Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2019
Poniedziałek 11 marca 2019 
    

Cascade Lake-X: Intel kolejny raz odświeży ofertę CPU HEDT


Autor: Zbyszek | źródło: WccFTech | 18:09
(20)
Intel późną jesienią wprowadził na rynek procesory Skylake-X Refresh (segment HEDT, podstawką LGA 2066), posiadające od 8 do 18 rdzeni, i będące nieco ulepszą wersją dostępnych na rynku od połowy 2017 roku procesorów Skylake-X. Wersje Refresh otrzymały lutowane osłony termiczne oraz nieco wyższe zegary taktujące, a niektóre modele więcej pamięci L3. Według najnowszych informacji, krzemowy gigant planuje po raz kolejny odświeżyć ofertę procesorów w segmencie HEDT, i to jeszcze przed pojawieniem się procesorów Ryzen Threadripper 3. generacji.

Stanie się to za sprawą procesorów Cascade Lake-X, które mają być wytwarzane w niezbyt nowym, ale dopracowanym procesie litograficznym 14nm++. Nowe procesory tak jak Skylake-X Refresh będą posiadać do 18 rdzeni, ale ich zegary taktujące zostaną kolejny raz zwiększone.

Maksymalne taktowanie Turbo single core dla wszystkich modeli ma wynosić około 5,0 GHz, w porównaniu do 4,5 GHz w przypadku Skylake-X Refresh. Wzrosną także taktowania występujące podczas obciążenia wszystkich rdzeni, ale nie wiadomo jeszcze w jakim stopniu.

Oprócz tego chipy Cascade Lake-X otrzymają poprawki dla niektórych z wykrytych do tej pory luk, wsparcie dla technologii Optane DC Persistent Memory, oraz technikę DL Boost przyspieszającą wykonywanie zadań związanych z uczeniem maszynowym.

Premiera procesorów Cascade Lake-X jest spodziewana w czerwcu podczas targów Computex.

 

    
K O M E N T A R Z E
    

  1. Co za czasy (autor: Mario2k | data: 11/03/19 | godz.: 19:11)
    Intel sprzedaje podkręcone do granic możliwości procesory .

  2. @1. (autor: pwil2 | data: 11/03/19 | godz.: 20:40)
    Normalnie idą śladem Centurionów ;-)

  3. c.d. (autor: pwil2 | data: 11/03/19 | godz.: 20:41)
    Przy okazji podbiją PL2 do 300W i będzie 5GHz dla jednego rdzenia i +200MHz dla wszystkich ;-)

  4. c.d. (autor: pwil2 | data: 11/03/19 | godz.: 20:41)
    Łatanie luk u Intela polega na tym, że nowszy procesor nie ruszy na starym UEFI.

  5. 14nm+++++++++++++ (autor: Tig3r | data: 12/03/19 | godz.: 01:32)
    plus

  6. Hmm... (autor: PCCPU | data: 12/03/19 | godz.: 02:22)
    Czyli nic ciekawego... Jedyną nowością na którą warto czekać to procesory oparte o rdzeń Sunny Cove.

  7. Edit (autor: PCCPU | data: 12/03/19 | godz.: 02:27)
    Jedyną nowością od Intela na którą warto czekać to procesory na rdzeniach Sunny Cove.

  8. Czy to prawda? (autor: PCCPU | data: 12/03/19 | godz.: 03:34)
    Podobno to Xeon Ice Lake na rdzeniach Sunny Cove...
    https://www.servethehome.com/...ice-lake-close-up/


  9. @up (autor: piwo1 | data: 12/03/19 | godz.: 08:11)
    oby nie okazalo sie ze proces 10nm jest tak denny ze nie ma co czekac na sunny cove bo takty maksymalne dla tych procesorow beda nie 5 ghz aa 4ghz i caly misterny plan wezmie w leb.


  10. @7. (autor: pwil2 | data: 12/03/19 | godz.: 09:18)
    Te Sunny Cove jeszcze mogą być produkowane w 14nm+++ ;-)

  11. @9. (autor: pwil2 | data: 12/03/19 | godz.: 09:25)
    Dla Intela priorytetem są procesory o najwyższej marży - serwerowe. Dlatego ważniejsze jest, by się udało zaprojektować tanie w produkcji 48c@3GHz, 64c@2.7GHz i gonić konkurencję wdrażającą 7nm, a za "chwilę" produkującą w 5nm EUV.

  12. przez 10nm jeszcze conajmniej 3 generacje... (autor: Brian Chrzanik | data: 12/03/19 | godz.: 21:51)
    zamiast 4 rdzeniuf beda nano metry, nowu aproucz do tika-toka

  13. Up@9 (autor: PCCPU | data: 13/03/19 | godz.: 01:52)

    Mnie wystarczyło by 10(20T) do 12(24T) rdzeni Sunny Cove z turbo do ponad 4GHz(ok 4.5GHz) na platformie LGA2xxx aby rozważać nową platformę od Intela.
    Pytanie ile zyska rdzeń Sunny Cove IPC względem obiektywnie patrząc archaicznego Skylake z drobnymi poprawkami czy wariacjami(Skylake-X) który jest już serwowany 5-ty rok czyli niemal pół dekady.

