Twoje PC  
Zarejestruj się na Twoje PC
TwojePC.pl | PC | Komputery, nowe technologie, recenzje, testy
M E N U
  0
 » Nowości
0
 » Archiwum
0
 » Recenzje / Testy
0
 » Board
0
 » Rejestracja
0
0
 
Szukaj @ TwojePC
 

w Newsach i na Boardzie
 
TwojePC.pl © 2001 - 2024
Środa 3 stycznia 2024 
    

AMD planuje cztery nowe procesory Ryzen 5000 dla podstawki AM4


Autor: Zbyszek | 21:31
(18)
Z nowych informacji dostępnych w sieci wynika, że AMD planuje premierę jeszcze czterech nowych procesorów dla platformy AM4. Będą to 8-rdzeniowy Ryzen 7 5700X 3D i 6-rdzeniowy Ryzen 5 5500X 3D, obydwa wyposażone w dodatkową pamięć podręczną 3D V-Cache, zapewniającą w sumie 96 MB pamięci L3. Pierwszy z wymienionych procesorów będzie wolniejszą wersja modelu Ryzen 7 5800X 3D - otrzyma taktowanie bazowe 3,0 GHz i Turbo 4,1 GHz, natomiast Ryzen 5 5500X 3D ma mieć taktowanie bazowe 3,0 GHz i Turbo 4,0 GHz i będzie wolniejszą wersją obecnie oferowanego procesora Ryzen 5 5600X 3D. Poza tym pojawić mają się dwa nowe procesory ze zintegrowanym układem graficznym.

Będą to Ryzen 5 5600GT i Ryzen 5 5500GT, będące bardziej wydajnymi wersjami obecnych procesorów Ryzen 5 5600G i Ryzen 5 5500G. W obu nowych modelach taktowanie Turbo dla rdzeni CPU zostanie zwiększone o 200 MHz - w procesorze Ryzen 5 5600GT rdzenie będą mogły przyspieszać do 4,6 GHz, a w modelu Ryzen 5 5500GT do 4,4 GHz (w obecnych procesorach Ryzen 5 5600G i Ryzen 5 5500G jest to odpowiednio 4,4 GHz i 4,2 GHz).

Cała czwórka będzie oczywiście oparta o architekturę ZEN 3, i kompatybilna z pamięciami DDR4. Będą to prawdopodobnie pożegnalne (tj. ostatnie) procesory dla podstawki AM4.

 
    
K O M E N T A R Z E
    

  1. Gdyby zrobili porządne (autor: OBoloG | data: 4/01/24 | godz.: 22:02)
    APU z RDNA 3 o wydajności GTX 1050Ti lub GTX 1060 i do tego w dobrej cenie to platforma AM4 pożyłaby jeszcze bardzo długo. Tania płyta AM4 + tanie pamięci DDR4 + dobry CPU 6 v 8 rdzeni i porządne iGPU i możnaby super małe mini PC tworzyć do biura i do domu.

  2. tak zdecydowanie Ryzeny 6000 (ZEN 3 + RDNA2) powinny być na AM4 (autor: Shark20 | data: 4/01/24 | godz.: 22:51)
    i to jest skandal, że ich nie ma. Lisa Su - czy to celowe działanie na szkodę swojej firmy? że nie wydaliście tych procesorów?

  3. za wikipedią (autor: ekspert_IT | data: 5/01/24 | godz.: 09:12)
    "In 2017, AMD made a commitment to using the AM4 platform with socket 1331 until 2020."
    Mamy rok 2024 a tu wychodzą nowe proce na am4, czy jest na co narzekać? Jeślj dobrze pamiętam daty pierwszym procem am4 był Excacator, czyli ostatnia generacja Bulldozera z 2015 roku...


  4. @ 1. A wiesz że to jest malo prawdopodobne (autor: Master/Pentium | data: 5/01/24 | godz.: 12:25)
    APU jest ograniczony przepustowością RAM, a ten jest znacznie wolniejszy od VRAM. Ich APU i tak mają znacznie lepszą wydajność niż integry Intel'a a te wystarczają do biura i domu (o ile ktoś nie jest graczem).

  5. OBoloG (autor: Markizy | data: 5/01/24 | godz.: 13:04)
    takie apu nie powstanie, pamięci ddr4 mają za małą przepustowość w stosunku do 1050 (bez TI) a co dopiero mocniejszych wersji. Jak chcesz takie APU to pozostaje ci zaopatrzyć się w 8600G (nie pomylić z 8500G).

  6. @5. (autor: OBoloG | data: 5/01/24 | godz.: 17:55)
    Powinny powstać kości RAM dedykowane do komputerów z zintegrowanymi grafikami np. Pamięć RAM w 1 module 16 GB miała by dodatkowo 2 GB VRAM na Gddr5 lub 6. Czyli kupując 2 moduły komputer dysponowałby pamięcią RAM 32 GB i VRAM 4 GB dla zintegrowanego iGPU. Takie moduły byłby droższe ale w razie potrzeby zwiększając zwykły RAM dokładalibyśmy szybki VRAM.

