kwestia mentalnosci, wystarczy ludzi wychowac tak by sie samoograniczali by nie bylo potrzeby totalnej inwigilacji... co do inwigilacji jako takiej - nie widzialem by ktos plakal nad prawami czlowieka w UK gdzie zakazano technik kryptologicznych i za nieujawnienie hasla idzie sie do wiezienia - gdzie tu zasada ze oskarzony moze odmowic zeznan, ze nie ma obowiazku dawac dowodow swojej winy?
    W USA dziennikarze siedza w wiezieniach za odmowe ujawnienia zrodla informacji (gdzie tajemnica dziennikarska?), USA sciga sygnalistow po calym swiecie... kazda wladza ma sklonnosci autorytarne a jedyna roznica miedzy krajami jest swiadomosc spoleczenstw - w Rosji jest ona na niskim poziomie - ile tam bylo liberalnej demokracji? pol roku (rzady Kierienskiego)? To co najbardziej interesujace to kwestia co jest wazniejsze - utrzymanie istnienia narodu i kraju nawet za cene autokracji czy moze przyzwolenie na rozpad kraju i stopniowe niszczenie narodu za cene demokracji? A zdaje sie ze wlasnie przed takim wyborem stanela Rosja przed rzadami Putina - juz w prasie zachodniej pojawialy sie ladne mapki jak to Rosja bedzie sie rozpadac i kto zajmie ktory kawalek kraju.
    Putin powstrzymal ten proces, udalo mu sie skonsolidowac wladze, zachowac spojnosc terytorialna kraju a nawet pozyskac nowe obszary - zle dla wrogow Rosji ale czy zle dla samej Rosji? - mam tu mieszane odczucia.


  38. oj ruski i usrael (autor: pawel1207 | data: 9/05/18 | godz.: 05:25)
    ludzie mowimy o krajach ktroe zyja z konfliktow i wojen no ruskie maja sporo zasobow i obecnie mniej sie angarzuja w wojny ale usrael z nato :D i arabia saudyjska przecierz to os terroryzmu usa powolala przeciez isis do zycia i przez bardzo dlugi okres oficjalnie ich wspierala :D usa to obecnie wieksze zagrozenie dla wolnego swiata niz ruskie chiny i korea :D zobaczcie na bliski wschod byl wzgledny spokoj zn . prali sie miedzy soba :D a tak od dawna krraje arbskie nie nazwywaja rosji czy chin wielkim szatanem tylko wlasnie usrael czyli koalicje izrael usa arabia saudyjska :D zobqaczcie na irak przecierz saddam to byl czlowiek usa sami go obsadzili po to aby zniszczyc kraj :D teraz dzieje sie to samo przypominam wam list hillary clinton gdzie bylo wyraznie napisane "musimy zniszczyc syrie dla izraela" :D przejdzmy zatem znowu do syrii :D i uchodzcow zobaczcie jaka europa nagle stala sie slaba po ich przybyciu na wpywy z usa nagle niemal najpoterzniejsza gospodarka swiata poza chinami tak tak UE to w zasadzie 2 gospodarka na swiecie zdolna wykupic cale usa bez mrugniecia okiem no przesadzam troche :D ale dobry przykad jak bayer kupil mosanto :D hmm chce wam tylko zwrucic uwage ze jesli ma sie tak mocna gospodarke dysponujaca olbrzymi zasobami jak ue to dal usa byl olbrzymi cios i poterzne zagrozenie wieksze niz rosja czy chiny przynajmniej w prezyszlosci a teraz dziki przybycu terrorystow z bliskiego wschodu mamy bardzo oslabiona i sklucona europe panstwa takie jak szwecja wielka brytani niemcy belgia wlochy francja robia doslownie wszystko aby podporzadkowac sie woli usa i skacza kolo nich jak pieski w nadzei ze ruscy i amerykanie skocza sobie do gardel nad polska czeska slowacka estonska itd przestrzenia do gardel ~:D po czym byc moze zisci sie sen niemiec o zrobieniu z europy spuperpanstwa :D jeden narod jedna mysl jedna wladza :D skad my to znamy.. najgorsze jest to ze dzisejsza ue jest zupelnym zaprzeczeniem wartosci ktore sama na poczatku promowala do parlamentu ue panstwa wysylaja same przekupne smieci ludzkie (z paroma pozytwnymi wyjatkami :D) ktorych my nazyway europoslami a ludzie ci powinni siediec w wiezienu za zdrade wlasnego kraju i nie mowie tylko polsce :) hce wam tylko powiedziec ze takie kraje planuja swoje cele przez cale lata i na lata ... nie wiem po prostu miejcie dystans do tego co czytacie w mediach .. terrorysci najwekszym terrorysta jest obeecnie usrael czyli izrael usa i arabia saudyjska taka typowa os zla ..


  39. @38 w EU realizowany sa plany (autor: pandy | data: 9/05/18 | godz.: 11:27)
    Richarda von Coudenhove-Kalergi i Altiero Spinellego - nikt tego nie ukrywa, do tego dochodzi doktryna walki politycznej opracowana przez Alberto Gramsci i tego tez nikt nie ukrywa - dlatego swiat wyglada tak jak wyglada i informacja o tym swiecie jest nam przekazywana w taki sposob jak mozemy to obserwowac - sa jeszcze sily ktore probuja z tym walczyc ale obaiwam sie ze musi wydarzyc sie wielka tragedia by ludzie obudzili sie i zrozumieli jaki los im szykuja obecnie rzadzace elity.

  40. @37. (autor: pwil2 | data: 11/05/18 | godz.: 14:46)
    W ZSRR zginęły dziesiątki milionów ludzi. Większość myślących jednostek mogących zagrozić władzy została usunięta. Pozostałe ~10% nie może wiele zdziałać.

  41. pwil2 - nie uwazam by (autor: pandy | data: 11/05/18 | godz.: 19:34)
    inteligencja była wynikiem wyłącznie dziedziczenia.
    To o czym piszesz prowadzi do konformizmu i oportunizmu. Zachód wypracował własne sposoby niwelowania ponadprzeciętności - ignorance is bliss - miałem okazje obserwować kult jednostki który nie opierał się na fizycznej eksterminacji przeciwników ale na tworzeniu wokół nich atmosfery/klimatu porażki. To zazwyczaj wystarcza - Rosja jest po prostu mniej finezyjna... Każda władza usuwa jednostki które mogą jej zaszkodzić... Rosja nie jest tu wyjątkiem - różne są metody eliminacji. Czy np w nowoczesnych demokracjach liberalnych liderami zostają ludzie najporządniejsi, najinteligentniejsi, najpracowitsi ? Śmiem wątpić - wystarczy włączyć TV by widzieć liderów politycznych z poważnymi deficytami w tym zakresie - inne atrybuty decydują o tym kto zostaje liderem - skuteczność, cynizm, wyrachowanie...
    Polecam dwa świetne filmy na YT poruszające problem demokracji:
    https://www.youtube.com/watch?v=k8vVEbCquMw
    https://www.youtube.com/watch?v=UoP_mSIHqTY


    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.