    IPC może być wyższe o 10% albo 15-20%, tego nie wiemy. Ja osobiście przez pryzmat serwowania Skylake tyle czasu oczekuję 20-25% dla Sunny Cove a następnie Willow Cove(przeprojektowanie struktury pamięci cache'u) 8-10% i Golden Cove(kolejny wzrost IPC) 10-15%. Takie osobiste marzenie :) a jak to wyjdzie czas pokaże.
    Co do taktów Ice Lajke(Sunny Cove) i Zen 2 nic nie wiemy a póki co to tylko hipotezy. Pożyjemy zobaczymy :)


  14. Edit (autor: PCCPU | data: 13/03/19 | godz.: 04:12)
    Skylake 4-ty rok a nie 5-ty.

  15. @13. (autor: pwil2 | data: 13/03/19 | godz.: 15:54)
    Problem taki, że chcąc zwiększyć IPC trzeba dokładać tranzystorów do rdzenia, komplikując go i zmniejszając maksymalne taktowania, zwiększając wymagane napięcia. W efekcie bardziej się opłaci często dołożyć +100% rdzeni, niż iść w +10% IPC.

  16. Up Czasem tak... (autor: PCCPU | data: 13/03/19 | godz.: 16:59)
    Intel i AMD idą w IPC z kolejnymi generacjami więc jest to nie uniknjone.

  17. Upedit (autor: PCCPU | data: 13/03/19 | godz.: 18:47)
    Nie wszystko da się tak łatwo zrównoleglić a nawet jeśli się da to zyski są nikomu a nawet nie ma przyrostu szybkości wcale.

  18. Edit2 (autor: PCCPU | data: 13/03/19 | godz.: 19:02)
    Nie wszystko da się tak łatwo zrównoleglić a nawet jeśli się da to zyski są znikome a nawet nie ma przyrostu szybkości wcale.

    O ścianie IPC słyszę od czasów Athlona 64 i Pentiuma 4 a jakoś tej ściany nie widać. Niedyną próbą uproszczenia rdzeni był Bulldozer a nawet Netbrust mimo niskiego IPC był dość skomplikowany.


  19. @18. (autor: Mariosti | data: 14/03/19 | godz.: 14:21)
    Niemniej jednak gry są przykładem bardzo wdzięcznego obiektu do zrównoleglenia.

    Praktycznie każdy główny aspekt obliczeniowy każdej gry można wydzielić co najmniej na osobny wątek, a bardzo często i je można ładnie zrównoleglić.

    Wiadomo, na końcu zawsze pozostanie swego rodzaju scheduler/kontroler/output sync który powinien być jednym wątkiem, ale jak reszta zadań będzie w osobnych wątkach to tak na prawdę będzie miał on bardzo mało do liczenia.

    Co do przeciętnych zadań obliczeniowych które to nie są grami, to trzeba zastanowić się nad tym do czego głownie służy komputer...
    Służy głównie do odbioru, przetwarzania i tworzenia wszelakiego contentu wideo/webowego/muzycznego. Te kategorie sprowadzają się do przetwarzania ogromnej ilości danych których to przetwarzanie w zdecydowanej większości bardzo łatwo się zrównolegla.

    Także sumarycznie, poza specyficznymi zastosowaniami algorytmicznymi, głównie naukowymi, większość zastosowań komputera domowego można z powodzeniem zrównoleglić bardzo mocno i dobrze wykorzystać te 8-16 wątków.
    Problemy o których piszesz w najpopularniejszych zastosowaniach zaczną być problematyczne w sytuacji w której:
    1. Standardem gier zacznie być 144fps a nie 30-60 fps (ogromna różnica dla silnika gry i wielowątkowości),
    2. Procesory mainstreamowe zaczną tracić wydajność pojedynczego wątka w zamian za wzrost ich liczby powyżej tych wspomnianych 8-16 wątków. To wynika z tego że o ile to co pisałem powyżej jest prawdą, to tych składowych obliczeniowych gier które łatwo rozdzielić jest ograniczona liczba i już przy 16 rdzeniowym 32 wątkowym procesorze będzie problem aby go dobrze wykorzystać nawet uwzględniając jakiś streaming, antywirusa itp w tle.


  20. @19. (autor: pwil2 | data: 14/03/19 | godz.: 16:13)
    Dzięki dyskom SSD taki antywirus może w przyszłości skanować dysk i na 64-wątkach. Można w wielu wątkach synchronizować pliki z chmurą. Wprowadzać zmiany w plikach, aktualizować system. Przy 8-wątkowym i7 wystarczy kliknąć kilka linków w nowych zakładkach i już 100% obciążenia. A jeszcze nie tak dawno Firefox chodził na jednym wątku. Na słabym Atomie dawniej jeden wątek się męczył, a reszta czekała. Dziś taki Atom 4c ma prawie non stop 100% użycia.

    W grach mając do dyspozycji po 64-wątki, można będzie każde ruszające się na wietrze drzewo na poboczu liczyć w osobnym wątku. Na stadionie w FIFA każdego widza wrzucić jako osobny wątek. Dziś popularne są hosty mające dziesiątki rdzeni, 2x tyle wątków i na tym dziesiątki (lub więcej) wirtualnych maszyn, a każda ma setki procesów i tysiące wątków.


    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.