  7. c.d. (autor: OBoloG | data: 5/01/24 | godz.: 18:01)
    Albo można by wybierać między kośćmi np. 8 GB RAM + 2 v 3 v 4 GB VRAM. Wtedy procesor nawet z pamięciami DDR4 dysponowałby na tych kościach tylko do grafiki szybszymi modułami GDDR5. Jakby to szło po zwykłej magistrali do pamięci RAM to nie wiem ale na PCI-X nvidia kiedyś zrobiła kartę graficzną mającą 3 GB VRAM szybszej pamięci i 0,5 GB wolniejszej VRAM.

  8. @OBoloG Nie masz zielonego pojęcia o czym piszesz (autor: Master/Pentium | data: 5/01/24 | godz.: 20:05)
    Oprócz kości potrzebny jest jeszcze stosowny kontroler na płycie. Twoje rozwiązanie byłoby jednocześnie drogie i wolniejsze niż dedykowane. Integry nie mają być szybkie, integry mają być tanie przy akceptowalnej wydajności.

  9. Tak naprawdę (autor: kombajn4 | data: 5/01/24 | godz.: 20:31)
    rozwiązanie szybkiej pamięci do integry kiedyś istniało - sam miałem płytę na której było fizycznie wlutowane 128MB Vram dla integry. Ale jak wiele dobrych patentów z przeszłości ten również zaginął w mrokach dziejów.
    A w dzisiejszych czasach mogli by po prostu zrobić APU z kością HBM i tez byłoby czyste złoto. Problem polega tylko na tym że prawdopodobnie taki procek byłby dedykowany do laptopów gdzie ma to realny rynek zbytu - bo w desktopie....


  10. kombajn4 (autor: Markizy | data: 5/01/24 | godz.: 21:25)
    pamięć HBM to jest sensowne rozwiązanie ciekawe ile kosztowała by jedna kostka 4GB/8GB przy korzystaniu jeszcze z pamięci ram ddr4/5 raczej więcej by nie potrzebowano.
    Ale jeśli na takie rozwiązanie nie zdecydowano się w APU konsolowych to raczej jest to mocno upierdliwe rzecz w integracji.


  11. @kombajn (autor: OBoloG | data: 5/01/24 | godz.: 21:32)
    ja zacząłem od .upy strony a faktycznie najlepiej by było gdyby taka pamięć była w samym APU np. integra z 6-8 GB VRAM i jednocześnie najszybciej by to mogło działać.

    @8Master piszesz, że integry nie mają być szybkie ale gdyby mogły to dlaczego nie skoro w takiej PS5 integra ma wydajność RX 5700XT owszem z bardzo szybkimi pamięciami no ale gdyby APU miało wbudowaną pamięć VRAM np 8 GB to byłoby możliwe. Biorąc pod uwagę ceny kart graficznych i problemy ze sterownikami do nich jak np. w przypadku kart Intela to takie APU nic by praktycznie nie potrzebowało specjalnego do działania tylko płyta główna z biosem który go wspiera i ewentualnie jakieś sterowniki do chipsetu producenta. Cena przy masowej produkcji byłaby zapewne akceptowalna.


  12. @ 8, 9, 10 - rozwiązanie szybkiej pamięci dla IGP już jest znane (autor: Shark20 | data: 5/01/24 | godz.: 22:52)
    rozwiązanie szybkiej pamięci dla IGP już jest znane. Na ten moment jest to pamięć LPDDR5X umieszczona tuż obok rdzenia krzemowego procesora. Ta pamięć jest też szybsza niż DDR5 typu DIMM, np. LPDDR5X-7500, LPDDR5X-9600.

    Chodzi to takie rozwiązanie jak tutaj - zobaczcie na zdjęcia tych procesorów z pamięciami LPDDR5X na pokładzie. Jest to np. 16, 24, 32, 48 czy 64 GB szybkiego RAM dzielonego między CPU i GPU.

    https://twojepc.pl/...acji-z-pamiecia-LPDDR5X.html
    https://twojepc.pl/...pple-M3-M3-Pro-i-M3-Max.html

    Także jeśli AMD chce zrobić APU z mocnym GPU, to musi dać temu APU 4-kanałowy kontroler RAM i dodać LPDDR5X w konfiguracji 4-kanałowej (4 kostki pamięci umieszczone obok rdzenia krzemowego).

    Proste, i do zrobienia. Powinni się ogarnąć i zrobić to już dawno. Apple robi tak od M1, a jak widać Intel też planuje na 2024 rok teką wersję procesorów do laptopów z pamięcią LPDDR5X tuż obok procesora



  13. 12>> (autor: Mario1978 | data: 5/01/24 | godz.: 23:15)
    Powinieneś zwrócić uwagę na to dlaczego AMD tego nie robi. Możliwości maja od groma a już teraz Intel ma problem z nimi. Ta firma od samego początku jest traktowana jak bękart we własnym kraju i to wiedziałem od dawna. Świadczą o tym nawet nowe mini PC z APU R7-7840HS i wsparciem dla DDR5-5200 lub 5600 a nie LPDDR5x 7500. Działanie na własna szkodę już dawno widać a przecież mogliby wykorzystać w zupełności swoją chwilową dominację ale nie mogą a nie, że nie chca. Era x86 ma maksymalnie jeszcze 3 - 4 lata świetności ale za 2 lata będzie widoczna co raz bardziej dominacja ale nie samego ARM a RISC-V i kolejnych generacji bardziej już zamkniętych opatentowanych przez Chińczyków.

  14. @Mario1978 (autor: Promilus | data: 6/01/24 | godz.: 07:04)
    Co parę lat słyszę jak to x86 odejdzie w niebyt, że to tuż tuż. Najpierw był MIPS i SuperH. I nic. Potem był PowerPC. I nic. Potem był PA-RISC. I nic. Potem miało być Itanium. I nic. Potem ARM miał zniszczyć. I nic. A teraz RISC-V. I nic... Na ten moment, wiele lat po powstaniu RISC-V, nie ma procesora w tej technologii który by dorównywał ARM ze średniej półki a Ty wieszczysz, że będzie RISC-V i pozamiata... RISC-V jest otwarte tylko i wyłącznie w rdzennych komponentach, które żadnej wydajności szczególnej nie gwarantują. Potem są otwarte rzeczy zupełnie opcjonalne. A potem zamknięte samych producentów. Na uj wychodzić z RISC-V jako lek na całe zło gdy realnie właśnie wszystko to co proprietary rzutuje na wydajność. I to się przez RISC-V w żaden sposób nie zmieni. A patenty na wydajne rozwiązania są w rękach ... intela, apple, ibm, amd, infineon, nxp. Więc skąd to dziwne przekonanie, że nagle Chińczycy nie naruszając istniejących patentów dogonią z RISC-V nie tylko ARM, ale i POWER czy x86?

    Teraz druga sprawa - Apple nie produkuje dyskretnych kart graficznych, intel dopiero zaczyna z takimi lekko kupowatymi i na ten moment słabo to wygląda. Karty produkuje AMD i NV (a w zasadzie inne podmioty które robią karty na design referencyjnym AMD/NV albo własne). Po co AMD ma konkurować z AMD? Wystarczy, że oferuje lepsze APU niż intel...


  15. @13 (autor: kombajn4 | data: 6/01/24 | godz.: 11:03)
    Tyle że era x86 ma przed sobą te 3-4 już tak od 20 lat i nadal ma się świetnie. LOL

  16. kombajn4 (autor: Markizy | data: 6/01/24 | godz.: 12:41)
    trudno zrozumieć niektórym że x86 to tylko lista rozkazów, a tak naprawdę istotne jest to co wykonuje tą listę rozkazów. Zarówno AMD, Intel czy nawet Apple może przejść na risv-v ale nie mają w tym interesu, zwyczajnie wygeneruje to koszty które się nie prędko zwrócą a zysk wydajności może być znikomy.

  17. zaletą x86 jest wsteczną komparybilność (autor: ekspert_IT | data: 6/01/24 | godz.: 20:33)
    Jak ktoś chce odpalić scorched earth, Duke Nukem 1, Lotus racing, archon, civilisation1, command and conquer itp, to nie na problemu. A emulowanie czegoś innego pożera straszne zasoby. Emulacja starego PS2 wymagała 4 rdzeni (pcsx2) przy czym samo PS2 miało jeden rdzeń 300mhz...

  18. @ekspert_IT (autor: Promilus | data: 7/01/24 | godz.: 19:37)
    Mylisz się, emulowanie owszem zżera zasoby, ale głównie gdy trzeba emulować coś z bardzo konkretnymi timingami. I to dotyczy głównie układów specjalizowanych w PS2, a nie samego CPU. Poza tym ogółem układów programowalnych w PS2 było 5 czy 6. I wszystkie trzeba emulować.

    W przypadku emulacji x86 z kolei de facto są 3 rzeczy do emulacji. x86 ale to dobrze działa z JITem więc każdy smartfon jest teraz szybszy niż PC z poczatków nowego milenium w wykonywaniu kodu x86. Druga rzecz do emulowania do podsystemy grafiki i dźwięku. I też to nie jest wielki problem, bo jeśli trzeba emulować konkretny podsystem (np. gravisa) to jest to zrobione, jeśli zaś chodzi o 3D to tutaj wystarczy zgodność ze standardem... glide można emulować od bardzo dawna, opengl nie trzeba emulować, a d3d od pewnego czasu można na vulkanie. Ergo realnie do kompatybilności wstecznej sam x86 nie jest wcale potrzebny.


    
D O D A J   K O M E N T A R Z
    

Aby dodawać komentarze, należy się wpierw zarejestrować, ewentualnie jeśli posiadasz już swoje konto, należy się zalogować.